"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
El context actual de pandèmia mundial ha marcat un abans i un després en el sector de l'educació. Encara que es ve parlant durant anys dels beneficis d'incorporar noves tecnologies en el procés d'ensenyament-aprenentatge, en el que s'ha vingut a cridar Edtech, aquesta tendència s'ha tornat encara més necessària en el nou ecosistema educatiu pos-Covid-19.
El Edtech fa referència a tot tipus d'innovacions digitals o tecnològiques que tinguin per objecte millorar l'educació. Amb això s'aconsegueix millorar l'eficàcia i eficiència del sector i impulsar un accés més universal al coneixement. Un camp on les dades obertes tenen un gran potencial, com bé recull la Unió Europea . Les dades obertes poden servir de base a solucions que impulsin processos online automatitzats i personalitzats basats en tecnologies disruptives com la Intel·ligència Artificial, alhora que promouen una major efectivitat i inclusió , i ajuden a complir amb els objectius de desenvolupament sostenible .
Sota la convicció que la tecnologia digital enriqueix l'aprenentatge en una gran varietat de formes i ofereix noves oportunitats, la pròpia Comissió Europea va llançar el Pla d'acció d'educació digital en 2018 , un pla del que aviat es publicarà una nova versió actualitzada . Entre altres qüestions, aquest pla destaca la importància de promoure la innovació en el sector mitjançant la celebració d'hackathons dirigits a desenvolupar solucions que responguin als principals reptes en educació.
Retos a solucionar en el Desafiament Aporta 2020
En aquest context es desenvolupa la nova edició del Desafiament Aporta, que cerca idees i prototips originals que suposin noves oportunitats de captar, analitzar i utilitzar la intel·ligència de les dades en el desenvolupament de solucions en l'àmbit educatiu. Aquestes solucions poden estar dirigides a resoldre reptes com els següents:
- Afavorir un ensenyament més eficaç i millorar l'experiència de l'alumnat en el procés d'aprenentatge des de la llar o l'aula. Atendre a la necessitat cada vegada major d'una educació personalitzada i identificar mecanismes que contribueixin a donar resposta a l'avaluació de l'aprenentatge en entorns digitals no presencials.
- Impulsar la difusió d'experiències d'ensenyament-aprenentatge entre la comunitat educativa.
- Agilitar el desenvolupament de habilitats/habilitats en els professionals de l'ensenyament per aconseguir que l'alumnat aprengui més i millor, a més de reforçar l'aprenentatge de destreses lligades a l'anàlisi de dades i a les tecnologies emergents.
- Fer l'aprenentatge més atractiu i contribuir a resoldre problemes de comportament o de falta d'atenció de l'alumnat.
- Facilitar la tutorización de l'alumnat i millorar la presa de decisions.
- Donar resposta als problemes de seguretat en Internet i/o de privadesa de les dades.
- Millorar la eficiència i eficàcia en la gestió de l'alumnat, recursos educatius, institucions, etc.
- Presentar als estudiants els camps STEM i fomentar la seva formació en aquestes matèries.
- Idear solucions dirigides a reforçar el prestigi i reconeixement social de la funció docent.
Com es desenvoluparà el Desafiament Aporta 2020?
El Desafiament Aporta es desenvolupa en 2 fases:
Els participants han de presentar una idea original, desenvolupada ex profeso per a aquest concurs, i que respongui a la temàtica proposta. Les idees i prototips que es presentin han d'utilitzar almenys una font de dades generades per les Administracions Públiques, ja siguin nacionals o internacionals. Addicionalment, el seu ús pot combinar-se amb conjunts de dades exposades per altres fonts, públiques o privades.
Les idees presentades seran valorades pel jurat sobre la base de 5 criteris:
- Rellevància
- Calidad i claredat global de la idea proposada
- Impacte en la millora del sistema educatiu de la idea proposada
- Fuentes d'utilitat
- Foment de la qualitat de vida de col·lectius vulnerables
Les 10 idees que obtinguin una major puntuació passaran a la fase 2.
- Fase II: Desenvolupament de prototips i exposició presencial
Els autors de les 10 idees seleccionades elaboressin un prototip associat a la idea proposada. Des del moment en què es comuniqui la seva passada a la fase 2, els participants comptaran amb un termini mínim de 3 mesos per elaborar el prototip. Se cerca una exemplificació o simulació funcional que permeti certa interacció, una visualització o una solució multimèdia que permeti exemplificar la proposta en un prototip tangible.
Se seleccionaran els tres millors prototips d'acord a la valoració dels criteris establerts:
- Facilitat d'ús
- Qualitat tècnica del prototip
- Viabilitat
Els premis i les bases
Els tres prototips seleccionats rebran la següent dotació econòmica:
- Primer classificat: 4.000 €
- Segon classificat: 3.000 €
- Tercer classificat: 2.000 €
Tal com s'estableix a les bases del Desafiament Aporta 2020 , aquest va dirigit a persones físiques i jurídiques de la Unió Europea, que poden participar de manera individual o en equips.
Font original de la notícia