"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
Les dades obertes són l'enfocament de major abast per compartir dades per almenys tres raons. En primer lloc, si ben l'intercanvi de dades també pot ocórrer a canvi d'una remuneració, el concepte de dades obertes permet que les dades estiguin disponibles gratuïtament sense restriccions. En segon lloc, l'accés i la reutilització de les dades obertes es concedeixen a tots: des dels organismes del sector públic fins a les empreses privades i els particulars. En tercer lloc i el més important, difondre dades com a dades obertes i permetre la seva reutilització té el potencial de generar beneficis no solament a nivell social, sinó també per a la nostra economia.
Les dades obertes sovint s'associen primer amb organismes públics que publiquen dades per permetre una major transparència governamental o facilitar l'accés dels ciutadans als serveis públics. No obstant això, compartir dades obertes també pot beneficiar a les empreses i a les pequeño i mitges empreses.
Un exemple pràctic de com l'intercanvi de dades (obert) pot beneficiar a les pimes prové de C4P , un dels 30 casos de reutilització entrevistats per a el Observatorio de Casos de Uso . C4P és en si mateixa una PIME que utilitza dades obertes de Tenders Electronic Daily (TED ) per desenvolupar un algorisme d'aprenentatge automàtic que proporciona informació sobre la contractació pública de la UE. En fer-ho, C4P ja ha ajudat a diverses empreses a Europa a trobar les oportunitats que millor s'adaptin a les seves competències, a comprendre la competència i a trobar col·laboradors rellevants.
Un altre exemple d'intercanvi de dades (obert) en suport de les empreses a Europa és Open Food Facts , guanyador del desafiament EU Datathon 2018 'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària – Fomentar la reutilització de dades i la innovació'. Open Food Facts ofereix una base de dades multilingüe de productes alimentosos i les seves característiques. Aquesta base de dades es basa en dades obertes, entre uns altres de la Agència Europea de Seguretat Alimentària (Figura 2) i el portal francès de dades obertes ( data.gouv.fr ), i pot ser accedit, nodrit i reutilitzat per qualsevol persona per a qualsevol propòsit. Fins ara, les dades compartides per Open Food Facts s'han reutilitzat para més de 200 aplicacions i serveis .
Competència al mercat i dades
Els casos d'ús anteriors mostren la importància i el potencial de les dades obertes i l'intercanvi de dades. No obstant això, la capacitat de recopilar i retenir el control exclusiu sobre les dades comporta múltiples desafiaments i el risc de pràctiques anticompetitivas. Si no existeix una font de dades alternativa, un titular de dades gran i poderós podria imposar limitacions per accedir a aquestes dades, evitant que altres empreses competeixin al mercat.
Per garantir la coherència entre els drets d'accés a les dades i estimular encara més l'intercanvi de dades entre empreses i entre empreses i entre governs, la Comissió Europea va proposar la Llei de Datos al febrer de 2022. Gràcies a un dret de portabilitat reforçat (que permet a les persones obtenir i reutilitzar les dades personals que van proporcionar a una empresa o organització que actua com a controlador de dades), la llei atorgarà a les persones i empreses més control sobre la còpia o transferència de les seves dades des de diferents serveis i dispositius, complementant així les disposicions legislatives existents.
El 24 de març de 2023, els representants dels Estats membres ( Coreper ) van acordar una posició comuna sobre la proposta de Llei de dades. Això permetrà a la Presidència sueca de el Consell de la UE entaular negociacions amb el Parlament Europeu sobre la legislació.
Què significa exactament la Llei de Dades en el context del dret de la competència? Quins canvis portarà per als titulars de dades, inclosos les dades del sector públic i data.europa.eu?
Dret de la competència: el que s'ha fet fins ara
Al llarg dels últims anys, el Dret de competència de la UE s'ha utilitzat per abordar repetidament una sèrie de pràctiques de gestió de dades anticompetitivas. La UE no solament pot establir normes per al correcte funcionament del mercat interior, sinó també multar a les entitats que no respectin aquestes normes.
A dia d'avui, dues disposicions han estat particularment importants per abordar les pràctiques anticompetitivas al mercat de dades. Una primera disposició implica la prohibició dels acords contraris a la competència, és a dir, qualsevol acord o pràctica que pugui afectar al comerç entre Estats membres i «que tingui per objecte o efecte impedir, restringir o falsejar el joc de la competència al mercat interior» (article 101 de el Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE)). La segona disposició es refereix a la prohibició de qualsevol abús de posició dominant al mercat interior (article 102 del TFUE).
No obstant això, en aquest context, l'especificitat de l'àmbit de les dades presenta nous desafiaments. Seguint jurisprudència anterior [per exemple, Microsoft (T-201/04) i Huawei (C-170/13)] , l'article 102 TFUE s'interpreta actualment cas per cas per a qüestions que inclouen, per exemple, el reconeixement d'una posició dominant o la distorsió del mercat en un mercat no tradicional com l'economia de les dades.
La Llei de Dades com a potencial cambiador del paradigma
D'acord amb els reptes descrits anteriorment, s'està materialitzant un conjunt d'iniciatives legislatives centrades en les dades a escala de la UE per complementar les pràctiques actuals i abordar les necessitats canviants de la nostra economia. A més de la Llei de Servicios Digitales , la Llei de Mercados Digitales i la Llei de Govern de Dades (sobre la qual pot llegir en la nostra història de dades d'agost de 2022 ), s'espera que la Llei de Dades proposada permeti una competència més justa i favorable a la innovació en l'economia d'intercanvi de dades mitjançant la introducció de mesures para:
- posar a la disposició de l'usuari d'aquest producte o servei les dades generades mitjançant l'ús d'un producte (per exemple, un dispositiu digital) o un servei relacionat;
- garantir termes i condicions justs, raonables, no discriminatoris i transparents d'intercanvi de dades. Això significa que, en posar a disposició les dades, els titulars de les dades no poden discriminar a diferents grups de destinataris de dades, per exemple, compartint dades de diferent qualitat amb les seves empreses vinculades i amb persones que no són socis. A més, els titulars de les dades tindran dret a cobrar als destinataris de les dades una tarifa raonable com a compensació per l'accés a les dades, però no per la recopilació o producció de dades;
- facilitar el canvi entre proveïdors de serveis de tractament de dades;
- fer obligatori l'intercanvi de dades entre empreses i governs, quan existeixi una necessitat excepcional; i
- protegir les dades no personals en poder de determinats proveïdors de serveis en la UE (per exemple, dades sensibles des del punt de vista comercial, com a secrets comercials i altres dades subjectes a acords de confidencialitat).
Fins a l'adopció de la Llei de Dades, tant els titulars de dades (oberts) com els proveïdors de dades han de ser conscients dels desafiaments actuals que es poden trobar en l'intercanvi de dades i preparar-se en conseqüència per als propers canvis. Això significa, per exemple, que:
- Els titulars de dades han de tenir una comprensió clara del mercat (global, europeu o local) en el qual estan actius, o més precisament, quins serveis estan oferint en aquest mercat que generen o utilitzen dades;
- Els titulars de dades han d'avaluar la seva posició dominant al mercat, és a dir, si existeixen alternatives a les seves dades i són accessibles;
- Els titulars de dades no han d'aplicar condicions diferents a les pràctiques d'intercanvi de dades realitzades, és a dir, evitar la discriminació;
- Els titulars de dades han de considerar obertament si les seves pràctiques estan permetent la competència lleial i la innovació.
Perspectives per als titulars de dades i data.europa.eu
En general, els casos existents de pimes que treballen amb dades obertes i es veuen afectats positivament per ells són un exemple tangible de la importància de l'intercanvi de dades. Al mateix temps, a mesura que la tecnologia evoluciona i les necessitats de la nostra economia canvien, sorgeixen nous desafiaments a l'entorn d'intercanvi de dades. És per això que la Comissió Europea va proposar la Llei de Dades, que ha d'introduir mesures per aclarir qui pot crear valor a partir de les dades i baix quines condicions.
Com va descriure Thierry Breton , Comisario de Mercado Interior, «la Llei de dades garantirà que les dades industrials es comparteixin, emmagatzemin i processin respectant plenament les normes europees. Constituirà la pedra angular d'una economia digital europea forta, innovadora i sobirana».
Per la seva banda, data.europa.eu supervisarà els canvis i evolucions en els marcs legislatius actuals relacionats amb l'intercanvi de dades, i continuarà destacant els nous desenvolupaments i iniciatives, especialment aquells rellevants per als titulars de dades (oberts) i els proveïdors de dades. A més, continuarà fomentant el desenvolupament d'infraestructures interoperables que facilitin els fluxos de dades obertes a través d'interfícies accessibles, API i estàndards oberts.
Font original de la notícia
- Informació i dades del sector públic