"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
El Govern ha aprovat, en Consell de Ministres, el Projecte de Llei d'Eficiència Digital del Servei Públic de Justícia, que el seu objectiu fonamental és donar cobertura jurídica i regular la transformació digital del servei públic de Justícia.
Aquest projecte estableix un marc jurídic d'avantguarda per promoure i facilitar l'avanç en la transformació digital de la Justícia, regulant els serveis digitals accessibles a la ciutadania, reforçant la seguretat jurídica en l'àmbit digital, impulsant la seva eficiència i orientant a la dada els sistemes de Justícia.
Al mateix temps, atén de forma prioritària a l'eliminació de qualsevol bretxa o desigualtat en l'accés a la Justícia, ja sigui per raons de gènere, geogràfiques, culturals o de qualsevol altre tipus, per construir una Administració de Justícia accessible i integradora, millorant la cohesió social, territorial i digital.
Aquest projecte de llei és un dels pilars legislatius del pla Justícia 2030, juntament amb les altres dues lleis d'eficiència processal i organitzativa, actualment ja en tràmit parlamentari. Des de març de 2020 fins a juny d'aquest any, gràcies a la digitalització de la Justícia, impulsada arran de la pandèmia, s'han produït més de 920.000 actuacions processals no presencials -entre judicis telemàtics i altres tipus d'actuacions-, la qual cosa ha suposat un estalvi benvolgut en desplaçaments de més de 19 milions d'euros i s'ha evitat l'emissió de 9.124 tones de CO2, equivalent a 1.382 voltes al món.
Cogobernanza
La necessitat d'adaptar-se a la nova realitat tecnològica del segle XXI és compartida pel Ministeri de Justícia i les comunitats autònomes (CCAA) amb competències transferides en matèria de Justícia. Aquest model de coordinació i decisió basat en la cogobernanza suposa també un impuls a les funcions d'organismes com el Comitè Tècnic Estatal de l'Administració Judicial Electrònica (CTEAJE) o la creació d'uns altres com el Consell Consultiu de la Transformació Digital de l'Administració de Justícia, on es podran integrar altres col·lectius i organitzacions, fins i tot del sector privat.
Generalització de mitjans electrònics
El projecte de llei generalitza l'ús de mitjans electrònics per relacionar-se amb l'Administració de Justícia, potenciant el ja existent Punt d'Accés General de l'Administració de la Justícia, així com de les seus judicials electròniques. Al costat d'aquests mitjans d'accés, s'incorpora un sistema únic i personalitzat d'identificació segura/segura que permet accedir amb garanties a la Carpeta de Justícia, i que possibilitarà a cada persona consultar els seus assumptes, els seus expedients, els seus actes de comunicació i demanar cita prèvia.
La nova llei regularà els sistemes d'identificació i la signatura digital electrònica, a més de la regulació del sistema Cl@ve Justícia, per a la identificació i signatura no criptogràfica en les actuacions i procediments judicial per videoconferència; així com la millora en les prestacions dels serveis notarials i registrals sense necessitat de presència física.
Es confereix, també, un marc adequat perquè tots els professionals i el personal al servei de l'Administració de Justícia puguin exercir les seves funcions mitjançant teletreball i treball deslocalizado.
Un altre dels aspectes essencials d'aquest projecte de llei és el de garantir la plena seguretat jurídica en la inmediación digital. Con ese fin, se regulan los denominados puntos de acceso seguros, así como los lugares seguros.
Orientación a la dada
La llei enfortirà la interoperabilitat de los sistemas existentes mediante el intercambio y la transmisión de documentos electrónicos entre órganos judiciales o fiscales. En este sentido, contempla la potenciación del Formi expedient Judicial Electrònic, introduciendo un cambio de paradigma, por el que se pasa de la orientación al documento a la orientación al dato. Atendiendo a la importancia capital de los datos en nuestra sociedad digital, se apuesta por su empleo racional, incorporando en la Administración de Justicia el concepto de dato abierto.
Aquesta orientació a la dada permetrà actuacions automatitzades, proactives i assistides, encara que sempre amb el respecte ple a les lleis processals i baix criteris legals objectius i públics, atenent a la importància que té per a la societat obtenir resolucions judicials en un termini raonable.
D'igual forma, la preferència per les comunicacions judicials telemàtiques, sempre en condicions de plena seguretat jurídica, tindrà similar orientació a la dada, preveient-se mecanismes per a la transmissió de comunicacions massives.
Font original de la notícia
Presentació de la Llei d'Eficiència Digital del Servei Públic de Justícia (PPTX, 3.56MB)
- Serveis electrònics
- Informació i dades del sector públic