accesskey_mod_content

Els resultats de l'anàlisi europea sobre l'exercici del dret d'accés per part dels responsables

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

22 gener 2025

Els objectius han estat assegurar que el dret d'accés pot ser exercitat d'una forma eficaç pels interessats, avaluar la forma en la qual ho atenen els responsables, fomentar la conscienciació dels requisits aplicables a l'atenció del dret d'accés i del contingut de les Directrius 1/2022 de l'EDPB sobre l'exercici del dret d'accés

L'Agència Agència Espanyola de Protecció de Dades(Obre en nova finestra) (AEPD) ha participat en una acció europea coordinada per analitzar l'atenció de l'exercici del dret d'accés per part dels responsables de tractament en entitats públiques i privades, dins del marc d'actuacions coordinades del Comitè Europeu de Protecció de Dades (EDPB, per les seves sigles en anglès). 

En la seva primera sessió plenària de l'any l'EDPB ha adoptat l'informe que recull una sèrie de reptes identificats, bones pràctiques, així com una llista de recomanacions per ajudar als responsables a posar en pràctica els mecanismes i procediments adequats per a l'atenció de l'exercici del dret d'accés per part de les persones interessades.  

L'informe aglutina els resultats de l'enquesta realitzada per les 25 autoritats de protecció de dades(Obre en nova finestra) , que abasten tant entitats privades de diversos sectors i grandàries, com una àmplia mostra d'organismes públics. Els resultats es mostren en l'informe de forma agregada, generant una visió àmplia i permetent un seguiment específic en l'àmbit de l'Espai Econòmic Europeu.

En concret,  l'AEPD ha rebut els qüestionaris de 39 entitats (23 del sector públic i 16 del sector privat)(Obre en nova finestra)  els tractaments de la qual afecten a 750.000 empleats de tots dos sectors i  a un total acumulat d'al voltant de 140 milions de dades personals de ciutadans, usuaris i clients d'aquestes entitats. En el sector privat, l'AEPD ha contactat amb entitats dels sectors del transport aeri de viatgers, comerç, assegurador, financer, seguretat privada, energètic, turisme i hostaleria, comunicacions, farmacèutic i d'assajos clínics. La Agència ha col·laborat amb el  Consell de Transparència i Protecció de Dades d'Andalusia(Obre en nova finestra)  i la  Autoritat Catalana de Protecció de Dades(Obre en nova finestra) , que han dut a terme l'enquesta en el marc de les entitats del seu àmbit de competència i que han publicat els resultats d'aquestes enquestes a les seves respectives pàgines web.

L'informe final recull recomanacions i punts d'atenció dirigits als responsables i a les autoritats de control, tals com:

  • Identificació de reptes i punts de millora
  • Identificació de bones pràctiques
  • Definició de procediment interns i ús de plataformes per a la gestió de la privadesa
  • Utilització de canals per a la presentació de sol·licituds
  • Formato de la resposta
  • Mesures de seguretat a l'hora de facilitar l'accés
  • Identificació dels interessats, acreditació de la representació
  • Nivell de conscienciació del responsable, formació dels empleats

Aquesta iniciativa s'engloba dins del Marc d'Execució Coordinada (CEF) del Comitè, que ja va analitzar en 2023 la  designació i situació dels delegats de protecció de dades  i  l'ús de serveis en el núvol per part del sector públic(Obre en nova finestra)  en 2022, unes accions en les quals també va participar l'AEPD.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Seguretat i Protecció de Dades