El Consell de Ministres ha estudiat aquest dimarts l'avantprojecte de llei que adaptarà l'ordenament jurídic espanyol a la normativa europea sobre serveis digitals i mitjans de comunicació. En concret, el text recull modificacions en tres lleis ja existents per incorporar les provisions dels Reglaments de la Unió Europea 2022/2065 (Reglament Europeu de serveis digitals) i 2024/1083 (Reglament Europeu sobre la llibertat dels mitjans de comunicació).
La futura norma modificarà la Llei 34/2002, d'11 de juliol, de serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic, per designar a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) com a coordinador de serveis digitals, atorgant-li àmplies competències de control, supervisió, inspecció i sanció sobre les plataformes digitals. Per la seva banda, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades serà la responsable de supervisar les disposicions relacionades amb la prohibició de publicitat basada en categories especials de dades personals o en el perfilat de menors.
Amb aquest pas, s'operativiza i facilita que “la CNMC vetlli perquè els proveïdors de serveis digitals (això és: plataformes, cercadors, etc.) compleixin amb la llei de serveis digitals. Estem parlant de propiciar que els proveïdors de serveis d'internet hagin d'establir canals de denúncia de continguts il·lícits, exigir-los transparència sobre els criteris de recomanació de l'algorisme i sobre la publicitat present en les seves plataformes i protegir als consumidors quan realitzen contractes online”, ha enumerat el ministre López en la seva intervenció en la roda de premsa després del Consell de Ministres.
“Amb aquesta iniciativa, avancem en la protecció dels drets digitals i en la defensa de la qualitat de la nostra democràcia. Avui més que mai, Europa i Espanya han d'oferir un espai digital segur on es protegeixin tots els drets fonamentals i els drets específics dels consumidors i usuaris. Perquè el que és il·legal offline, ha de ser il·legal online”, ha subratllat el ministre.
L'avantprojecte estableix a més un rigorós règim sancionador per garantir el compliment de les obligacions en matèria de serveis digitals, amb multes que van des dels 30.000 euros per a infraccions lleus fins a aconseguir el 6% del volum de negocis anual mundial de l'infractor per a infraccions molt greus.