Novetats de l'ecosistema de dades obertes durant l'estiu 2020

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

17 setembre 2020

Durant els mesos estivals hem assistits tant a l'obertura de nous continguts, com a la creació d'interessants projectes de reutilització. A nivell estatal, ens trobem amb iniciatives pioneres relacionades amb àrees com la sostenibilitat i les smart cities, les humanitats i la cultura o les dades geogràfiques.

A continuació, recollim alguns exemples de les propostes que s'han llançat durant aquest estiu relacionades amb les dades obertes.

Llançament de nous portals, repositoris i eines per promoure l'accés a les dades obertes

Els reutilitzadors cada vegada tenen més contingut al seu abast. Cada dia són més les iniciatives que s'animen a posar les seves dades a la disposició dels usuaris, així com els organismes que van un pas més enllà i llancen repositoris temàtics:

• El Ajuntament de Terrassa va estrenar al juliol un nou  portal de dades obertes(Obre en nova finestra) . El portal inclou un catàleg de dades amb 133 datasets sobre demografia, transport, urbanisme i infraestructures, etc. A més inclou una secció d'aplicacions, amb exemples de reutilització.
  • També la Generalitat Valenciana ha engegat un nou  portal de dades obertes(Obre en nova finestra) , que permet  consultar i descarregar dades(Obre en nova finestra)  de diversa índole: educació, salut, infraestructures… i compta amb un espai amb informació per a reutilitzadors.
  • El Ajuntament de Sant Sebastià ha obert el portal  GeoDonostia(Obre en nova finestra) , en el qual allibera totes les dades geogràfiques i 300 gràfics -que s'aniran ampliant- perquè ciutadans i professionals els puguin consultar.
  • En l'àmbit econòmic, el Institut d'Estudis Econòmics de la Província d'Alacant, INECA, ha llançat, gràcies a les dades obertes, la major  base de dades econòmics(Obre en nova finestra)  de la província.
  • Pel que fa a les iniciatives referents al sector de l'alimentació, els grups AGR127 i RNM322 de la Universitat de Còrdova que formen part de el  Grup Operatiu ‘Cereal Aigua’(Obre en nova finestra)  investiguen noves tècniques i tecnologies per aconseguir un cultiu de cereal més sostenible. Totes les dades generades es compartiran pròximament a través de la seva plataforma.
  • Pel que fa a el art i humanitats, el  Museu Guggenheim de Bilbao(Obre en nova finestra) , va obrir les seves portes de manera online mitjançant mostres i recorreguts digitals que permetien accedir a les seves obres.

On més avanços s'estan experimentant és en el camp de la sostenibilitat i la cerca de ciutats smart i eficients. Un bon exemple és la ciutat de Onda, el projecte de la qual va resultar ser el guanyador de la XII Convocatòria dels  Premis Aslan(Obre en nova finestra) . El projecte promou la  obtenció de dades(Obre en nova finestra)  en temps real referents a transport públic i incorpora un  assistent virtual(Obre en nova finestra)  que resol els dubtes veïnals.

La reutilització de dades en les administracions públiques

Però els organismes públics no solament estan obrint la seva informació, també estan creant serveis per impulsar la seva reutilització:

• El Ajuntament de Múrcia ha presentat MUDATAlab, un laboratori que promou la producció i divulgació humanística i patrimonial relacionades amb el patrimoni de Múrcia, basant-se en l'ocupació de dades obertes.
  • El estiu ha estat l'època escollida per diverses iniciatives de dades per engegar concursos encaminats a promoure la creació de solucions basades en la reutilització de dades. La  Junta de Castella i Lleó(Obre en nova finestra)  ha obert el termini per participar la quarta edició del seu concurs de dades, que aquest any inclou com a novetat un premi destinat al periodisme de dades. El  Govern d'Euskadi(Obre en nova finestra)  ha aprovat una nova convocatòria els seus premis, la convocatòria dels quals es obrirà al setembre, igual que la nova edició de el  Repte Barcelona Dades Obertes(Obre en nova finestra) .

Les administracions públiques no solament publiquen dades, sinó que també són reutilitzadores de serveis d'informació, com hem vist  en aquest recent informe(Obre en nova finestra) . Alguns exemples d'aquestes reutilitzacions desenvolupats durant els últims mesos són:

• Andalusia ha tret  una aplicació(Obre en nova finestra)  a través de la qual es pot consultar informació geolocalizada sobre els punts d'accés lliure a Internet.
  • Amb la finalitat de millorar l'habitabilitat a la ciutat, el Ajuntament de  Santiago de Compostel·la(Obre en nova finestra)  ha anunciat que introduirà un sistema de tráfico que assenyalarà la disponibilitat de places en els pàrquings utilitzant dades obertes del seu portal open data.
  • El Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, ICGCat, ha publicat  un visor de rutes(Obre en nova finestra)  a la província amb dades extretes del portal de dades obertes de la Generalitat Catalana. En la mateixa comunitat, la Conselleria d'Agricultura ha publicat un mapa de  explotacions agrícoles(Obre en nova finestra)  de Catalunya.

Propostes internacionals que promouen l'ús de dades obertes

Però les iniciatives que es basen en l'ús de dades obertes no solament se cenyeixen a l'àmbit estatal, sinó que també hi ha propostes interessants en l'àmbit internacional que poden servir d'inspiració:

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Govern obert, Informes i Estudis
  • Serveis electrònics