Monogràfic sobre Competències Digitals publicat per l'Observatori Nacional de Tecnologia i Societat (ONTSI)

• Copiar

08 març 2024

Aquest document aborda el desenvolupament dels drets digitals, fruit de la reflexió impulsada en països com Espanya i des de la UE com un dels eixos estratègics de la transformació digital.

Els drets digitals van ser reconeguts en els últims anys per millorar l'adequació del marc normatiu al món digital, la seva protecció i relació amb processos similars a Europa i al món.

Diferents entorns, mateixos drets

Els drets digitals són l'extensió a aquest plànol dels drets fonamentals recollits per Nacions Unides, especialment la llibertat d'expressió i privadesa de les persones i aquells que els permeten utilitzar les tecnologies digitals. No obstant això, el 40% de la població espanyola desconeix que els seus drets fonamentals també han de respectar-se en el terreny digital i el 75% assegura que li resultaria útil saber més sobre este tema.

Importància de la tecnologia

Vuit de cada deu persones espanyoles coincideixen que les tecnologies digitals seran importants en les seves vides en 2030 i quatre de cada deu pensen que els avantatges prevaldran sobre els inconvenients. Els assumptes que més preocupen a la ciutadania són el cibercrimen, el benestar de les i els menors, l'ús il·legítim de dades personals per part de les empreses i l'Administració i les bretxes digitals.

Marco regulatori

A Espanya, els drets digitals estan regulats mitjançant la Constitució, la Llei de Protecció de Dades i Garantia de Drets Digitals i per la Carta de Drets Digitals, una guia de referència orientada a reforçar i ampliar aquests drets i augmentar la confiança de les persones davant els canvis tecnològics. A més, tant el Govern com a la Unió Europea estan impulsant iniciatives i marcs legislatius.

Document(Obre en nova finestra)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic