La pandèmia de la
COVID
-19 no solament ha portat turbulències, també ha estimulat la resiliència i la innovació, impulsant la digitalització de l'economia i la societat de la UE, la qual cosa inclou la prestació de serveis digitals per part dels governs.
L'informe del Govern Electrònic compara com els governs presten serveis públics digitals en tota Europa. És un estudi reconegut internacionalment que llança llum sobre l'Administració Electrònica en 36 països europeus mitjançant l'avaluació dels anomenats “esdeveniments de la vida (life events)” basats en indicadors específics. Aquests esdeveniments inclouen paquets de serveis governamentals que recolzen a ciutadans i emprenedors a través de punts clau de les seves vides, tals com el naixement d'un fill o l'inici d'un negoci.
Aquests indicadors s'agrupen en 4 punts de referència principals:
- Centralització de l'usuari: indica el grau en què es proporciona un servei en línia, la seva facilitat d'ús per a dispositius mòbils i la seva usabilitat en termes de suport disponible en línia i mecanismes de retroalimentació.
- Transparència: indica fins a quin punt els governs són transparents sobri:
- El procés d'entrega
- Les responsabilitats i l'acompliment de les organitzacions públiques
- Les dades personals tractats en els serveis públics
- Mobilitat transfronterera: indica el límit de la utilització dels serveis en línia per usuaris de serveis públics d'un altre país europeu.
- Facilitadores clau: indica el límit de les precondicions tècniques i organitzacionals per a la prestació de serveis desenvolupats del Govern Electrònic, com la identificació electrònica i les fonts d'autenticació.
L'anàlisi d'aquest any va donar llum a les següents conclusions polítiques clau:
- En resposta a la crisi de la
COVID
-19, els “Esdeveniments en Directe
Start-Up
Professionals i Empresarials” han demostrat que les administracions europees tenen el que es necessita per construir serveis digitals. Més àrees governamentals podrien aconseguir-los.
- Els serveis del govern central superen als serveis locals i regionals. La digitalització de serveis ofereix l'oportunitat d'agilitar els viatges governamentals a través de múltiples entitats governamentals
- Els serveis empresarials són més digitals que els serveis orientats a la ciutadania.
Els usuaris nacionals tenen un avantatge sobre els usuaris transfronterers. Menys de la meitat dels serveis disponibles a nivell nacional poden ser completats en línia per usuaris transfronterers.
Espanya
Según este estudio, España se ubica con un nivel medio de penetración, que equivale a la media europea (67%), y en el nivel medio-alto de digitalización, formando parte del escenario
Fruitful eGov
, que inclou als països de la seva classe que estan per sobre de la mitjana europea.
Els indicadors relatius d'Espanya mostren un país amb gairebé totes les característiques (usuaris, govern i context digital) alineats amb la mitjana europea. La banda ampla i la seva qualitat (indicador de Connectivitat) i la Transparència, indicador que mesura el Govern Obert, són els que es comporten significativament per sobre de la mitjana europea.
Entre los indicadores que miden el rendimiento de las políticas de Administración Electrónica, España destaca especialmente en Usuario (95 puntos frente a 88,3 de media en la UE), que mide si un servicio es ofrecido online (96 frente a 87,2), si existen funcionalidades de soporte y ayuda (98 frente a 91,2) y si está adaptado a dispositivo móvil (86 frente a 88,4). En Transparencia (74 puntos frente a 64,3 de la UE), Facilitadores clave (80 frente a 65,2) y Servicios transfronterizos (63 frente a 54,8) también se sitúa por encima de la media de países de la UE.
Está claro que promover la transformación digital de los gobiernos sigue siendo una prioridad clara para la UE: los Estados Miembros planean realizar inversiones considerables para digitalizar aún más sus administraciones públicas bajo el Mecanismo de Recuperación i Resiliència i la Comissió ha presentat una proposta del Parlament Europeu i el Consell que estableix el Programa Polític 2030 per a un " Camí cap a la Dècada Digital ".
En aquest context, l'informe del Govern Electrònic és clau per continuar el seguiment dels avanços en els serveis públics en línia. Si ben l'anàlisi de tendències pot assenyalar en quines àrees i com els governs han millorat, les lliçons apreses poden ajudar a accelerar el progrés en l'ambiciós camí cap a l'assoliment dels Objectius de la Dècada Digital.
Font original de la notícia
Més informació