accesskey_mod_content

Els tràmits registrals es podran fer per mitjans electrònics

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

14 maig 2024

Los Registros de la Propiedad y Mercantiles han iniciado una nueva era digital que combina la innovación tecnológica con la atención presencial.

España es col·loca a l'avantguarda internacional després de la total digitalització del seu sistema registral. Així s'ha posat de manifest en els actes commemoratius que el Cos de Registradors de la Propietat, Mercantils i de Bienes Muebles ha celebrat a les principals ciutats del país amb motiu de l'entrada en vigor l'aplicació de la Llei 11/2023, de 8 de maig, que desplaça la fe pública registral dels llibres físics als folis signats electrònicament en tots els Registres del territori nacional.

El ministre de Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños en les seves paraules de clausura de l'acte  ha destacat que  la nova era digital dels Registres és “un pas decisiu en l'avanç, l'adaptació als nous temps, i al segle XXI per part  els registres de la Propietat, Mercantils i Bienes Muebles”. “La digitalització total que avui s'engega és un reforç per a aquesta fiabilitat que sempre han tingut els registradors de la Propietat i Mercantils d'aquest país.  Que aconseguim reforçar el valuós que tenim al nostre país, España, allò que ha funcionat bé, i avui fem un pas perquè funcioni millor” va afegir Bolaños.

Durant l'esdeveniment, s'ha posat en valor l'aportació històrica dels registradors en termes d'innovació, clau per a la salvaguarda de l'Estat de dret i de les llibertats públiques, alguna cosa que ha contribuït al progrés del nostre país oferint certitud, seguretat jurídica i estabilitat social. Així, s'ha destacat que la nova era digital combinarà la innovació tecnològica amb l'atenció presencial al ciutadà i s'ha reivindicat un avanç històric a favor de la seguretat jurídica i del control de legalitat.

La digitalització total dels Registres suposarà la consolidació del Registre electrònic i de la Seu electrònica. Quant al primer, si bé durant els últims anys s'ha escomès un continu procés de modernització de sistemes i procediments que han permès, per exemple, oferir serveis com l'obtenció de publicitat registral online des de qualsevol lloc del món, des d'ara es materialitzarà de forma oficial tot el procediment de modernització tecnològica.

En aquest sentit, qualsevol document que hagi de ser signat pel registrador, ho serà amb la seva signatura electrònica qualificada, alguna cosa que atorgarà major certesa i seguretat a la signatura dels seients que, sense necessitat d'impressió, quedaran sota la salvaguarda dels tribunals una vegada rubricats. Així es garantirà la publicitat dinàmica online, que promourà la transparència, ja que permetrà saber en temps real l'estat de titularitat i càrregues de les finques i la situació de les societats mercantils.

La Llei 11/2023, així mateix, ha modificat la Llei Hipotecària per fixar que tots els documents que surten dels Registres han de reflectir l'historial d'incidències dels documents. Des de quin dia es va presentar, o quan es va suspendre la qualificació i quin dia es va inscriure.

Quant a la Seu electrònica, a través d'ella s'impulsaran una sèrie de serveis que no existien fins al moment, centrats en el servei al ciutadà, en el que s'ha denominat carpetes registrals. És un servei assimilable les carpetes de ciutadans d'altres administracions, en la qual l'usuari del Registre podrà trobar totes les notificacions, comunicacions, expedients i procediments derivats de la seva relació amb els Registres.

Entre els nous serveis registrals, destaca el denominat “Com va el meu”, que permetrà consultes entorn de/entorn de la situació de procediments, per saber en quin moment exacte es troba la seva petició gestió o tràmit. També un servei de comprovació de Codi Segur/Segur de Verificació (CSV).

De la mateixa manera, s'incorporarà la video assistència en la cerca de l'assessorament personal per a totes les persones que ho sol·licitin, de manera que els usuaris puguin accedir telemàticament a tots els serveis i tràmits registrals, conèixer l'estat de tramitació d'un procediment i rebre les comunicacions dels Registradors que han de realitzar-se preferentment de forma telemàtica. A més, les societats de responsabilitat limitada les aportacions de la qual siguin dineràries podran constituir-se íntegrament en línia.

En síntesis, se potenciará la transparencia, la interoperabilidad y se promoverán facilidades para el ciudadano sin olvidar que el trato y la atención personal continúan.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Serveis electrònics
  • Ciutadà