accesskey_mod_content

Publicat l'informe CAU 2021: l'Administració Electrònica en les CCAA

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

19 novembre 2021

Ja es troba disponible per a la seva consulta l'edició del 2021 de l'informe CAU amb l'anàlisi dels indicadors més representatius de la transformació digital en les Comunitats i Ciutats Autònomes.

Aquest informe s'emmarca dins de l'el grup de treball de “Observatori, indicadors i mesures” en el qual participen totes les comunitats i ciutats autònomes i el Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital. Aquest grup de treball es crea en la Comissió Sectorial d'Administració Electrònica que és l'òrgan tècnic, dins de la Conferència Sectorial d'Administració Pública per a la cooperació de l'Administració General de l'Estat, de les administracions de les Comunitats Autònomes, i de les entitats que integren l'Administració Local, amb la finalitat d'actuar com a observatori de l'avanç de l'administració digital.

En aquest context, es realitza la recollida de “informació de l'avanç en els serveis electrònics, el seu ús, govern obert, transparència, tecnologies, recurs humans i pressupost i despeses relacionades amb les tecnologies de la informació”. Els resultats d'aquests estudis es presenten en informes bianales i es publiquen al Portal d'Administració Electrònica (PAe). L'informe CAU es ve publicant des de l'any 2004.

Est és el segon informe que recull els nous indicadors de l'estudi CAU que tenen com a objectiu posar en valor l'avanç en Transformació Digital que l'Administració autonòmica ve desenvolupant des de fa anys i servir de referència per a la millora contínua de l'Administració Digital amb vista als ciutadans en les autonomies. La novetat d'aquests indicadors és que  inclouen dades de fonts externes que contextualitzen cadascun dels apartats; també s'han tingut en compte dimensions noves com a “digital per defecte”, “centrat en l'usuari” o “reutilització de dades” basades en el Pla d'Acció sobre Administració Electrònica de la UE 2016-2020.

La present edició mostra els resultats d'una primera presa de dades duta a terme en 2020, amb data de referència 31 de desembre de 2019. Posteriorment, donades les circumstàncies especials de l'exercici 2020, s'ha ampliat l'àmbit de l'informe a 2020, fent una actualització dels indicadors més rellevants. Han participat la totalitat de les Comunitats i Ciutats Autònomes.

L'Informe CAU 2021

L'estudi es divideix en sis apartats:

  • Les estratègies per engegar l'Administració digital. Des del punt de vista estratègic, 16 comunitats autònomes ja han elaborat plans de transformació digital.

Segons les respostes de les Comunitats Autònomes, el 48% dels tràmits digitals analitzats en l'informe permeten el seu ús mitjançant mòbil. I, en global, el 41% dels tràmits digitals de l'Administració autonòmica contemplen la dimensió transfronterera.

  • Els serveis que s'ofereixen al ciutadà. Totes les CCAA ofereixen més del 20% dels seus tràmits per canal digital. La majoria (53% de les CC.AA.  que han respost) declaren tenir un nivell molt alt (superior al 80%). En mitjana és de nivell  amb 77% dels seus tràmits a través del canal digital.

Els tràmits orientats a les empreses tenen major implantació digital, entre ells estan la factura  electrònica que és oferta per totes les entitats autonòmiques i la presentació d'ofertes a  procediments de contractació en un 94%; per la seva banda, l'autorització de transport, l'autorització per a la gestió de residus i el reconeixement de família nombrosa, s'ofereixen de  forma digital en el 89% de les CCAA.

  • L'impuls en la transformació interna. S'avalua l'impuls cap a l'automatització de les actuacions administratives dels processos interns i la capacitació de l'empleat públic a les noves tecnologies.

El 59% comunitats autònomes tenen un nivell alt-molt alt en la gestió de documents electrònics; per a la gestió d'expedients electrònics s'aconsegueix el 32%.

  • Iniciatives en govern obert. Aquest apartat avalua les activitats de les administracions autonòmiques per reforçar la transparència, la participació, la reutilització de dades així com els seus esforços en el terreny de la bretxa digital.

Totes les comunitats i ciutats autònomes compten amb un únic lloc web en matèria de transparència, i 15 d'elles amb espais web de participació.

  • Tecnologia. Aquí s'analitzen alguns dels elements fonamentals amb els quals expliquen les unitats TIC per afrontar la transformació digital.

Les CCAA ja utilitzen tecnologies innovadores tals com bigdata, robot virtual, realitat augmentada i assistents virtuals. L'analítica de dades és la més implantada (en 8 de 17 CCAA).

  • Despeses TIC i de personal. L'execució de la despesa en Tecnologies de la Informació va ser de 881.612 milers € (a tenir en compte que hi ha comunitats que no han proporcionat aquesta dada).

El personal TIC representa, en mitjana, un 0,43% del total d'efectius.

Aquest informe, igual que els de anys anteriors, pot descarregar-se en el  Observatori d'Administració Electrònica .

Informe complet(Obre en nova finestra)

Resum executiu(Obre en nova finestra)

  • Secretària General d'Administracion Digital i Observatori d'Administracion Electronica