Aquesta anàlisi realitzada sota l'auspici de la Comissió Europea , es basa a avaluar quatre punts que són referència en el Pla d'acció 2020:
- Centrat en l'usuari (citizen-centric), en quina mesura un determinat servei es presta en línia. En l'anàlisi s'avalua aspectes com la usabilitat, l'experiència d'usuari, l'oferta en dispositius mòbils. En aquest punt es continua avançant en la dimensió quantitativa, amb més serveis en línia disponibles en 2016. No obstant això, l'indicador de "mobilitat " encara està considerablement ressagat, en comparació dels altres dos indicadors ( “centrat en l'usuari” i “qualitat en la provisió del servei”)
- Transparència, en quina mesura el Govern és transparent en la prestació d'eses servei: la seva responsabilitat i acompliment i sobre l'ús de les dades personals. El punt de la transparència ha tingut un avanç modest en tots els aspectes.
- Movilidad transfronteriza, en qué medida los usuarios de servicios públicos pueden usar los en otros países europeos. Este es un elemento clave para los países miembros de la UE, pues uno de los objetivos es que los ciudadanos puedan usar los servicios en cualquier lugar. A destacar que la movilidad transfronteriza de empresas y ciudadanos está mejorando.
- Elementos habilitantes, en qué medida los países cuentan con las condiciones técnicas para facilitar los servicios en línea. Entre los elementos habilitantes se centra en los conceptos: la identidad electrónica, el documento electrónico y experiencia usuaria entre otros. En este punto se observan ligeros avances sobre la disponibilidad de la identificación electrónica y el uso del documento electrónico.
Quan l'avaluació dels esdeveniments vitals:
- Iniciar y operar una empresa, es el área en la cual más se ha avanza en Europa, llegando en algunas áreas a obtener el máximo de puntuación en varias variables de esta categoría.
- Perdre i trobar treball, ha tingut un desenvolupament sostingut des de l'última l'última anàlisi en 2012 . Cada vez se utiliza más el eID para este tipo de interacciones
- Estudis, en aquesta àrea, creix la prestació de serveis dins de les fronteres nacionals, així com en serveis transfronterer. Per primera vegada, la disponibilitat en línia de serveis transfronterers ha superat la mobilitat transfronterera de negocis.
- Vida de Familia, este evento de vida se evalúa por primera vez y es el menos maduro con escaso avance, por lo que necesita un progreso significativo.
Els Países exemples de "millors pràctiques" són Malta i Portugal, amb gairebé tots els serveis de govern electrònic automatitzats o completament en línia.
Es destaca la labor de Letònia, Suècia, França, els Països Baixos, Itàlia, Xipre, Suïssa, Bulgària, Grècia, Hongria i la República de Sèrbia.
España, amb un 76%, està en línia amb la mitjana-alta europea de penetració i digitalització, i es compara amb els millors països de la seva classe, Alemanya, Itàlia amb un 64% i França amb un 63%.
España es troba entre els cinc països amb millor puntuació en la disponibilitat d'identitat i document electrònic, juntament amb Malta, Portugal i Lituània. En l'esdeveniment de la vida, Malta és líder, seguit per Estònia, Letònia, Àustria i España. També España es troba ben posicionat en Govern obert, amb puntuació per sobre de la mitjana. En aquest escenari el millors són són del nord d'Europa (Dinamarca, Noruega, Suècia, Finlàndia, Estònia, Letònia, Lituània), més un país del sud d'Europa (España).
L'informe conclou que els països de la UE estan avançant en l'adreça correcta quant a la prestació de serveis públics digitals, però encara queden qüestions importants per resoldre, especialment entorn de/entorn de la transparència.