Desafiament Aporta 2019: 42 noves idees per impulsar el sector agroalimentari, forestal i rural utilitzant dades obertes

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

03 juny 2019

La primera fase del Desafiament Aporta 2019 ha arribat a la seva fi. El 23 de maig va acabar el termini perquè els equips participants presentaran les seves idees per millorar l'eficiència del sector agroalimentari, forestal i rural. Ara seran valorades per un jurat integrat per experts en la matèria.

42 idees originals cerquen passar a la final

Durant 6 setmanes - del 9 d'abril al 23 de maig - els participants han anat presentant les seves propostes per a la primera fase del Desafiament. En aquesta primera fase solament era necessari proporcionar una descripció detallada d'una idea original, on s'utilitzés almenys un conjunt de dades generat per les Administracions Públiques nacionals o internacionals i publicat sota llicència oberta.

El resultat han estat 42 propostes de gran qualitat, fruit del treball de ciutadans particulars (45% de les propostes) i equips multidisciplinaris (55% de les propostes)  que han engegat la seva creativitat per cercar solucions noves al repte proposat. Encara que la majoria de propostes provenen d'Espanya, també han participat equips des d'Àustria o Regne Unit.

Les solucions presentades mostren una gran varietat temàtica. Hi ha moltes formes d'impulsar l'eficiència en el sector agroalimentari, forestal i rural, des de millorant la gestió dels cultius, fins a fomentant el poblament actiu del mitjà rural. Això ho saben molt bé els participants en el Desafiament, que han proposat solucions per optimitzar el reg, reduir de la despesa energètica, prevenir inundacions, impulsar el turisme rural o fomentar l'emprenedoria en el mitjà rural, especialment a les àrees que s'enfronten a un repte demogràfic major. A més, moltes de les solucions combinen les dades obertes amb noves tecnologies com  la intel·ligència artificial, els escàners làser (LIDAR), l'ús de dron o blockchain.

cal destacar el 38% de les propostes està presentada per dones o per equips que compten amb alguna dona entre els seus membres. Si ben cada vegada hi ha més dones involucrades al món de les dades, aquestes dades posen de manifest que encara queda treball per fer per aconseguir una igualtat real.

Un jurat de primer nivell per triar als finalistes

Totes les propostes rebudes seran valorades per un jurat expert, integrat per representants de diverses associacions i organismes:

• Aleida Alcaide, Ministeri de Política Territorial i Funció Pública.
  • Salvador Luis Soriano, Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.
  • Maite Ambrós, Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
  • José Ignacio Sánchez, Red.es .
  • Rosa Gallardo, Universitat de Còrdova.
  • Antonio Ibáñez, Junta de Castella i Lleó.
  • José Nuño, Federació Espanyola de Municipis i Províncies.
  • José Luis Miguel de Diego, Coordinadora d'Organitzacions d'Agricultors i Ramaders.
  • Martín Álvarez, World Wide Web Consortium.
  • Paula Sánchez, Associació d'empreses d'Electrònica, Tecnologies de la Informació, Telecomunicacions i Continguts Digitals.
  • Olga Quirós, Associació Multisectorial de la Informació.

Cada membre del jurat assignarà un valor de 0 a 10 punts a cadascuna de les propostes rebudes. Els aspectes a valorar seran la rellevància o originalitat de la idea, la seva qualitat i claredat, la seva viabilitat  i el seu impacte, tant econòmic i social, com a la hora d'impulsar millores en la qualitat de vida de les dones i/o joves en el mitjà rural.

10 finalistes lluitaran pels 4.000€ del premi

Després de la valoració, 10 propostes passaran a la segona fase, que començarà durant el mes de juliol.

En aquesta segona fase els equips finalistes hauran de desenvolupar un prototip, que podrà ser una simulació, visualització, vídeo o solució multimèdia. El termini per presentar el prototip serà de 4 mesos. El Desafiament Aporta culminarà en l'Encontre Aporta .

Tots els finalistes hauran de defensar de nou la seva proposta davant el jurat, que designarà als tres premiats. El guanyador rebrà 4.000€, mentre que el segon i tercer finalista  rebran 3.000€ i 2.000€ respectivament.

Desafiament Aporta 2019(Obre en nova finestra)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Cooperació interadministrativa
  • Govern obert, Informes i Estudis