accesskey_mod_content

Les noves lleis de procediment administratiu transformen la relació dels ciutadans i les empreses amb l'Administració

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

22 juny 2016

Les lleis 39 i 40 estableixen nous procediments més ràpids i transparents i la pràctica desaparició del paper en els tràmits administratius. La implantació de gairebé 200 mesures de reforma de l'Administració s'ha traduït en un estalvi acumulat de 30.947 milions d'euros per al conjunt de les AAPP i de 4.026 milions d'euros per a ciutadans i empreses.

El Secretario de Estado de Administraciones Públicas, Antonio Beteta, va inaugurar el 20 de juny de 2016 el Congrés sobre novetats en el procediment administratiu comú, que se centra en les noves lleis administratives de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i de Règim Jurídic del Sector Públic, i que ha organitzat l'Adreça de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) en col·laboració amb l'Institut Nacional d'Administració Pública, depenents tots dos del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques.

La Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i la Llei 40/2015 de Règim Jurídic del Sector Públic van a suposar, ha dit Beteta, la major revolució administrativa des de principis dels anys noranta en la relació dels ciutadans i les empreses amb l'Administració.

Millores per als ciutadans

  • Es faciliten les seves relacions electròniques amb l'Administració, habilitant la presentació d'escrits a qualsevol moment en el registre electrònic de qualsevol Administració
  • Se simplifiquen els mitjans d'identificació i de signatura electrònica en els tràmits administratius, amb claus concertades, assistència personal en l'ús de mitjans electrònics i sistemes d'alerta al ciutadà mitjançant missatgeria mòbil
  • Es redueixen les càrregues administratives: com a regla general no se sol·licitaran documents originals ni fotocòpies.
  • Procediment comú únic, més senzill i procediment administratiu “exprés” per a supòsits de menor complexitat.
  • Es generalitza per a tots els procediments administratius la possibilitat de reduir l'import de les sancions per ràpid pagament o per reconeixement de la responsabilitat.

Millores per a les empreses

Les lleis de Procediment Administratiu de les Administracions Públiques, i de Règim Jurídic del Sector Públic presenten innovacions que permeten optimitzar la productivitat i competitivitat de les empreses.

  • S'estableix l'obligatorietat de relació de forma electrònica entre les empreses i les AAPP, com ve fent-se amb èxit en l'Agència Tributària i la Seguretat Social amb una especificitat: les empreses podran atorgar poders electrònicament als seus representants.
  • Es redueixen les càrregues administratives, al no exigir-se documents presentats amb anterioritat o elaborats per la pròpia Administració, com a llicències o autoritzacions.
  • Se fija una fecha común, en enero y junio, de entrada en vigor de las normas que imposin obligacions a professionals i empreses per al desenvolupament de la seva activitat.

La gradual introducció de les tecnologies de la informació i les comunicacions ha exigit un canvi que ha estat definit pels treballs de la Comissió per a la Reforma de les Administracions Públiques, la CORA, que ha analitzat el que necessita millorar i el que es manté vigent. Fins al moment, s'han implantat gairebé 200 mesures, amb un estalvi acumulat de 30.947 milions d'euros per al conjunt de les Administracions Públiques i de 4.026 milions d'euros per a ciutadans i empreses.

Les noves lleis administratives aposten per una Administració Pública íntegrament electrònica, interconnectada, que no usa paper i que facilita les relacions electròniques dels ciutadans i les empreses amb l'Administració, així com les comunicacions electròniques entre les Administracions, amb l'establiment, per primera vegada, d'un règim de supervisió, avaluació i extinció d'ens públics.

LLEI DE PROCEDIMENT ADMINISTRATIU COMÚ DE LES AAPP

Regula les relacions externes de l'Administració amb els ciutadans i les empreses. Les principals novetats que porta amb si aquesta llei són:

  • No hi haurà procediments especials excepte les excepcions recollides en la Llei
  • S'integren com a tràmits especials els anteriors procediment sancionador i de responsabilitat patrimonial
  • S'estableix d'un procediment administratiu “exprés” per a supòsits de menor complexitat
  • Se suprimeixen les reclamacions prèvies en via laboral i civil
  • Es computen els terminis per hores
  • Es publiciten amb anuncis les notificacions infructuoses del BOE
  • No és necessari presentar documents originals ja presentats o elaborats per les Administracions
  • S'estableix el pagament electrònic d'Obligacions

LLEI DE RÈGIM JURÍDIC DEL SECTOR PÚBLIC

Regula l'organització i les relacions internes dins de cada Administració i entre les diferents Administracions. L'objectiu d'aquesta norma és la racionalització i inclou la normativa bàsica sobre règim jurídic administratiu, aplicable a totes les Administracions Públiques i el règim jurídic específic de l'Administració General de l'Estat (AGE). Introdueix tres novetats:

  • Sector Públic Institucional: descriu amb caràcter bàsic el seu objecte, el seu àmbit subjectiu, els seus principis generals d'actuació, un inventari d'entitats i, el més transcendent, estableix per primera vegada un control de l'eficàcia i una supervisió contínua, que inclou una major exigència en la creació d'organismes públics, de manera que no es creuen ens superflus.
  • Novedades administratives en els serveis centrals de l'AGE: es precisen els principis d'organització i funcionament de l'AGE, principalment la transparència, es prioritzen les relacions entre AAPP de forma electrònica i la descentralització i desconcentració i es determina l'estructura de l'AGE.
  • Novetats en l'Administració Perifèrica: Aclareix l'àmbit competencial i estructural de les Delegacions de Govern i els seus serveis territorials, de manera que siguin un autèntic instrument de vertebració de l'acció de l'Estat en tot el territori nacional.

Mes informacion sobre el congrés

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Secretaria General de Administracion Digital i Observatori d'Administracion Electronica