Segons la visió formulada en el Pla: “En 2020, les administracions públiques i les institucions públiques de la Unió Europea han de ser obertes, eficaces i integradores, proporcionant serveis públics digitals a tots els ciutadans i empreses de la UE que siguin personalitzats, transfronterers, serveis fàcils d'usar, i d'extrem a extrem. S'usen enfocaments innovadors per dissenyar i oferir millors serveis adequats a les necessitats i demandes dels ciutadans i les empreses. Les administracions públiques utilitzen les oportunitats que ofereix el nou entorn digital per facilitar la seva interacció amb les parts interessades i entre elles.”
Les iniciatives que es llancin a l'empara del Pla se cenyiran als següents 7 principis:
- Digital per defecte: les administracions públiques oferiran serveis digitals (incloent la informació llegible de forma automatitzada) com a opció preferida (si ben mantenint altres canals per els qui estan desconnectats bé per elecció o bé per necessitat). A més, els serveis públics s'hauran de prestar a través d'un únic punt de contacte o d'una finestreta única i a través de diferents canals.
- Principi de solament una vegada: es garantirà que els ciutadans i les empreses subministren la mateixa informació només una vegada a les administracions públiques. Les oficines de l'administració pública adoptaran mesures per a la reutilització interna d'aquestes dades, d'acord amb el permès i amb el degut respecte de les normes de protecció de dades, amb la finalitat d'evitar que recaiguin càrregues addicionals sobre els ciutadans i les empreses.
- Inclusió i accessibilitat: les administracions públiques dissenyaran serveis públics digitals que siguin inclusius de forma predeterminada i adaptats a les diferents necessitats, tals com les de les persones majors i de les persones amb discapacitats.
- Obertura i transparència: les administracions públiques compartiran informació i dades i permetre que els ciutadans i les empreses puguin tenir control d'accés i rectificació de les seves pròpies dades; permetran als usuaris controlar els processos administratius que els involucren; es comprometran i obriran a les parts interessades (tals com a empreses, investigadors i organitzacions sense ànim de lucre) en el disseny i la prestació de serveis.
- Transfronterer de forma predeterminada: les administracions públiques desplegaran els serveis públics digitals pertinents disponibles a través de les fronteres i evitaran que es produeixi una major fragmentació, facilitant així la mobilitat dins del Mercat Únic.
- Interoperabilitat de forma predeterminada: els serveis públics es dissenyaran per funcionar sense problemes al Mercat Interior i través de les sitges organitzacionals, basant-se en la lliure circulació de dades i de serveis digitals en la Unió Europea.
- Confiança i Seguretat: totes les iniciatives aniran més enllà del mer compliment del marc jurídic sobre la protecció de dades personals i la privadesa i seguretat de TU, mitjançant la integració d'aquests elements en la fase de disseny. Aquestes són condicions prèvies importants per augmentar la confiança i l'assimilació dels serveis digitals.
S'apunta, a més, que l'elecció per part de les administracions públiques dels sistemes i tecnologies, siguin distribuïts o centralitzats, serà d'acord amb les seves necessitats, però respectant plenament els requisits d'interoperabilitat acordats.
El Pla, dins del marc estratègic establert per l'Estratègia per a un Mercat Digital per a Europa, estableix 3 grans prioritats d'actuació i assenyala 20 accions a emprendre per la Comissió Europea per accelerar la implementació de la legislació existent i dels serveis públics digitals relacionats.