"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
El reglament revisat té com a objectiu garantir l'accés universal de les persones i les empreses a una identificación i autenticació electròniques segures/segures i segures/segures per mitjà d'una cartera digital personal en un telèfon mòbil.
Al juny de 2021, la Comissió va proposar un marc per a una identitat digital Europea que estaria disponible per a tots els ciutadans, residents i empreses de la UE a través d'una cartera d'identitat digital europea.
El nou marc proposat modifica el reglament de 2014 sobre identificació electrònica i serveis de confiança per a transaccions electròniques al mercat interior (reglament eIDAS), que va asseure les bases per accedir de forma segura/segura als serveis públics i realitzar transaccions en línia i transfrontereres en la UE.
La proposta requereix que els estats membres emetin una cartera digital sota un esquema d'identificació electrònica notificat, basat en estàndards tècnics comuns, i després d'una certificació obligatòria. Per establir l'arquitectura tècnica necessària, accelerar la implementació de la regulació revisada, proporcionar pautes als estats membres i evitar la fragmentació, la proposta està acompanyada d'una recomanació per al desenvolupament d'una caixa d'eines de la Unió que defineix les especificacions tècniques de la cartera.
La cartera Europea d'identitat digital
Un dels principals objectius polítics de la proposta és proporcionar als ciutadans i altres residents, tal com els defineix la legislació nacional, un mitjà d'identitat digital europeu normalitzat basat en el concepte de cartera Europea d'identitat digital.
Com a mitjà d'identificació electrònica («ID electrònica mitjà») emès en el marc dels sistemes nacionals amb un nivell de garantia «alt», la Cartera seria un mitjà d'identitat electrónicda (ID electrònica) per dret propi basat en l'emissió de dades d'identificació personal i la cartera per part dels estats membres. Per tant, el text de l'orientació general del Consell desenvolupa encara més el concepte de la cartera i la seva interacció amb els mitjans d'identificació electrònica nacionals.
Nivells de seguretat
Els nivells de garantia haurien de caracteritzar el grau de confiança en els mitjans d'identificació electrònica, proporcionant així seguretat que la persona que reclama una identitat particular és de fet la persona a la qual se li assigna aquesta identitat. En aquest sentit, la cartera ha d'emetre's dins d'un sistema d'identificació electrònica que compleixi amb el nivell de garantia "alt".
A més, s'ha agregat una disposició específica sobre la incorporació de registre d'usuaris per abordar les preocupacions dels estats membres on ja s'ha emès una quantitat significativa de mitjans nacionals d'identificació electrònica en el nivell de garantia "substancial".
La disposició permet a un usuari utilitzar els seus mitjans nacionals d'identificació electrònica juntament amb procediments addicionals d'incorporació remota per fer possible la prova d'identitat amb un nivell de seguretat "alt" i, en última instància, per obtenir una cartera.
Atès que l'esborrany del reglament d'identificació electrònica es basa en esquemes de certificació de ciberseguretat que haurien de generar un nivell harmonitzat de confiança en la seguretat de les carteres, s'espera que l'emmagatzematge segur/segur de material criptogràfic també estigui subjecte a la certificació de ciberseguretat.
Per tant, el text conté un nou considerant que aborda aquestes condicions tècniques prèvies per aconseguir un nivell de garantia "alt" i permetre un procés de seguiment dins de la implementació de carteres d'identitat digital europees.
Notificació de les parts usuàries
S'ha reformulat la part de la proposta sobre la notificació de les parts usuàries. Com a regla general, el procés de notificació per mitjà del com la part usuària comunica la seva intenció de confiar en la cartera ha de ser rendible, proporcional al risc i garantir que la part usuària proporciona almenys la informació necessària per identificar-se en la cartera.
De manera predeterminada, solament es requereix informació mínima i la notificació ha de permetre l'ús de procediments d'autoinforme simples o automatitzats.
No obstant això, pot ser necessari un règim específic a causa de requisits sectorials, com els aplicables al tractament de categories especials de dades personals. Per tant, s'ha introduït una disposició destinada a cobrir els casos en els quals es requereix un procediment de registre o autorització més estricte.
Per contra, quan la legislació nacional o de la Unió Europea no estableixi requisits específics per accedir a la informació proporcionada per mitjà de la cartera, els estats membres poden eximir a aquestes parts usuàries de l'obligació de notificar la seva intenció de confiar en les carteres.
Certificació
La regulació ha d'aprofitar, dependre i exigir l'ús d'esquemes de certificació de la Llei de Ciberseguretat rellevants i existents, o parts dels mateixos, per certificar el compliment de les carteres, o parts de les mateixes, amb els requisits de ciberseguretat aplicables.
En conseqüència, el marc del Reglament sobre la Ciberseguretat se aplica plenamente, incluido el mecanismo de revisión por pares entre las autoridades nacionales de certificación de ciberseguridad previsto en el Reglamento.
Per alinear la regulació d'ID electrònica i la Llei de Ciberseguretat en la mesura del possible, els estats membres designaran organismes públics i privats acreditats per certificar la cartera segons el que es disposa en el Reglament sobre la Ciberseguretat.
Període d'aplicació per a la prestació de la cartera i taxes
Basat en l'orientació dels estats membres, el text del Consell proposa que el període d'aplicació de 24 mesos s'expliqui a partir de l'adopció dels actes d'execució.
El text també aclareix que l'emissió, l'ús per a l'autenticació i la revocació de les carteres han de ser gratuïta per a les persones físiques.
No obstant això, quan s'utilitzen carteres per a la identificació, o els serveis que depenen de l'ús de la cartera poden incórrer en costos, per exemple, l'emissió de certificacions electròniques d'atributs de la cartera digital.
Accés a funcions de maquinari i programari
El text estableix una articulació explícita amb la legislació existent, la qual cosa garanteix l'accés a les funcions d'equips informàtics (maquinari) i dels programes informàtics (programari) com a part dels serveis de la plataforma central proporcionats pels porters.
Una disposició recentment agregada aclareix que els proveïdors de carteres i els emissors de mitjans d'identificació electrònica notificats que actuen en capacitat comercial o professional són usuaris comercials de porters dins del significat de la definició en Reglament de Mercats Digitals (DMA).
També s'ha agregat text per delinear la implicació de la interconnexió amb el Reglament de Mercats Digitals (DMA), a saber, que s'ha d'exigir als porters que garanteixin, de forma gratuïta, la interoperabilitat efectiva i l'accés amb finalitats d'interoperabilitat al mateix sistema operatiu, maquinari o programari, característiques que estan disponibles o s'utilitzen en la prestació dels seus propis serveis complementaris i de suport.
Alternatives per a l'expedició de la declaració electrònica d'atributs per part d'organismes públics
S'ha mantingut l'emissió de certificats electrònics qualificats d'atributs per part de proveïdors qualificats, inclosa l'obligació dels estats membres de garantir que els atributs puguin verificar-se amb una font autèntica dins del sector públic.
A més, s'ha introduït la possibilitat que l'organisme del sector públic responsable de la font autèntica o l'organisme del sector públic designat en nom d'un organisme del sector públic responsable d'una font autèntica puguin expedir en la cartera directament les declaracions electròniques d'atributs amb els mateixos efectes jurídics que les declaracions electròniques d'atributs qualificades, sempre que es compleixin els requisits necessaris.
Correspondència entre registres
Pel que fa a la coincidència de registres, s'ha mantingut el concepte d'identificador únic i persistent per a les Carteres Digitals. La definició pertinent aclareix que l'identificador pot consistir en una combinació de diversos identificadors nacionals i sectorials si compleix el seu propòsit.
S'estableix explícitament que l'acaro de registres pot ser facilitat per atestació electrònica qualificada d'atributs. A més, s'ha afegit una disposició de salvaguardia, en virtut de la qual els estats membres han de garantir la protecció de les dades personals i evitar l'elaboració de perfils dels usuaris. Finalment, els estats membres, en la seva qualitat de parts interessades, han de garantir la coincidència de registres.
Propers passos
L'adopció de l'enfocament general permetrà al Consell entaular negociacions amb el Parlament Europeu (“diàlegs tripartits”) una vegada que aquest últim adopti la seva pròpia posició amb vista a arribar a un acord sobre el reglament proposat.
Font original de la notícia
- Desenvolupament de Sistemes, Aplicacions i Soluciones Informáticas
- Identitat i Signatura electrònica
- Serveis electrònics