accesskey_mod_content

Nou impuls a la reforma del funcionament de les Administracions Públiques

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

12 gener 2015

S'aposta per una Administració Pública, íntegrament electrònica, amb zero paper i interconnectada. Es faciliten les relacions electròniques dels ciutadans i les empreses amb l'Administració, així com les comunicacions electròniques entre les Administracions.

El Consell de Ministres del 9 de gener de 2015 ha rebut sengles informes sobre els Avantprojectes de Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i de Règim Jurídic del Sector Públic, que implantaran una Administració totalment electrònica, interconnectada, transparent i amb una estructura clara i simple.

Aquesta reforma es basa en dos eixos complementaris: el referit a les relacions externes de l'Administració amb ciutadans i empreses, del que s'ocupa l'Avantprojecte de Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i el referit a l'organització i relacions internes dins de cada Administració i entre les diferents Administracions, en el qual se centra l'Avantprojecte de Llei de Règim Jurídic del Sector Públic.

Principals novetats per als ciutadans

  • Se facilitan las relaciones electrónicas de los ciudadanos con la Administración. Con este objetivo se habilita la presentación de escritos en cualquier momento en el registro electrónico de cualquier Administración, con independencia de a quien se dirijan.
  • Se simplifiquen els mitjans d'identificació i de signatura electrònica que es poden utilitzar per als tràmits administratius. Per a això es potencia, per exemple, l'ús de claus electròniques concertades que es faciliten al ciutadà al moment per realitzar el seu tràmit, s'estableix l'assistència personal per part de l'Administració en l'ús de mitjans electrònics a aquells ciutadans que ho necessitin i es preveu que les Administracions puguin avisar al ciutadà, si així ho ha autoritzat, mitjançant missatge al telèfon mòbil que té una notificació que podrà consultar de manera electrònica.
  • Es redueixen les càrregues administratives i s'estableix com a regla general la no sol·licitud de documents originals (per exemple, la declaració de la renda o els certificats d'empadronament, etcètera). No caldrà que els ciutadans presentin fotocòpies de documents, sinó que, registrats aquests electrònicament, l'Administració elaborarà les còpies que necessiti.
  • Hi haurà un únic procediment comú, més fàcil de conèixer, prescindint de l'abundant nombre actual de procediments especials, i es preveu un procediment administratiu "exprés" per a supòsits de menor complexitat, amb el que es guanya en agilitat en reduir terminis.
  • Se generaliza para todos los procedimientos administrativos la posibilidad de reducir el importe de las sanciones por pronto pago o por reconocimiento de la responsabilidad.
  • D'altra banda, els ciutadans podran conèixer les principals reformes que es té previst aprovar cada any a través del denominat Pla anual normatiu.

Principals novetats per a les empreses

  • Las empresas se relacionarán obligatoriamente de forma electrónica con todas las Administraciones, como vienen haciendo ya con la Agencia Tributaria y la Seguridad Social, y podrán otorgar poderes electrónicamente para que sus representantes realicen trámites administrativos. Para facilitarles esta tarea contarán con un registro administrativo de poderes a su disposición.
  • Se reducen cargas administrativas al no exigir como regla general documentos que hayan sido presentados con anterioridad, o elaborados por la propia Administración (por ejemplo: licencias o autorizaciones ya expedidas).
  • En l'àmbit estatal, es fixa amb caràcter general una data comuna d'entrada en vigor de les normes (gener i juny), la qual cosa permetrà a les empreses poder planificar la seva activitat amb major certitud i adaptar-se millor als canvis normatius.

Major transparència i funcionament més àgil de les Administracions Públiques

Els guanys d'agilitat seran tant per a la gestió de procediments administratius, en preveure que totes les comunicacions entre Administracions seran íntegrament electròniques en tots els seus procediments, la qual cosa permetrà reduir temps de tramitació, com en els processos d'elaboració de normes, en preveure, en l'àmbit estatal, un procediment abreujat, la qual cosa facilitarà donar respostes regulatòries més ràpides a determinats problemes.

A ello se unen distintas medidas que profundizan en la senda de transparencia iniciada en el último año. Entre ellas destaca la creación de un inventario único y público de todos los organismos y entidades vinculados o dependientes de todas las Administraciones. Cualquier ciudadano y empresa podrá conocer qué organismos y entidades públicas existen en cada momento en cualquier Administración, a lo que se une que todos los organismos y entidades estatales, con independencia de su denominación, deberán añadir las siglas que identifican su naturaleza jurídica. Ello contribuirá a mejorar su señalización en el mercado de forma clara y fácil para su identificación jurídica por cualquier operador.

Per aprofundir en la millora de la transparència també es crea un nou registre estatal en el qual constarà tot el llistat d'òrgans de cooperació en els quals participa l'Administració General de l'Estat, així com dels convenis que l'Estat té subscrits amb altres Administracions.

D'altra banda, també es guanya en transparència en els procediments d'elaboració de normes en preveure la realització d'una consulta pública a través de la web amb caràcter previ a l'elaboració de les propostes normatives. També hi haurà una avaluació de les iniciatives normatives aprovades l'any anterior com a mecanisme de control expost, amb l'objectiu d'analitzar els efectes de la seva aplicació, el grau de compliment dels seus objectius i fer, si fos necessari, propostes de modificació o derogació.

A més, les Conferències Sectorials (principal òrgan de cooperació entre l'Estat i les Comunitats Autònomes) seran informades sobre els projectes normatius, quan afectin a l'àmbit competencial d'altres Administracions Públiques, amb l'objectiu de millorar l'intercanvi d'informació entre les diferents Administracions i evitar l'aparició de duplicitats.

En nota de premsa completa (Obre en nova finestra) pot consultar més informació sobre les actuacions per aconseguir una major transparència i funcionament més àgil de les Administracions Públiques i una millor cooperació i coordinació entre les diferents Administracions Públiques

  • Serveis electrònics