"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
L'auge de la intel·ligència artificial, el salt a la web 3.0, els nous usos del blockchain o l'impuls de la indústria 4.0 són solament alguns exemples de les innovacions que estan transformant a la societat i a l'economia digital. A aquestes, se'ls sumen les tres palanques que impulsen la digitalització: la força del talent digital, la innovació en educació i un internet segur i lliure de ciberamenazas i desinformació.
Segons dades de el ‘Informi Societat Digital a Espanya 2023’ , presentat el 25 d'abril en Espai Fundació Telefònica i disponible per a la seva descàrrega gratuïta, la societat digital al món continua avançant, encara que a menor ritme de l'experimentat als moments més àlgids de la pandèmia.
Com en anys anteriors, aquest treball parteix de tres fonts d'informació: la procedent dels principals indicadors sobre l'ecosistema digital, tant nacionals com a internacionals, una altra que emana de les enquestes a clients de les unitats de negoci de Telefónica i, finalment, una visió territorial des de les comunitats autònomes.
En 2022, gairebé dos terços (66,3%) de la població mundial era usuària d'internet. Aquest percentatge és 3,7 punts superior al de 2021 (62,6%). En termes absoluts, existien més de 5.280 milions de persones usuàries d'internet, 338 milions més que en 2021.
Tenint en compte aquestes dades i l'entorn tan variable i incert en el qual vivim, es plantegen grans claus per a la reflexió, recollides en el ‘Informe La Societat Digital a Espanya 2023’.
Soberanía digital, clau per a la transformació d'Europa en una superpotència tecnològica
Europa es va perdre la primera ona tecnològica, però ha d'estar al capdavant en la següent i desenvolupar les seves pròpies capacitats digitals. La UE ha d'aprofitar l'oportunitat per transformar-se en una superpotència tecnològica, definir la seva autonomia estratègica i exercir el seu poder regulador per configurar l'entorn internacional en clau digital.
En aquest context, la UE ja va donar els seus primers passos en el plànol regulatori amb l'aprovació en 2022 de dues normes fonamentals per al desenvolupament ètic dels serveis digitals: la Digital Markets Act (DMA) i la Digital Services Act (DSA), que començaran a aplicar-se en 2023 i 2024, respectivament.
Mentre que els ingressos de les telecomunicacions disminueixen, el tráfico d'internet creix un 35% i més del 50% en el cas de les dades mòbils. A l'una/A l'una, solament sis grans plataformes digitals lideren més de la meitat d'aquest tráfico. Per això, urgeix desenvolupar una nova proposta regulatòria que respongui als canvis que ha portat l'acceleració de la digitalització, tant a nivell europeu com a espanyol.
És fonamental crear un nou marc legal adequat i adaptat als nous desenvolupaments i infraestructures. En aquests nous temps, es necessiten noves regles de joc.
La fortalesa de les infraestructures espanyoles
En aquest context, Espanya segueix a bon ritme en el seu procés de transformació digital i és líder indiscutible en termes de connectivitat. L'índex d'Economia i Societat Digital (DESI) que elabora anualment la Comissió Europea situava al nostre país en 2022 en el lloc número set dins de la llista dels Estats membres, dos llocs més amunt que en 2021. Solament és superada en aquest àmbit per Finlàndia, Dinamarca, Països Baixos, Suècia, Irlanda i Malta.
Espanya és un país que disposa d'una dotació d'infraestructures molt avançada, tant en relació amb els països europeus, com en el marc de l'OCDE, gràcies a la seva primerenca aposta per la fibra òptica en la passada dècada i al ràpid desplegament de l'estàndard de telefonia mòbil 5G que està duent a terme en aquests últims anys.
En matèria d'administració electrònica, l'informe destaca que Espanya es troba entre els cinc primers països de la Unió Europea, doncs supera la mitjana en totes les mètriques considerades. El 73 % de la ciutadania espanyola ja és usuària de serveis públics online enfront del 65 % de l'europea, d'acord amb la informació oferta per la Comissió Europea.
Font original de la notícia
- Secretaria General de Administracion Digital i Observatori d'Administracion Electronica