accesskey_mod_content

Implicacions jurídiques dels espais de dades

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

17 març 2023

Donada la inexistència d'una regulació específica sobre els espais de dades, la seva concreta configuració dependrà tant de les singularitats del sector al que es refereixi com dels objectius que es pretenguin amb la seva constitució.

La  Estratègia Europea de Dades contempla(Obre en nova finestra) , entre altres mesures, l'engegada d'una sèrie d'espais de dades sectorials, en àmbits estratègics i d'especial interès públic, amb l'objectiu de facilitar la “disponibilitat de grans repositoris de dades en tals sectors, al costat de les eines i infraestructures tècniques necessàries per utilitzar i intercanviar dades, així com uns mecanismes de governança adequats”.

En concret, segons el  document de treball sobre els espais de dades(Obre en nova finestra)  de la Comissió Europea, aquests s'impulsen amb l'objectiu de “superar els obstacles jurídics i tècnics a la posada en comú de dades, combinant les eines i infraestructures necessàries i abordant les qüestions de confiança mitjançant normes comunes”.

Tal com reconeix aquest document, aquests espais no solament requereixen de l'engegada d'infraestructures adequades, sinó també del disseny de marcs de governança propicis, perspectiva aquesta última que suscita importants desafiaments des del punt de vista jurídic. Encara que no existeix una definició d'espais de dades establerta normativament, segons el citat document, en l'àmbit de la Unió Europea se'ls considera com a ecosistemes on les dades del sector públic, les empreses i els particulars, així com les institucions de recerca i altres tipus d'organitzacions, es troben disponibles i s'intercanvien de forma fiable i segura/segura.

Més enllà de les iniciatives que s'estan impulsant a nivell europeu i, en concret, de la seva configuració institucional i jurídica, la creació d'espais de dades també s'està promovent a nivell estatal a Espanya, en particular per part de l'Oficina de la Dada, òrgan administratiu directament depenent de la Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial. Referent a això, l'Oficina té assignades entre les seves  principals funcions(Obre en nova finestra)  “la creació d'espais de compartició de dades entre empreses, ciutadans i Administracions Públiques de manera segura/segura i amb governança (sandboxes, data spaces nacionals i europeus, ecosistemes de dades per a ús sectorial tant públic com a privat, etc.)”, així com “el desenvolupament de mecanismes d'accés segurs/segurs a aquestes plataformes de dades, per a la presa de decisions públiques basades en dades o per a ús empresarial”.

Aquests espais estan anomenats a jugar un paper essencial en el context de el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència,  en particular en l'àmbit industrial(Obre en nova finestra) , un dels principals objectius de la qual consisteix a facilitar la modernització i la productivitat de l'ecosistema espanyol d'indústria-serveis, mitjançant la digitalització de la cadena de valor i, en concret, a través de l'impuls de la innovació empresarial basada l'ús intensiu de dades. Entre els principals àmbits on està prevista la creació d'aquests espais, identificats en l'Agenda Digital 2025 i el referit Pla, es troben importants sectors com l'agroalimentari, la mobilitat sostenible, la salut, el comerç o el turisme. En particular, la seva implantació es durà a terme “mitjançant el desenvolupament de casos d'ús, demostradors i pilots, i d'ecosistemes sectorials públic-privats d'innovació entorn de/entorn d'aquests espais de dades”.

La configuració dels espais de dades

Partint d'una  caracterització general(Obre en nova finestra)  que ens serveixi per delimitar les seves principals implicacions des de la perspectiva jurídica.

  • Així, en primer lloc, cada participant ha de conservar el control sobre les dades aportades a l'espai comú, la qual cosa en principi implica la llibertat per decidir lliurement no solament sobre la seva incorporació sinó, fins i tot, sobre la seva retirada, amb les matisacions que es puguin derivar de l'existència d'obligacions normatives sobre este tema, tal com pot succeir amb les entitats públiques.

  • D'altra banda, és essencial assegurar unes condicions de neutralitat tecnològica, de manera que no existeixi vinculació a una concreta eina o solució. Aquesta premissa permet que l'espai es pugui traslladar a altres entorns i utilitzar altres infraestructures lliurement. Referent a això, adquireix una especial transcendència que els diversos espais es construeixin des de paràmetres que permetin la seva interoperabilitat, de manera que, arribat el cas, poguessin interconnectar-se i, de ser precisa, es faciliti la migració de dades entre infraestructures diverses.

  • Així mateix, s'han de garantir unes condicions adequades d'accés a les dades i per al seu ús posterior. En concret, aquesta exigència planteja importants conseqüències des de la perspectiva de les regles sobre lliure competència, de manera que, d'una part, no es generin situacions indegudes de prevalença i/o concentració en un concret mercat i, d'una altra, s'evitin aquells supòsits de reutilització de les dades que resultin il·lícits o, si escau, contraris als principis i objectius que s'haguessin prèviament establert en constituir el corresponent espai.

  • Especialment important resulta el disseny d'un model de governança que estableixi de manera precisa les condicions per a la participació dels diversos actors implicats, en particular els seus drets i obligacions, a qui correspondrà adoptar les decisions relatives al disseny de l'espai i la seva posterior execució pràctica, contemplant així mateix els mecanismes per a la resolució de potencials conflictes que puguin sorgir més enllà de la inqüestionable via judicial que, en principi, sempre estaria disponible.

Implicacions jurídiques dels espais de dades

Des de l'aprovació de la  Directiva (UE) 2019/1024, relativa a les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic , s'han succeït importants novetats regulatòries que afecten als espais de dades, entre les quals destaca el  Reglamento (UE) 2022/868 relatiu a la governança europea de dades , on es contempla un règim específic per als serveis d'intermediació i l'altruisme en la cessió de les dades.

Així, recentment, s'ha publicat el  Reglament d'Execució (UE) 2023/138 , pel qual  s'estableixen els conjunts de dades d'alt valor  que les entitats del sector públic han de posar a disposició en condicions tècniques i jurídiques que facilitin la seva reutilització. Així mateix, s'estan tramitant altres iniciatives d'abast general que estan cridades a tenir un impacte directe important sobre els espais de dades, entre les quals destaca la  proposada de normes harmonitzades per a un accés just a les dades i la seva utilització (Llei de Dades ).

Més enllà d'aquest marc normatiu transversal és necessari distingir aquells espais que disposin d'una regulació específica dels quals, per contra, manquin de la mateixa, ja que en aquest últim cas la determinació de les regles jurídiques aplicables haurà de realitzar-se utilitzant altres instruments jurídics no normatius, això és, principalment a través de l'acord —ja tingui la forma de contracte, conveni, etc.— entre els subjectes que participin en la creació de l'espai i decideixin la seva configuració inicial.

Així mateix, resulta determinant si a l'espai està implicada una entitat del sector públic, ja que, en aquest cas, podria incorporar-se al mateix en igualtat de condicions amb la resta de subjectes privats o, si escau, adoptar una funció d'adreça, control o supervisió que seria incompatible amb la seva participació sota la primera modalitat en la mesura que aquesta posició podria suposar una interferència en el normal funcionament de l'espai. De ser el cas, hauria de plantejar-se una separació funcional i organitzativa adequada, de manera que anessin diferents entitats les encarregades de dur a terme ambdues tasques, això és, aportar dades a l'espai i utilitzar-los i, d'una altra part, gestionar el seu funcionament.

Per contra, podria donar-se el cas que existeixi un marc normatiu propi per al corresponent espai, tal com s'està plantejant a nivell europeu en  àmbit de les dades de salut . En aquest supòsit, és la pròpia normativa sectorial la que establiria les condicions de participació a l'espai que, fins i tot, podria ser obligatòria; les premisses tècniques, organitzatives, jurídiques i econòmiques aplicables, tant pel que es refereix als subjectes que aportin les dades com, així mateix, als quals pretenguin reutilitzar-los; els supòsits o, si escau, les condicions en què la reutilització de la informació no seria admissible; o, entre altres extrems, les garanties institucionals a tenir en compte i, sobretot, les estructures organitzatives encarregades de fer complir les previsions normatives que regulin el corresponent espai.

En definitiva, els espais sectorials constitueixen un model que va més enllà del mer intercanvi de dades entre diversos subjectes i que, així mateix, supera —encara que pot incloure-la, segons els casos— la reutilització de la informació del sector públic. En concret, es tracta d'ecosistemes en els quals, amb caràcter general, les entitats privades estan cridades a jugar un destacat protagonisme, la qual cosa no suposa necessàriament que el sector públic quedi exclòs de participar activament. Ara bé, aquest tipus d'iniciatives estan impregnades d'una destacable complexitat no només per la configuració en si de l'espai sectorial sinó, sobretot, per l'ambiciós plantejament que suposa la futura integració de diversos espais, ja sigui en l'àmbit estatal o, fins i tot en major mesura, l'europeu, la qual cosa reforça la importància d'iniciatives com  Gaia-X .

Mancant un marc normatiu específic per als espais de dades, resulta imprescindible establir les condicions adequades perquè el disseny i posada en pràctica d'aquests espais es realitzi amb les majors garanties jurídiques tenint en compte l'objectiu final que es persegueix: facilitar la creació de serveis digitals de valor afegit des de la innovació tecnològica.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic