accesskey_mod_content

La Comissió aprova un pla espanyol per valor de 88,3 milions d'euros amb càrrec al Mecanisme de Recuperació i Resiliència per recolzar la connectivitat a les zones rurals

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

18 novembre 2022

El règim d'ajudes forma part de l'estratègia d'Espanya per satisfer les necessitats de la ciutadania i les empreses en el context de la digitalització del país. 

La Comisión Europea ha aprobado, con arreglo a las normas sobre ayudas estatales de la UE, un plan español por valor de 88,3 millones de euros asignado con cargo al Mecanismo de Recuperación y Resiliencia (MRR) para apoyar la prestación de servicios mayoristas y minoristas de banda ancha en las zonas rurales de España. El régimen de ayudas forma parte de la estrategia de España para satisfacer las necesidades de los ciudadanos y las empresas en el contexto de la digitalización del país. También contribuye a los objectius estratègics de la UE en relació amb la transició digital(Obre en nova finestra) .

L'ajuda espanyola

El règim d'ajudes, que s'aplicarà fins al 31 de desembre de 2027, es finançarà amb càrrec al MRR, després de l'avaluació positiva per part de la Comissió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) espanyol i la seva adopció pel Consell. El PRTR espanyol contempla importants projectes d'inversió en el sector de les comunicacions electròniques, tals com a ajudes a les zones rurals remotes d'Espanya perquè disposin d'una connectivitat de banda ampla amb una velocitat de descàrrega d'almenys 100 Mbps.

El règim està concebut com una solució temporal per facilitar i accelerar l'accés a serveis de banda ampla fixa eficaces a preus assequibles. L'ajuda recolzarà la prestació de serveis majoristes i, sobre aquesta base, la de serveis minoristes assequibles de banda ampla en una ubicació fixa amb una velocitat de descàrrega d'almenys 100 Mbps i una velocitat de càrrega de 5 Mbps. L'ajuda s'executarà en zones rurals remotes, disperses i escassament poblades en les quals no existeix cobertura a tals velocitats a preus assequibles. 

En virtut del pla, l'ajuda adoptarà la forma de subvencions directes als proveïdors de telecomunicacions electròniques. Els beneficiaris s'escolliran mitjançant un procediment de selecció obert, competitiu, transparent i no discriminatori. L'ajuda cobrirà una part de la reducció dels preus majoristes fins que siguin comparables als preus majoristes a les zones més rendibles. Els operadors que es beneficiïn de preus majoristes més baixos prestaran al seu torn serveis minoristes a un preu no superior a un preu màxim predefinit per subscripció mensual als serveis minoristes de banda ampla pertinents. L'ajuda també finançarà els costos directament relacionats amb l'accés dels usuaris finals a aquest servei, inclosa la compra d'equips d'usuari, la seva instal·lació i funcionament fins a un preu màxim, independentment de la tecnologia utilitzada.

L'avaluació de la Comissió

La Comissió ha avaluat el règim conformement a les normes sobre ajudes estatals de la UE, i en particular l'article article 107, apartat 3, lletra c)(Obre en nova finestra) , del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, que autoritza les ajudes estatals que facilitin el desenvolupament de determinades activitats o zones econòmiques.

La Comissió ha tingut en compte les consideracions que figuren a continuació.

  • La ayuda es necesaria y proporcionada para subsanar deficiencias del mercado, a saber, la falta de servicios de banda ancha eficaces y asequibles en zonas remotas y escasamente pobladas de España. La existencia de una deficiencia del mercado se ha evaluado mediante una cartografía de las infraestructuras y servicios de banda ancha actualmente disponibles y previstos, así como por medio de una consulta pública llevada a cabo por las autoridades españolas. Esta últimas revisarán anualmente la determinación de las zonas objetivo en el marco del régimen.
  • La mesura té un efecte incentivador. Recolzarà l'adopció per part dels usuaris finals de serveis de banda ampla eficaces en zones en les quals els preus de tals serveis de banda ampla siguin molt superiors als preus cobrats a les zones més poblades.
  • El règim compta amb salvaguardias suficients per garantir que els falsejaments indeguts de la competència siguin limitats i que les ajudes no alterin les condicions dels intercanvis comercials de forma contrària a l'interès comú. En particular, tots els beneficiaris del règim s'escolliran mitjançant un procediment de selecció obert, competitiu, transparent i no discriminatori. A més, l'ajuda garanteix un accés equitatiu, obert i no discriminatori als serveis majoristes subvencionats.

Atenent a aquestes raons, la Comissió ha aprovat el règim d'ajudes espanyol conformement a les normes corresponents de la UE.

Context

Totes les inversions i reformes que impliquin ajuda estatal contemplades en els plans nacionals de recuperació presentats en el marc del MRR han de notificar-se a la Comissió per a la seva aprovació prèvia, tret que estiguin cobertes per una de les normes d'exempció per categories d'ajudes estatals.

La Comissió avalua amb caràcter prioritari les mesures que impliquen ajudes públiques incloses en els plans nacionals de recuperació que es van presentar arran del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i ha ofert orientació i respatller als Estats membres en les fases preparatòries dels plans nacionals, per facilitar una implantació ràpida d'aquest Mecanisme. Al mateix temps, la Comissió se cerciora en la seva decisió que es compleixin les normes sobre ajudes estatals aplicables, a fi de preservar la igualtat de condicions al mercat únic i garantir que els fons del MRR s'utilitzin de manera que quedin reduïts al mínim els falsejaments de la competència i no quedi exclosa la inversió privada.

La connectivitat mitjançant banda ampla revesteix una importància estratègica per al creixement i la innovació d'Europa en tots els sectors de l'economia i per a la cohesió social i territorial. La mesura notificada per Espanya també contribueix als objectius estratègics de la UE establerts en Comunicació sobre el gigabit(Obre en nova finestra) , la Comunicació sobre la configuració del futur digital d'Europa(Obre en nova finestra) , la Comunicació «Brúixola Digital»(Obre en nova finestra) i la proposta de Decisió de la Comissió per la qual s'estableix el programa polític «Itinerari cap a la Dècada Digital» de 2030(Obre en nova finestra) .

El règim aprovat avui és la quarta mesura aprovada per la Comissió en el marc del PRTR espanyol relativa a importants projectes d'inversió en el sector de les telecomunicacions electròniques. El 17 d'octubre de 2022(Obre en nova finestra) , la Comissió va aprovar un règim espanyol per recolzar el desplegament de xarxes de tornada de banda ampla en zones rurals ( SA.103451(Obre en nova finestra) ). El 14 de juny de 2021(Obre en nova finestra) , la Comissió va aprovar una pròrroga d'un règim espanyol de suport a l'accés a serveis de banda ampla d'alta velocitat en zones insuficientment ateses ( SA.62696(Obre en nova finestra) ). El 15 de desembre de 2021(Obre en nova finestra) , la Comissió va aprovar un règim de suport al desplegament d'infraestructures passives per a xarxes mòbils ( SA.64394(Obre en nova finestra) ).

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Infraestructures i serveis comuns