accesskey_mod_content

Implicacions jurídiques de les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic per ChatGPT

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

11 maig 2023

La Intel·ligència Artificial (IA) està despertant un especial interès pel que es refereix a les garanties que han de respectar-se a l'hora de la seva aplicació pràctica. 

La irrupció de la intel·ligència artificial (IA) i, en particular ChatGPT(Obre en nova finestra) , s'ha convertit en un dels principals temes de debat en els últims mesos. Aquesta eina ha eclipsat fins i tot altres tecnologies emergents que havien adquirit un protagonisme(Obre en nova finestra)  en els més diversos àmbits (jurídics, econòmics, socials o culturals).  Caso, per exemple, la web 3.0(Obre en nova finestra) , el metaverso, la identitat digital descentralitzada o els NFT i, en particular, les criptomonedas.

Resulta inqüestionable la relació directa que existeix entre aquest tipus de tecnologia i la necessitat de disposar de dades suficients i adequats, sent precisament aquesta última dimensió qualitativa la que justifica que les dades obertes estiguin anomenats exercir un paper d'especial importància(Obre en nova finestra) . Encara que, almenys de moment, no és possible saber quants dades obertes proporcionades per les entitats del sector públic utilitza ChatGPT per entrenar el seu model,  no hi ha dubte que les dades obertes són a l'hora de millorar el seu funcionament(Obre en nova finestra) .

La regulació sobre l'ús de les dades per la IA

Des del punt de vista jurídic, l'està IA despertant un especial interès pel que es refereix a les garanties que han de respectar-se a l'hora de la seva aplicació pràctica. Així, s'estan impulsant diverses iniciatives que pretenen regular específicament les condicions per procedir a la seva utilització, entre les quals destaca la proposta que està tramitant la Unió Europea, on les dades són objecte d'especial atenció(Obre en nova finestra) .

Ja en l'àmbit estatal, fa uns mesos es va aprovar la Ley 15/2022, de 12 de julio, integral para la igualdad de trato y la no discriminación(Obre en nova finestra) . Aquesta normativa exigeix a les Administracions Públiques que afavoreixin la implantació de mecanismes que contemplin garanties relatives a la minimització de biaixos, transparència i rendició de comptes, en concret pel que fa a les dades utilitzades per a l'entrenament dels algorismes(Obre en nova finestra)  que s'emprin per a la presa de decisions.

Per part de les comunitats autònomes existeix un creixent interès a l'hora de regular l'ús de les dades per part dels sistemes de IA , reforçant-se en algun cas les garanties relatives a la transparència(Obre en nova finestra) . També, a nivell municipal s'estan promovent protocols per a la implantació de la IA en els serveis municipals(Obre en nova finestra)  en els quals les garanties aplicables a les dades, en particular des de la perspectiva de la seva qualitat, es conceben com una exigència prioritària.

La possible col·lisió amb altres drets i béns jurídics: la protecció de dades de caràcter personal

Més enllà de les iniciatives regulatòries, l'ús de les dades en aquest context ha estat objecte d'una especial atenció pel que es refereix a les condicions jurídiques en què resulta admissible. Així, pot donar-se el cas que les dades que s'utilitzin estiguin protegits per drets de tercers que impedeixin —o almenys dificultin— el seu tractament, tal com succeeix amb la propietat intel·lectual o, singularment, la protecció de dades de caràcter personal(Obre en nova finestra) . Aquesta inquietud constitueix una de les principals motivacions de la Unió Europea a l'hora de promoure el Reglament de Governança de Dades(Obre en nova finestra) , regulació on es plantegen solucions tècniques i organitzatives que intenten compatibilitzar la reutilització de la informació amb el respecte de tals béns jurídics.

Precisament, la possible col·lisió amb el dret a la protecció de dades de caràcter personal ha motivat les principals mesures que s'han adoptat a Europa respecte de l'ús de ChatGPT . En aquest sentit, el Garante per Protezione dei Dati Personali ha acordat cautelarment(Obre en nova finestra)  la limitació del tractament de dades de ciutadans italians, la Agència Espanyola de Protecció de Dades ha iniciat d'ofici actuacions d'inspecció(Obre en nova finestra)  enfront de OpenAI com a responsable del tractament i, amb una projecció supranacional, el Supervisor Europeu de Protecció de Dades ( EDPB ) ha creat un grup de treball específic(Obre en nova finestra) .

La incidència de la regulació sobre dades obertes i reutilització

La regulació espanyola sobre dades obertes i reutilització(Obre en nova finestra)  de la informació del sector públic estableix algunes previsions que han de tenir-se en compte pels sistemes de IA . Així, amb caràcter general(Obre en nova finestra) la reutilització serà admissible si les dades s'haguessin publicat sense subjecció a condicions o, en el cas que es fixin, quan s'ajusti a les establertes a través de llicències o altres instruments jurídics; si bé, quan es defineixin, les condicions han de ser objectives, proporcionades, no discriminatòries i estar justificades per un objectiu d'interès públic.

Pel que es refereix a les condicions de reutilització(Obre en nova finestra)  de la informació proporcionada per les entitats del sector públic, el seu tractament només es permetrà si no s'altera el contingut ni es desnaturalitza el seu sentit, havent-se de citar la font de la qual s'haguessin obtingut les dades i la data de la seva actualització més recent.

D'altra banda, els conjunts de dades d'alt valor(Obre en nova finestra)  adquireixen un especial interès per a aquests sistemes de IA caracteritzats per la intensa reutilització de continguts de tercers dau el caràcter massiu dels tractaments de dades que duen a terme i la immediatesa de les peticions d'informació que formulen els qui les utilitzen. En concret, les condicions establertes legalment per a la posada a la disposició d'aquests conjunts de dades d'alt valor per part de les entitats públiques determinen que existeixin molt poques limitacions i, així mateix, que es faciliti enormement la seva reutilització en tractar-se de dades que han d'estar disponibles de manera gratuïta, ser susceptibles de tractament automatitzat, subministrar-se a través d'i API proporcionar-se en forma de descàrrega massiva, sempre que procedeixi.

En definitiva, tenint en compte les particularitats d'aquesta tecnologia i, per tant, les circumstàncies tan singulars en les quals tracten les dades, sembla oportú que les llicències i, en general, les condicions en les quals les entitats públiques permeten la seva reutilització siguin revisades i, si escau, actualitzades per fer front als reptes jurídics que s'estan començant a plantejar.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Intel·ligència Artificial i Blockchain
  • Informació i dades del sector públic