La Comunicació "Millora de l'Espai Administratiu Europeu" (o ComPAct) és el primer conjunt complet de mesures de la Comissió amb la finalitat de recolzar la modernització de les administracions nacionals i reforçar la col·laboració entre els països, de manera que puguin abordar junts els reptes comuns.
Unes administracions públiques nacionals, regionals i locals eficients són fonamentals per complir les prioritats nacionals i de la UE sobre el terreny, aplicar polítiques i reformes que beneficiïn tant a les persones com a les empreses, i canalitzar les inversions estratègiques cap a les transicions ecològica i digital. Les administracions són unes importants facilitadors per aconseguir una major competitivitat en tota la UE.
Una millor aplicació de les polítiques nacionals i de la UE i un acompliment administratiu més eficaç respondran a les expectatives dels europeus de reduir la burocràcia i augmentar la transparència, i podrien estalviar milers de milions d'euros a l'any als ciutadans i les empreses de la UE.
La Comunicació d'avui també reconeix les pressions a les quals s'enfronten les administracions públiques causades per les pertorbacions externes i les dificultats per contractar i atreure talent, i per adquirir coneixements especialitzats sobre temes cada vegada més complexos, com les transicions ecològica i digital. L'execució d'aquest ambiciós programa polític depèn de l'existència d'unes administracions públiques resilientes i adaptables a tots els nivells en els Estats membres.
Mesures clau propostes
En resposta a les crides dels Estats membres , el Parlament Europeu i el Comitè de les Regions per fomentar la cooperació i el diàleg polític i millorar la capacitat i la qualitat de les administracions públiques a nivell nacional, regional i local, la Comissió proposa 25 mesures para:
- Fomentar la cooperació entre les administracions públiques amb la finalitat de preparar-se per als reptes actuals i futurs (pilar 1: Agenda de Capacitats per a l'Administració Pública). Per exemple, l'Intercanvi i Cooperació entre Administracions Públiques (PASTURA) facilita la mobilitat dels funcionaris europeus entre els Estats membres per compartir coneixements i bones pràctiques.
- Reforçar la capacitat de les administracions públiques per a la seva transformació digital (pilar 2: Capacitat per a la Dècada Digital d'Europa). Per exemple, el ComPAct augmentarà la preparació de les administracions públiques per integrar les tecnologies de IA en les seves operacions (per exemple, d'auditoria o contractació pública) de manera segura/segura i fiable.
- Reforçar la capacitat de les administracions públiques per impulsar la transformació ecològica i augmentar la resiliència (pilar 3: Capacitat per liderar la transició ecològica). Per exemple, el ComPAct ajudarà a les administracions públiques a avaluar i reduir la seva petjada de carboni organitzativa.
A més, el ComPAct presenta un conjunt comú de principis globals per a les administracions públiques d'alt rendiment.
La Comissió aplicarà les mesures principalment mitjançant el Instrument de Suport Tècnic (IAT) i altres fons de la UE disponibles, com el programa Europa Digital , y colaborará con todos los Estados miembros y las partes interesadas para garantizar su adopción. La Comisión informará sobre la aplicación del ComPAct con arreglo a los requisitos de presentación de informes del IAT.
Els Estats membres poden participar en el ComPAct al seu propi ritme i en funció de les seves necessitats i la seva estructura institucional. Les eines, les metodologies, el suport entre iguals i els intercanvis de bones pràctiques proposats ajudaran als Estats membres a aprendre uns d'uns altres, innovar i millorar l'eficàcia de la seva administració pública.
La Comunicació en el seu context
Les administracions públiques a nivell nacional, regional i local són les responsables de garantir una gestió adequada i sostenible dels pressupostos nacionals i de la UE. Són fonamentals per dissenyar i aplicar reformes i inversions, per exemple, en el marc dels plans nacionals de recuperació i resiliència i les estratègies de desenvolupament regional.
El 29 d'abril de 2021, la Comissió va adoptar un documento de treball dels seus serveis per ajudar a les administracions públiques dels Estats membres a dur a terme les reformes. El document aprofundeix sobre la importància de les administracions públiques per aconseguir els objectius de la UE i sobre l'experiència de la Comissió a l'hora d'ajudar-les a reforçar les seves capacitats.
El 17 de desembre de 2021 es va crear el Grup d'Experts sobre Administració Pública i Governança . El Grup d'Experts és una plataforma per al diàleg entre la Comissió i els representants dels Estats membres, que el seu principal objectiu és identificar els reptes comuns i proposar enfocaments innovadors actuant com una administració unida.
Font original de la notícia
- Cooperació interadministrativa