Per part d'Espanya ha signat la Declaració Ministerial d'administració electrònica el Secretari General d'Administració Digital Sr. Domingo J. Molina. Des d'Espanya es valora molt positivament aquesta declaració per trobar-se alineada amb les actuacions en la matèria al nostre país.
La declaració va dirigida a la Unió Europea més els països EFTA (32 països en total). L'estructura de la declaració ministerial d'administració electrònica de Tallin és la següent:
- Un preàmbul que recapitula el context de reptes socials i transformació digital; actuacions de l'OCDE, ONU i G20; el paper de l'administració electrònica i les oportunitats que ofereix la transformació digital en termes de confiança, transparència, fiabilitat, i suport al desenvolupament de l'economies de les dades; la necessitat d'actuar més enllà del Pla d'acció d'administració electrònica i d'asseure bases per més enllà de 2020; el paper de la col·laboració, les solucions interoperables i les bones pràctiques i el respecte als drets fonamentals.
- Es reforça el compromís amb els principis del Pla d'Acció d'Administració electrònica 2016-2020, particularment dels següents: digital per defecte, inclusió i accessibilitat, principi de solament una vegada, confiança i seguretat, obertura i transparència i interoperabilitat per defecte.
- 6 línies d'acció, cadascuna amb actuacions dirigides a països (25) i institucions europees (22):
- Digital per defecte, inclusió i accessibilitat; (5 actuacions)
- Principi de solament una vegada (onze-only); (4 actuacions)
- Confiança i seguretat; (4 actuacions)
- Obertura i transparència; (3 actuacions)
- Interoperabilitat per defecte; (3 actuacions)
- Habilitadors horitzontals. (6 actuacions)
- Per a seguiment del previst a la declaració es convida a la Comissió al fet que utilitzi instruments de recapitulació del progrés i de revisió del pla d'acció d'administració electrònica; i que la presidència austríaca recapituli la seva implementació a la tardor de 2018.
La Declaració inclou un annex amb Principis en els quals l'usuari té un paper central a l'hora de dissenyar i prestar serveis públics digitals. Aquests principis es refereixen a la interacció digital; a l'accessibilitat, seguretat, disponibilitat i usabilitat; reducció de la càrrega administrativa; prestació digital dels serveis; implicació del ciutadà; incentius per a l'ús dels serveis digitals; protecció de dades personals i privadesa; i mecanismes de reparació i reclamació.
Més informació:
Tallinn Declaration on eGovernment (2017) (anglès)
Declaració de Tallín sobre administració electrònica (2017) (castellà)