Presentat l'informe Government at a Glance 2023, de l'OCDE

• Copiar

03 juliol 2023

Es necessiten més esforços per generar confiança i resiliència dels sistemes democràtics, segons l'OCDE.

Ja es troba disponible l'edició de 2023 de l'informe Government at a Glance(Obre en nova finestra)  publicat per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament a Europa (OCDE), que ofereix una descripció general completa de les pràctiques de governança pública i administració pública als països membres i socis de l'OCDE.

Aquest informe inclou indicadors sobre la confiança en les institucions públiques i la satisfacció amb els serveis públics, així com evidències sobre bones pràctiques de governança en àrees com el cicle de polítiques, el pressupost, la contractació pública, la planificació i entrega d'infraestructura, la governança regulatòria, el govern digital i les dades obertes del govern. Finalmente, proporciona informació sobre quins recursos utilitzen les institucions públiques i com es gestionen, incloses les finances públiques, l'ocupació pública i la gestió dels recursos humans. Govern d'un cop d'ull permet comparacions entre països i ajuda a identificar tendències, millors pràctiques i àrees de millora en el sector públic.

L'informe de 2023 posa de manifest que les democràcies de tot el món s'han enfrontat a una sèrie de crisi en els últims anys, inclosa la guerra d'Ucraïna i la pandèmia mundial de Covid-19, en molts casos de forma eficaç, treballant a escala i amb velocitat. Intensificar els esforços per generar confiança al govern i millorar la resiliència democràtica els ajudarà a continuar abordant de manera efectiva els desafiaments actuals i emergents, segons el nou informe de l'OCDE.

En línia amb Iniciativa per al Reforçament de la Democràcia de l'OCDE,(Obre en nova finestra)  l'informe estableix una sèrie de recomanacions sobre les formes en què els governs poden recuperar la confiança i reforçar les seves democràcies. Alts nivells de confiança faciliten una governança eficaç i poden millorar el compliment de les polítiques, la participació en la vida pública i la cohesió social.

Los noves dades de l'informe mostren un augment de les innovacions participatives, com els processos deliberatius i l'ús de plataformes democràtiques digitals; aquests sistemes prometen una major inclusió en la presa de decisions, però encara queda molt per fer. Si bé en 2020, 27 dels 29 països de l'OCDE tenien una oficina central per recolzar a les institucions públiques en la consulta als ciutadans i les parts interessades, els resultats mostren que les pràctiques participatives encara realitzen de forma no sistematitzada. Los governs han d'esforçar-se per millorar la representació en la presa de decisions públiques, especialment dels grups tradicionalment subrepresentados, així com realitzar consultes més sistemàtiques, inclusives i primerenques, segons l'informe.

Per exemple, millorar la representació de les dones i els joves en la política i les institucions públiques ajuda a garantir que les polítiques i els serveis responguin millor. No obstant això, en 2021, les dones ocupaven solament el 36% dels càrrecs ministerials en mitjana als països de l'OCDE i solament el 41% dels llocs d'alta adreça en el sector públic als països de l'OCDE-UE. Los joves de 20 a 39 anys van representar solament el 23% dels parlamentaris en 2022.

Govern digital

L'informe, la vuitena edició de la descripció biennal de la governança pública de l'OCDE, compara l'OCDE i els països socis en àrees com les finances públiques, l'ocupació, l'elaboració de pressupostos, la digitalització i la prestació de serveis públics. Les dades es poden utilitzar per comparar l'acompliment dels governs, realitzar un seguiment dels desenvolupaments nacionals i internacionals al llarg del temps i monitorear el progrés dels governs en la reforma del sector públic.

El capítol dedicat a ‘Govern Digital i dades obertes governamentals’ destaca que els països de l'OCDE continuen demostrant la seva clara visió estratègica en aquest àmbit mitjançant el desenvolupament i la implementació d'estratègies nacionals de govern digital, amb prioritats comunes, tals com augmentar l'accessibilitat i la prestació proactiva de serveis, i tractar les dades com un actiu estratègic clau per crear valor públic. Assenyala, així mateix, que “el lideratge organitzacional i la coordinació intergovernamental són fonamentals per implementar polítiques de govern digital coherents en tot el sector públic. Els resultats de l'enquesta destaquen que els governs continuen consolidant el lideratge i la coordinació per al govern digital”. L'informe dedica sengles capítols a l'aprofitament de la Intel·ligència Artificial per a l'entrega proactiva de polítiques i serveis públics, i l'ús de dades obertes per a l'acció climàtica.

Llegeixi l'informe complet(Obre en nova finestra)

Ficha de España(Obre en nova finestra)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic