accesskey_mod_content

El concepte i els processos de la governança de dades

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

31 maig 2022

La governança de dades és de una sèrie de processos de transformació bastant complexos que afecten al conjunt de l'organització; máxime quan dur a terme una gestió adequada de les dades en les nostres organitzacions s'està convertint en una tasca cada vegada més complexa.

Una de les accions clau marcades com a necessàries per construir  el futur de les dades obertes(Obre en nova finestra)  al nostre país és la implantació de processos per millorar la gestió i governança de les dades. Però què és el que hi ha realment darrere d'aquestes paraules clau? Què és el que hem d'entendre realment per governança de les dades? En realitat, del que estem parlant és de una sèrie de processos de transformació bastant complexos que afecten al conjunt de l'organització.

Aquesta complexitat queda perfectament reflectida en  el framework que ens proposen des de el Open Data Policy Lab(Obre en nova finestra) , on podem observar clarament  les diferents capes superposades del model(Obre en nova finestra)  i quins són els seus principals característiques – donant lloc a un recorregut a través de l'elaboració de les dades, la col·laboració amb les dades com a eina principal, la generació de coneixement, l'establiment de les condicions habilitadores necessàries i la creació de valor afegit.

Diferents capes superposades del model Open Data Framework: El cicle de vida de les dades  Recol·lecció Processament  Compartició Anàlisi  Uso     La col·laboració a través de les dades  Interfícies públics Intermediaris segures/segures Col·leccions de dades  Acords per a la recerca i l'anàlisi Concursos i reptes  Generació d'intel·ligència    La generació de coneixement  Anàlisi de la situació Causa i efecte Predicció Avaluació de l'impacte    Condicionis facilitadores  Publicar amb un propòsit Establir aliances Potenciar l'enfortiment de fonts de dades alternatives  Establir un marc de responsabilitat     Generació de valor  Millorar la governança Potenciar a les persones  Crear noves oportunitats  Solucionar problemes

Passem llavors a continuació a pelar aquesta ceba i observem més detalladament què és el que trobarem en cadascuna d'aquestes capes:

El cicle de vida de les dades

Mai hauríem de considerar les dades com a elements aïllats, sinó com a part d'un ecosistema major, que es troba immers en un cicle continu amb les següents fases:

  • Recolección o recopilació de les dades procedents de diferents fonts.
  • Processament i transformació de les dades per aconseguir que siguin utilitzables.
  • Compartició i intercanvi de dades entre els diferents membres de l'organització.
  • Anàlisi per extreure el coneixement que s'està cercant.
  • Ús de les dades d'acord al coneixement obtingut.

La col·laboració a través de les dades

No és estrany que el cicle de vida de les dades transcorri únicament dins de l'organització on s'originen. No obstant això, podrem  augmentar el valor d'aquestes dades(Obre en nova finestra)  exponencialment, simplement exposant-los a la col·laboració amb altres organitzacions a través de diversos mecanismes, afegint així una nova capa de gestió:

  • Interfícies públics que ofereixen un accés selectiu a les dades, habilitant nous usos i funcions.
  • Intermediaris segurs/segurs que funcionen com a agents independents de dades. Aquests agents coordinen l'ús de les dades per part de tercers, garantint la seva seguretat i integritat a tot moment.
  • Col·leccions de dades que ofereixen una visió comuna, conjunta, completa i coherent de les dades a través de l'agregació de porcions procedents de diferents fonts.
  • Acords per a la recerca i l'anàlisi, pels quals es garanteix l'accés a certes dades amb l'objectiu de generar un coneixement específic.
  • Concursos i reptes que donen accés a dades específiques durant un període limitat de temps per promoure nous usos innovadors dels mateixos.
  • Generació d'intel·ligència, mitjançant la qual es comparteixen també els coneixements adquirits per l'organització a través de les dades i no solament la matèria primera.

La generació de coneixement

Gràcies a les col·laboracions establertes en la capa anterior serà possible realitzar nous estudis de les dades que ens permetran tant analitzar el passat com tractar d'extrapolar el futur mitjançant diverses tècniques com:

  • Anàlisi de la situació, coneixent el que està passant a l'entorn de les dades.
  • Causa i efecte, cercant una explicació a l'origen del que està passant.
  • Predicció, intentant inferir que serà el següent que va a passar.
  • Avaluació de l'impacte, establint el que esperem que hauria de succeir.

Condicions facilitadores

Existeixen una sèrie de procediments que quan s'apliquen per sobre d'un ecosistema de dades col·laboratiu ja existent poden donar lloc a un ús encara més efectiu de les dades mitjançant tècniques com:

  • Publicar amb un propòsit, amb l'objectiu de coordinar l'oferta i la demanda de dades de la forma més eficient possible.
  • Establir aliances, incloent en les nostres anàlisis a aquells grups de persones i organitzacions que ens puguin ajudar a entendre millor les necessitats reals.
  • Potenciar l'enfortiment de fonts de dades alternatives proporcionant els recursos necessaris per crear noves fonts de dades a les àrees encara per explotar.
  • Establir un marc de responsabilitat entorn de/entorn de les dades que tingui en compte els principis d'equitat, compromís i transparència.

Generació de valor

L'ampliació de l'ecosistema i l'establiment de les condicions adequades perquè aquest ecosistema floreixi poden donar lloc a economies de dades d'escala de les quals podrem obtenir nous beneficis com:

  • Millorar la governança i l'operativa de la pròpia organització gràcies a les millores generals en transparència i eficiència que acompanyen als processos d'obertura.
  • Potenciar a les persones proporcionant-los les eines que necessiten per realitzar les seves tasques de la forma més adequada i prendre les decisions correctes.
  • Crear noves oportunitats per a la innovació, la creació de nous models de negoci i l'elaboració de polítiques públiques dirigides per l'evidència.
  • Solucionar problemes optimitzant els processos i serveis i les intervencions dins del sistema en el qual operem.

Com podem observar, el concepte de governança de les dades és en realitat molt més ampli i complex del que en principi un podria esperar i abasta una sèrie de  actuacions clau(Obre en nova finestra)  i tasques que en la majoria d'organitzacions serà pràcticament impossible tractar de centralitzar en un únic rol o a través d'una única eina. Per tant, a l'hora d'establir un sistema de governança de dades en una organització hauríem d'afrontar el repte com un procés de transformació integral o un canvi de paradigma en el qual pràcticament tots els membres de la mateixa hauran d'estar implicats en major o menor mesura. Una bona forma d'afrontar aquest repte amb major facilitat i millors garanties seria a través de l'adopció i implementació d'alguns de  els marcs i estàndards de referència que s'han anat creant sobre este tema(Obre en nova finestra)  i que es correspondries amb diferents parts d'aquest model.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Informació i dades del sector públic