Les Administracions Públiques són les entitats que realitzen més tractaments de dades personals dels ciutadans, és a dir, dels interessats i, per això, és imprescindible reforçar els mecanismes de transparència pel que fa a l'accés i utilització dels mateixos. ja que les Administracions posseeixen aquestes dades, cobra especial rellevància la importància del principi de transparència en els tractaments de les dades personals i l'exercici dels drets dels ciutadans respecte a les seves dades personals.
A les seus electròniques dels organismes de les diferents Administracions Públiques els ciutadans poden iniciar actuacions administratives i obtenir informació del seu interès. Ara bé, això suposa que el ciutadà, per relacionar-se amb l'administració telemàticament, ha d'accedir a una multitud de seus electròniques, cadascuna amb les seves característiques i particularitats, la qual cosa fa que el ciutadà vegi la informació de l'Administració d'una manera inconnexa, complexa i de difícil seguiment.
La Carpeta Ciudadana, servei desenvolupat per la Secretaria General d'Administració Digital, és l'àrea privada dels ciutadans en la seva relació amb l'administració que ofereix un punt d'accés únic des del qual es pot conèixer i accedir a les seves dades, amb la possibilitat, si és aplicable, d'obtenir un justificant o certificat dels mateixos i conèixer l'ús que les Administracions Públiques realitzen d'ells, en visualitzar la informació que es transmet entre administracions.
https://carpetaciudadana.gob.es/carpeta/home
Per tant, la Carpeta Ciudadana simplifica i facilita l'exercici del dret d'accés als ciutadans en oferir un punt d'accés unificat on consultar tota la seva informació, millorant així les relacions dels ciutadans amb l'administració, fomentant l'eficiència, la transparència i afavorint que els ciutadans puguin controlar què dades personals seves obren en poder l'Administració.
Les dades ofertes es troben agrupats en diferents temàtiques: educació i formació, residència, treball i jubilació, salut i assumptes socials (ingrés mínim vital), situació personal i família (ajudes maternitat o paternitat, jubilació), vehicles i transports, habitatge i funció pública (per als empleats públics). Addicionalment, poden consultar-se els expedients de diferents organismes de l'Administració General de l'Estat, de les diferents Comunitats Autònomes adherides i de les Entitats Locals, els expedients de les quals estan començant a incloure. Per exemple, des de l'apartat “Salut i assumptes socials” pot accedir a la seva Història Clínica Digital del Sistema Nacional de Salut (HCDSNS) a través d'un servei que interopera internament amb les Comunitats Autònomes.