Les solucions obertes, que comprenen els recursos educatius oberts (REVA), l'Accés obert a la informació científica (OA, per les seves sigles en anglès), el programari lliure i de codi obert (FOSS) i les dades obertes, fomenten la lliure circulació de la informació i el coneixement, constituint-se així en una base per respondre als desafiaments mundials, tal com recorda la UNESCO.
L'organisme de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura reconeix així el valor de les dades obertes en l'àmbit educatiu i considera que el seu ús pot contribuir a mesurar el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment l'objectiu nombre 4 de Educació de qualitat . Altres organismes internacionals reconeixen també el potencial de l'obertura de dades a l'educació. Per exemple, la Comissió Europea ha catalogado el sector educativo como un ámbito en el que los datos abiertos tienen un alto potencial.
Les dades obertes es poden utilitzar com una eina per a l'educació i la formació de diferents formes . Així, es poden utilitzar per desenvolupar nous materials didàctics i per recopilar i analitzar informació sobre l'estat del sistema educatiu que serveixin per impulsar millores.
La pandemia mundial marcó un hito en el ámbito educativo, cuando se hizo imprescindible el uso de las nuevas tecnologías en el proceso de enseñanza-aprendizaje que pasó a ser íntegramente virtual durante meses. Aunque desde hacía años se venía hablando de los beneficios de incorporar las TIC y las soluciones abiertas a la educación, una tendencia que se conoce como Edtech, el COVID-19 aceleró este proceso.