La dada és un ben públic a conservar i tractar en honor d'una aplicació de serveis i polítiques públiques de qualitat. I en aquesta línia, la Oficina de la Dada , unitat encarregada de dinamitzar la compartició, la gestió i l'ús de les dades al llarg de tots els sectors productius de l'economia i societat espanyola, juntament amb els diferents representants ministerials participants en el Grup de Treball interministerial de la dada, ha fet públic el Manifest per una administració orientada a la dada .
El Manifest persegueix identificar els principis sobre els quals seguir avançant per a la construcció d'una Administració General de l'Estat orientada a la dada, capaç de treure partit al potencial de la dada mitjançant l'ús de mitjans tecnològics innovadors, habilitant el disseny, execució i avaluació de polítiques públiques centrades en el ciutadà i promotores d'una economia entorn de/entorn de la dada que sigui sostenible, inclusiva i generadora de valor social.
El Manifest (al que li acompanya una infografia resumeixen del mateix) s'articula al voltant dels següents principis:
-
Governança efectiva de la dada. Una administració orientada a la dada precisa abordar un govern de la dada que defineixi qui pot prendre què accions, amb quines dades i quan, en quines situacions, i utilitzant què mètodes i que permeti maximitzar el valor de la dada recolzant l'estratègia organitzacional. Aquesta maximització passa per establir un govern de la dada corporativa, que eviti sitges d'informació fet que dificulta l'eficiència en el desplegament del valor de la dada. Aquest govern corporatiu de la dada hauria de plantejar-se des d'un enfocament federat, deixant suficient grau d'autonomia i responsabilitat als diferents organismes. L'Oficina de la Dada se situarà com a element vertebrador, posibilitador i en última instància, habilitador de l'intercanvi fluït de dades i la interoperabilitat dels sistemes.
-
Tractament ètic de la dada. Una administració orientada a la dada haurà de realitzar un tractament ètic del govern i gestió de la dada per contribuir al ben comú, minimitzant qualsevol impacte negatiu, atorgant les mateixes oportunitats a tothom, vetllant pels drets de les persones vulnerables i atenent al principi de no discriminació. Abans d'implementar decisions automatitzades que utilitzin algorismes, s'hauran d'avaluar prèviament els possibles riscos per a la privadesa, equitat i seguretat, amb la finalitat de minimitzar la probabilitat que es produeixin efectes adversos. Tot procés d'automatització de tasques haurà de venir acompanyat de metodologies d'auditoria, seguiment i verificació de les execucions.
-
Tramitació administrativa centrada en la dada. El funcionament ordinari de l'administració haurà d'estar orientat a la producció, intercanvi, explotació, difusió i posada en valor de la dada produint-se una transició en el quefer diari des del document a la dada. El correcte govern i gestió de la dada habilitaran i catalizarán l'ús de tecnologies i eines d'intel·ligència artificial, incloent les tecnologies de gestió de dades massives (Big Data) i d'analítica avançada (machine learning i deep learning), així com automatització de processos (RPA) i tecnologies avançades de salvaguardia de la informació (blockchain).
-
Compartició sobirana de dades. La dada és un recurs no rival la utilitat del qual creix segons el seu ús es generalitza en un clar exemple d'efecte xarxa. La compartició de dades amb sobirania, fixant qui pot accedir a quines dades i en quines condicions d'ús, seguretat i confiança, permet el correcte disseny, execució i avaluació de polítiques públiques. Amb això, es persegueix l'objectiu d'aconseguir un intercanvi de dades fluït entre administracions, sectors industrials i ciutadania. Una sinergía que generarà avantatges i oportunitats per als diferents actors implicats. Els llocs on es durà a terme aquesta compartició de dades seran els espais de dades del sector públic que es construirien al voltant de la Plataforma de la Dada de l'AGE, proporcionada per la SGAD com a servei comú, aprofitant les seves capacitats d'emmagatzematge, possibilitats analítiques i eines de govern de la dada.
-
Difusió oberta de la informació. Les dades obertes, entesos com aquells que qualsevol és lliure d'utilitzar, modificar i redistribuir, suposen una important part del valor de l'economia de la dada i són un recurs útil per abordar de forma més eficient els desafiaments ambientals, socials i de salut, permetent la col·laboració, impulsant la innovació i millorant la rendició de comptes. S'ha de identificar la informació potencialment reutilitzable plantejant la generació de "documents oberts des del disseny i per defecte". En aquest sentit, els conjunts de dades d'alt valor (HVDS) , aquells associats a considerables beneficis per a la societat, el medi ambient i l'economia es definiran per l'Oficina de la Dada més enllà de la decisió de la implementació de la Comissió Europea, i permetran fer accessible informació clau facilitadora de el creixement econòmic i la innovació.
-
Disseny i anàlisis polítiques públiques des de l'evidència. Les dades són una oportunitat per facilitar la concepció i aplicació de polítiques públiques basades en evidències, garantint la seva eficàcia i permetent mesurar la seva efectivitat, facilitant l'activitat investigadora com a mitjà de creació de valor i transparència en la gestió pública. L'acció i la comunicació de les administracions poden ser més efectives, més transparents i sostenibles, si es troben fonamentades en dades vàlides i sòlids proporcionats dintre del termini i en la forma escaient al moment de presa de decisions. A més, l'avaluació de l'efectivitat de les mesures públiques des de l'evidència de les dades i els seus resultats és un instrument clau de creació de valor social i econòmic.
-
Foment de la cultura de la dada. Tot procés de canvi organitzatiu precisa del concurs decidit del seu personal. Per això, cal conscienciar i motivar al voltant de l'enfocament de l'administració orientada a la dada, donant resposta a com el canvi cultural afecta a títol individual. Un govern i gestió adequat de la dada requerirà crear nous perfils, llocs, responsabilitats i unitats en cada organisme relatius al treball amb la dada (analistes de dades, enginyers de dades, administradors/custodios de dades, estadístics, científics de dades i visualitzadors de dades) amb un coneixement profund de l'àrea d'activitat i del negoci. S'ha d'apostar per l'existència de perfils multidisciplinaris, on es combinin, entre uns altres, coneixements d'economia, sociologia, anàlisi de dades i tecnologies de la informació.
La Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial en general, i l'Oficina de la Dada al costat de la Secretaria General d'Administració Digital , en particular, s'ofereixen com a habilitadors i catalitzadors de la consecució dels citats principis. Per avançar de forma conjunta i harmònica en el desplegament efectiu d'una administració orientada a la dada, innovadora, habilitadora del disseny, execució i avaluació de polítiques públiques centrades en el ciutadà, potenciadora d'una economia orientada a la dada, sostenible, inclusiva i generadora de valor social.
La Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial en general, i l'Oficina de la Dada al costat de la Secretaria General d'Administració Digital en particular, s'ofereixen com a habilitadors i catalitzadors de la consecució dels citats principis. Ambdues institucions persegueixen avançar de forma conjunta i harmònica en el desplegament efectiu d'una administració orientada a la dada, innovadora, habilitadora del disseny, execució i avaluació de polítiques públiques centrades en el ciutadà, potenciadora d'una economia orientat a la dada, sostenible, inclusiva i generadora de valor social.