accesskey_mod_content

Publicat l'Informe europeu de situació de l'administració pública digital i interoperabilitat 2022

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

06 octubre 2022

Interoperable Europe, a través de el  National Interoperability Framework Observatory (NIFO), acaba de publicar de l'edició 2022 del seu Informe de situació sobre Administració Pública Digital i  Interoperabilitat

Aquest nou informe ofereix un recorregut per les últimes iniciatives digitals destinades a digitalitzar encara més les administracions públiques i garantir la seva  interoperabilitat(Obre en nova finestra)  implementades en 35 països europeus, així com a nivell europeu i mundial, entre 2020 i 2022. A més, l'informe proporciona una descripció general de l'estat actual de la interoperabilitat en tota Europa, segons el nivell d'implementació de el  Marco Europeu d'Interoperabilitat(Obre en nova finestra)  (EIF) als mateixos països europeus en 2021. Aquest capítol dedicat a la interoperabilitat compara l'acompliment dels països en 2020 i 2021 per trobar correlacions i punts en comú entre ells, però també àrees potencials de millora per ajudar als països europeus a seguir avançant en la implementació de l'EIF.

L'informe de 2022 mostra que els països europeus continuen el seu camí cap a una administració pública cada vegada més digitalitzada, una tendència ja observada en els últims anys i accelerada encara més per la pandèmia de Covid-19. A més, s'observa un clar canvi de mentalitat pel que fa a l'ús d'eines digitals per part de les administracions públiques i el concepte de serveis públics digitals, amb  la centralitat en l'usuari(Obre en nova finestra) , la usabilitat i la interoperabilitat com a prioritats clau en dissenyar serveis nous o existents. En aquest context, la Comissió Europea ha demostrat una gran dedicació per promoure l'adopció de solucions digitals per part dels seus Estats membres, actuant com una força impulsora innovadora per a la transformació digital i recolzant el desenvolupament de serveis digitals transfronterers en la UE.

La situació d'España

L'informe State-of-play report on digital public administration and interoperability 2022 , de la Comissió Europea, demostra que els països europeus continuen el seu camí cap a una administració cada vegada més digitalitzada, una tendència ja percebuda en edicions anteriors i accelerada després de la pandèmia del Covid-19.

Espanya, tal com reflecteix el Seguiment del Marc Europeu d'Interoperabilitat (EIF) , lidera la mitjana de resultats en els tres camps analitzats:  KPIs, Recomanacions de l'EIF i Pilars de l'EIF. El Mecanisme de Seguiment de l'EIF està organitzat en tres pilars (Principis, Nivells i Model conceptual de la interoperabilitat) que agrupen 47 recomanacions i 68 KPIs. En la majoria d'aquests indicadors, Espanya se situa per sobre de la mitjana europea.

Dins de l'apartat sobre les més recents iniciatives polítiques en suport de l'administració pública digital a Europa, l'informe destaca l'adopció per part d'Espanya de la Carta de Drets Digitals , que consagra un conjunt de principis i drets que orientaran els futurs projectes normatius i el desenvolupament de polítiques públiques per garantir la protecció dels drets individuals i col·lectius en els nous escenaris digitals

Quant a la implementació dels principis d'interoperabilitat, l'informe destaca l'aplicació del principi “solament una vegada” (onze-only) a Espanya: “Les Lleis espanyoles 39/2015 i 40/2015 promouen l'ús de procediments digitals per facilitar documents a les administracions públiques. També estipulen que les administracions públiques no han d'exigir als interessats que aportin documents elaborats per elles. Les administracions també han de recollir els documents de forma electrònica a través de les seves xarxes corporatives o consultant la Plataforma d'Intermediació de Dades (PID), que és un servei horitzontal que habilita el principi de ‘Solament una vegada’. Simplifica els tràmits administratius perquè ciutadans o empreses no hagin de lliurar dades més d'una vegada”.

L'informe llança llum sobre les iniciatives que s'han dut a terme entre 2020 i 2022 en matèria d'administració pública digital i interoperabilitat en 35 països europeus, així com sobre la situació actual de la interoperabilitat dins del Marc Europeu d'Interoperabilitat (EIF). Per a la seva avaluació, es basa en una recopilació de dades, d'una banda, d'indicadors primaris, recopilats a través d'una enquesta difosa als punts de contacte nacionals i, d'altra banda, en indicadors secundaris, recopilats de fonts de dades externes, com el Portal de Dades Obertes , l'Índex Índex d'Economia i Societat Digital (DESI) i altres iniciatives de la UE. Amb això es mesura la implementació per part dels Estats Membres de les 47 recomanacions i 68 KPIs de l'EIF.

L'edició d'aquest any de l'informe proporciona informació sobre les iniciatives globals més recents desenvolupades des de 2020 per diverses organitzacions internacionals, com les Nacions Unides i el Banc Mundial, per recolzar a les administracions públiques a tot el món en el seu camí cap a la interoperabilitat i la digitalització.

Informe de situació de l'administració pública digital i interoperabilitat 2022 (PDF)(Obre en nova finestra)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Interoperabilitat i Normalització