Aconseguir l'equilibri de l'ús de les dades obertes i la privadesa en l'era digital

11 abril 2024

A mesura que les iniciatives de dades obertes es generalitzen, la gestió de l'equilibri entre la privadesa i l'accessibilitat de les dades presenta nous desafiaments.

En el panorama digital actual, mantenir la privadesa juntament amb els esforços de dades obertes és essencial. Implica protegir la informació personal contra l'accés o intercanvi no autoritzat, garantint que les persones tinguin control sobre les seves dades. No obstant això, a mesura que les iniciatives de dades obertes es generalitzen, gestionar l'equilibri entre la privadesa i l'accessibilitat de les dades presenta nous desafiaments.

Les iniciatives de dades obertes cerquen fer que les dades es puguin trobar i que els conjunts de dades siguin interoperables amb la intenció de maximitzar la seva reutilització, tant sols com en combinació amb altres conjunts de dades. No obstant això, aquests projectes impliquen compartir extensos conjunts de dades, alguns dels quals poden incloure dades sobre persones identificables o fins i tot detalls confidencials. Malgrat els intents d'eliminar informació d'identificació, si es divulguen suficients atributs sobre un individu, és possible que es pugui inferir la seva identitat. Això es pot aconseguir creuant i connectant dades entre diferents bases de dades i conjunts de dades.

Abordar aquests desafiaments requereix un delicat equilibri entre l'obertura de les dades i la protecció de la privadesa. S'han utilitzat diverses tècniques per protegir la privadesa de les persones, com les dades pseudònimes i anònims o l'agregació de dades, mitjançant les quals s'agrupen dades detallades i es publiquen com a estadístiques o metadades. A més, s'han publicat directrius i regulacions tant a nivell europeu com a nacional per garantir que les iniciatives de dades obertes es duguin a terme de forma ètica i responsable.

Les 'Directrius ètiques per una IA segura/segura  ' de la Comissió Europea són un exemple de directriu que estableix una base de principis ètics per al desenvolupament i ús de la IA que respecten els drets humans i garanteixen la transparència i l'equitat. El conegut   Reglamento General de Protecció de Dades  (GDPR) imposa controls sobre el maneig de dades personals en la UE, exigint el consentiment explícit per a la recopilació de dades i atorgant a les persones un control significatiu sobre la seva informació personal.

Incorporar aquestes pautes ètiques i marcs legals en les pràctiques de dades obertes és essencial. En aprofitar les tecnologies que milloren la privadesa i alinear-nos amb models de governança de dades transparents i responsables, podem aprofitar els beneficis socials de les dades obertes i al mateix temps protegir la privadesa individual.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic