La Plataforma Cl@ve, amb les seves més de 18,5 milions de ciutadans registrats, és el referent per a la identificació i autenticació electrònica en l'accés als serveis públics de totes les administracions públiques. Aquest mètode d'accés s'ofereix en tots els serveis públics de l'Administració General de l'Estat però a més totes les Administracions Regionals es troben adherides a ella, i també més de 6700 entitats locals.
Des d'avui la plataforma Clau evoluciona amb la incorporació d'un nou sistema d'autenticació, denominat cl@ve Móvil, que basant-se en els prèviament existents, permet millorar enormement l'experiència d'usuari, especialment per als usuaris habituals d'o des de dispositius mòbils.
cl@ve Móvil es diferencia per la seva capacitat per simplificar la interacció de l'usuari en alliberar-li de l'obligació de recordar contrasenyes o introduir codis addicionals. Tot això es basa que el ciutadà tingui instal·lada en el seu telèfon mòbil personal l'aplicació mòbil clau, disponible tant per a dispositius iOS com Android , que a més estarà securizada addicionalment amb el factor d'autenticació de l'usuari en el dispositiu, com per exemple la biometria.
Si es troba accedint a un servei electrònic des d'un PC podrà utilitzar l'app Cl@ve per escanejar el codi QR que se li mostrarà des del servei perquè amb tan sol un clic l'usuari pugui confirmar la seva sol·licitud d'autenticació. Addicionalment, podrà accedir introduint el seu DNI/NIE i confirmant la petició d'autenticació des de l'APP.
Si, en lloc d'accedir a un servei electrònic usant un PC, ho fa des d'un dispositiu mòbil on tingui l'app Cl@ve activa amb el seu DNI/NIE, podrà evitar escàner el codi QR accedint directament a l'app per confirmar la petició d'autenticació.
Pots veure el següent vídeo explicatiu per comprendre millor el seu funcionament.
Aquells usuaris que no instal·lin l'app Cl@ave podran seguir utilitzant com fins ara els mètodes d'accés de cl@ve PIN i Cl@ve permanent.
Per a aquells ciutadans ja registrats en Cl@ve que descarreguin per primera vegada l'app, se'ls ofereixen tres opcions per a la seva activació en l'app: la recepción de un código de activación por medio de SMS, el empleo de un certificado electrónico, o la utilización del DNIe. Esta última opción, de momento se encuentra sólo disponible para dispositivos Android con tecnología NFC.
En el cas de ciutadans que encara no es trobin registrats en Cl@ve, l'app els proveeix de tres opcions guiades per accedir al procés de registre directament des de la pròpia aplicació. Aquestes alternatives inclouen l'autenticació mitjançant certificat electrònic, videollamada, o carta enviada al domicili fiscal.
Finalment, en el cas de ciutadans que ja tinguessin instal·lada l'antiga app Cl@ve PIN simplement hauran d'actualitzar-la a l'última versió disponible per gaudir de les millores de la nova app clau.
Dins de l'app Cl@ve, el ciutadà tindrà accés a les gestions relacionades amb els serveis d'identificació de clau, des del procés d'alta, gestió de contrasenyes de Clau permanent, canvi de número de telèfon, etc.
Finalment, és important destacar que aquells organismes que ja estiguessin integrats amb la Passarel·la Cl@ve de manera directa no requeriran realitzar cap modificació per poder emprar aquest nou i simplificat mètode d'identificació. Per tant, aquesta opció d'accés apareixerà disponible per a la majoria dels serveis públics de totes les Administracions.