"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
Amb el document " Mesurament de la demanda de dades dins del sector públic ", (completat per un seminari web i un blog ), data.europa.eu ha agregat un enfocament en el costat de la demanda, en el paper del sector públic com a usuari de dades obertes.
Aquest blog continuarà aquesta exploració observant un cas específic de govern local, centrant-se en la granularidad de les ciutats i regions i intentarà respondre de forma continuada en el temps a aquestes dues qüestions:
- com usen les dades obertes i com recolzen l'ús de dades no solament per part d'organismes privats sinó també del sector públic?
- Per què aquest enfocament en el subministrament de dades locals?
La resposta és fàcil: perquè les dades a nivell local són especialment importants al mercat únic de dades. La innovació basada en dades es tracta principalment d'una major granularidad de les dades: tenir dades més precises i específics sobre un problema específic. Les dades locals altament granulars poden aplanar el camí a la innovació tant en el sector públic com en el privat, com a dades meteorològiques més precisos que es poden utilitzar per planificar amb precisió l'ús de recursos en l'agricultura, o dades de predicció de tráfico que ajuden tant a planificar la infraestructura de tráfico com als viatges individuals. Les dades granulars dels mesuradors intel·ligents ajuden a gestionar millor la distribució d'energia i faciliten el canvi de comportament.
Un exemple clar de la importància de les dades locals és el recent Reglament d'aplicació sobre conjunts de dades d'alt valor , de les sis categories principals incloses, quatre (geoespacial, observació de la Terra, meteorològiques, mobilitat) es refereixen a conjunts de dades locals molt granulars per sota del nivell regional (NUTS 2). En altres paraules, les dades locals són de gran valor tant per al sector públic com per al privat, ja sigui que estiguin en poder de les autoritats nacionals o locals.
Els governs locals exerceixen un paper estratègic en l'ecosistema de dades obertes, tant com a proveïdor de dades com a usuari de dades. La següent secció il·lustrarà per què aquest és el cas mitjançant l'ús de casos de reutilització i altres exemples.
El paper dels governs locals com a proveïdors de dades
Les administracions públiques locals exerceixen un paper crucial com a proveïdors de dades perquè recopilen, generen i gestionen una gran quantitat de dades de la regió específica en la qual es troben. Posseeixen i publiquen cada vegada més conjunts de dades que són reutilitzats pels governs nacionals, al mateix temps que aprofiten les dades per abordar desafiaments regionals com la seguretat pública, la infraestructura i la sostenibilitat ambiental.
El govern local és vist tradicionalment com més orientat a l'usuari i més pròxim als seus electors, i això també es reflecteix en l'àmbit de les dades obertes. El pensament recent sobre les dades obertes ha emfatitzat la importància de publicar dades obertes d'una manera decidida i centrada en l'usuari, la qual cosa és crucial per garantir la reutilització i, en última instància, l'impacte. Per exemple, l'estratègia de 2018 de la Carta de Dades Obertes , un esfuerzo de colaboración de 170 gobiernos de todo el mundo para definir principios comunes sobre la publicación de datos abiertos, se titula acertadamente "Publicación con propósito". De hecho, muchas ciudades han adoptado este enfoque. Por ejemplo, 11 de las 13 ciudades mapeadas por el panell UserCentriCities , un consorci de ciutats europees líders recolzat pel programa Horizon, proporcionen API a altres administracions i empreses privades per facilitar la reutilització de les seves dades. Els punts d'accés únics nacionals prevists per la recent Llei de Governança de Dades exerciran un paper crucial precisament per facilitar l'accés i la reutilització de dades, i les autoritats locals exerciran un paper important per garantir l'eficàcia d'aquests instruments en proporcionar informació oportuna sobre les dades disponibles per a la seva reutilització.
Els governs locals d'avantguarda empren una varietat de mètodes per mesurar la demanda dels reutilitzadors de dades, inclosos els que provenen del propi sector públic. Els representants dels governs locals que van assistir al seminari web de data.europa.eu sobre la comprensió de la demanda de dades públiques en el sector públic van esmentar l'anàlisi de les estadístiques del portal com el mètode més popular, seguit de la recerca d'usuaris i l'organització d'esdeveniments.
Entender a nuestros reutilizadores es esencial en todo el proceso. Al aprender sobre los reutilizadores del sector público, sus intereses y necesidades, los gobiernos locales pueden adoptar una práctica de datos abiertos más impulsada por la demanda y dar forma a sus estrategias para servir mejor a los ciudadanos. También arroja luz sobre las necesidades de la comunidad local a los gobiernos nacionales para una mejor toma de decisiones. Entre los muchos ejemplos discutidos en el informe de data.europa.eu 2023 recientemente publicado Rethinking Open Data Impact , val la pena esmentar:
-
El portal de dades obertes de la regió d'Hèlsinki , on quatre ciutats han unit forces en un sol portal. Publiquen 175 API per facilitar la reutilització de dades, i es poden trobar 301 casos de reutilització amb filtres per tipus i plataforma, i etiquetes per temes. També hi ha una secció d'estadístiques que presenta un ús extensiu de mètriques quantitatives en conjunts de dades publicades i casos d'ús. Com va quedar clar durant la presentació de Minna Joensuu, Directora Adjunta de Recerca de la ciutat d'Espoo (Finlàndia), durant la presentació dels Dies de Dades Obertes de la UE 2021 sobre 10 anys de millors pràctiques, es pot aconseguir més treballant junts, no solament entre proveïdors de dades a nivell local, sinó també entre proveïdors i reutilitzadors. També va subratllar que és important reconèixer que la construcció d'una comunitat no ocorre de la nit al dia i que les dades interoperables fan que la reutilització de dades sigui molt més fàcil.
-
El portal de dades obertes de Berlín destaca els conjunts de dades més utilitzades en una secció separada del seu portal per facilitar l'accés, i enumera 67 casos de reutilització amb descripció, conjunt de dades utilitzades, etiquetes temàtiques i enllaç a l'aplicació / lloc web. La capital alemanya també va dur a terme una enquesta pública considerant la importància percebuda de les dades obertes i la facilitat d'ús i va organitzar tallers amb les parts interessades per informar l'estratègia de dades obertes.
-
El portal de dades oberts de Saragossa compta amb una secció de suport de reutilització a la pàgina d'inici del seu portal de dades obertes. El panell d'estadístiques del portal rastreja formats i mètodes http d'accés a dades, i el nombre de consultes diàries de dades. La capital d'Aragó també presenta 55 casos inspiradors de reutilització de dades obertes, amb una breu descripció i etiquetes segons la plataforma, el dispositiu i les paraules clau temàtiques.
El paper dels governs locals com a reutilitzadors de dades
Finalment, però no menys important, els governs locals també han de ser vists com a consumidors i reutilitzadors de dades. Les dades s'han convertit en un actiu crucial en la formulació de polítiques, important per obtenir resultats efectius i oportuns. Encara poc documentades, les ciutats i les autoritats regionals utilitzen cada vegada més diverses fonts de dades per fer front millor als desafiaments actuals. Encara que pot ser que no hi hagi molts exemples coneguts de reutilització de dades obertes (solament 6 dels 26 participants del seminari web a nivell local van indicar haver actuat com a reutilitzadors de dades obertes), el seu valor públic és innegable, com mostren diversos exemples:
-
El Observatorio de Casos de Uso data.europa.eu també enumera exemples de reutilització de dades dins del sector públic. El municipi d'Aarhus juntament amb la Agència Danesa de Subministrament de Dades i Infraestructura han desenvolupat una versió basada en objectes d'un model de ciutat 3D per Aarhus que es pot utilitzar com a eina d'anàlisi, visualització i Comunicació sobre adaptació climàtica, conversió verda, planificació urbana, gestió del territori i molt més. El model es basa principalment en dades obertes, és a dir, dades geogràfiques de Geo Denmark. Aquestes dades es complementen amb dades sobre el consum d'energia dels edificis de les dades d'altura d'edificis de Denmark Footprints de Pointcloud.
-
El informe Open Data Maturity destaca exemples de reutilització de dades en el sector públic a Espanya i Bèlgica. A Espanya, l'Ajuntament de València ha desenvolupat una eina d'inventari de dades per mesurar l'eficiència de les polítiques públiques i millorar l'accés a la informació pública. A Bèlgica, cinc províncies flamenques han unit forces per proporcionar dades obertes al tauler ' Províncies en xifres ' amb l'objectiu de permetre als ciutadans i polítics locals comparar estadístiques sobre diferents paràmetres socioeconòmics (per exemple, demografia, habitatge, pobresa, béns seents vacants, ús d'energia) entre municipis perquè puguin llançar plans per millorar l'economia i la societat locals.
-
La província holandesa d'Holanda del Nord va contractar a una start-up per desenvolupar l'aplicació basada a la web Zonnedakje per mostrar què sostres a la regió tenen panells solars i quins no. Les dades provenen d'una varietat de fonts, entre elles fotografies aèries, el registre d'adreces i edificis de la base holandesa (BAG) i el mapa holandès Hight (AHN). La província utilitza l'aplicació per rastrejar l'augment dels panells solars.
Conclusions
El nivell local és on la demanda de dades obertes es troba amb l'oferta. És on creixen els ecosistemes. I finalment, la granularidad local és particularment important perquè aquí és on les dades obertes tenen el major impacte, on ocorre la innovació. No és casualitat que les noves teories de la política d'innovació basada en el lloc presentades pel professor Soete se centrin en la importància de les ciutats com a centres d'innovació. A causa de les seves denses poblacions, els processos de presa de decisions a nivell de ciutat i la participació de les parts interessades locals, les autoritats locals proporcionen excel·lents bancs de proves per a la innovació. Les dades obertes són un ingredient fonamental de la política d'innovació local i les ciutats han d'assumir un paper més destacat tant al debat sobre dades obertes com en el de polítiques d'innovació.
Però la realitat és que encara sabem molt poc sobre com el portal de dades obertes pot servir millor a les necessitats de les administracions públiques.
Quina importància té l'ús de portals de dades obertes per part d'altres organitzacions del sector públic?
Com haurien de dissenyar-se els serveis de dades obertes per ajudar millor a les necessitats d'altres administracions públiques? Quin bones pràctiques existeixen?
Com poden data.europa.eu recolzar als governs com a proveïdors i reutilitzadors de dades obertes?
Actualment, data.europe està realitzant una enquesta per trobar una resposta a aquestes preguntes. Les idees s'utilitzaran per a un informe final, que es publicarà al juny de 2023.
Font original de la notícia
- Informació i dades del sector públic