El Govern ha aprovat una normativa que suposa l'impuls definitiu al desenvolupament i a la generalització de l'administració electrònica a Cantàbria, que agilitarà els tràmits administratius, deixarà enrere el paper en el funcionament intern i en les relacions amb el ciutadà, i implantarà la facturació electrònica entre les empreses i proveïdors del Govern regional.
El reglament unifica a més en un únic text tot el règim jurídic relacionat amb l'administració electrònica, recollint els aspectes regulats pel decret 37/2012, com són el registre, les comunicacions electròniques i la seu electrònica de l'Administració Autonòmica i els seus organismes públics.
Com a novetat, es procedeix a regular els sistemes de signatura i certificats electrònics admesos per a ciutadans i funcionaris públics, el tauler d'anuncis electrònic, el document i la tramitació electrònica.
L'Executiu fomenta així la utilització de mitjans electrònics en la gestió de la seva activitat administrativa, en les comunicacions, relacions, tràmits i prestacions de serveis amb els ciutadans i en les seves comunicacions internes.
Amb aquest nou reglament es redueix novament la documentació requerida a ciutadans i empreses, mitjançant la seva substitució per l'accés electrònic a la informació, transmissions de dades o emissió de certificacions electròniques.
De la mateixa manera, el Govern engega un nou instrument de participació, transparència i informació al ciutadà, que a més possibilitarà la reducció de terminis i temps de resposta, donada la racionalització que produirà la nova distribució de les càrregues de treball i de les comunicacions internes.
En aquesta línia, es fomentarà la participació ciutadana per mitjans electrònics i, en particular, en els tràmits d'informació pública i audiència durant el procediment d'elaboració de les disposicions generals, que podran realitzar-se de forma complementària mitjançant l'ocupació de sistemes electrònics accessibles a través de la seu electrònica.
A més de poder iniciar un procediment de forma electrònica, els ciutadans podran consultar l'estat de tramitació del mateix, prèvia identificació, amb indicació del contingut dels actes de tràmit i la data en la van ser dictats pels òrgans de l'administració. El decret regula la instrucció i terminació dels procediments, així com el desistiment i renúncia.
En l'àmbit de la utilització de mitjans electrònics, el decret disposa que serà obligatori tramitar un determinat procediment administratiu per mitjans electrònics o comunicar-se amb l'administració utilitzant aquest sistema en aquells supòsits on els interessats es corresponguin amb persones o entitats que per raó de la seva capacitat econòmica i tècnica, dedicació professional o altres motius acreditats tinguin garantit l'accés i disponibilitat dels mitjans tecnològics precisos. L'abast d'aquest principi deurà regular-se i justificar-se mitjançant ordre del conseller competent en raó del procediment o matèria.
Adicionalmente, se recoge que el Gobierno colaborará con las entidades locales para el desarrollo del uso de los medios electrónicos y la coordinación de las medidas que fomenten su utilización en este ámbito.
Es fa una especial referència a l'engegada de la plataforma de facturació electrònica, el règim jurídic de la qual es desenvoluparà posteriorment per determinar les condicions tècniques d'expedició i remissió de factures electròniques, un sistema amb el qual es pretén un estalvi per a les empreses i el sector públic i agilitar el pagament als proveïdors.
L'ús dels mitjans electrònics en l'activitat administrativa s'ajustarà a l'establert en els Esquemes Nacional d'Interoperabilitat i Seguretat i al que es disposa en la Llei bàsica 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.
Amb l'aprovació d'aquest decret, el Govern engega una nova mesura per reduir càrregues administratives a ciutadans i empreses, i eliminar els obstacles que impedeixin el desenvolupament de la iniciativa empresarial, dinamitzar l'activitat comercial i impulsar el creixement econòmic i l'ocupació.
Esta nueva iniciativa se suma a otros proyectos regionales impulsados por el Gobierno de Cantabria, como la ampliación de las actividades acogidas a las licencias exprés para la apertura de establecimientos comerciales; el arranque de la sede y el registro electrónico en 2012; la normativa que simplificó las exigencias de documentación al ciudadano, que datan también de ese año; y la revisión anual de los procedimientos más habituales para reducir y agilizar los actos administrativos.
Tot això forma part de l'Estratègia de Millora dels Serveis Públics de l'Administració de la Comunitat Autònoma de Cantàbria (2013-2015).
Quan finalitzi en 2015 el desplegament d'aquesta estratègia de simplificació administrativa, eliminació de càrregues i dinamització de l'economia, s'haurà estalviat anualment a les empreses i ciutadans més de 27 milions d'euros.