El paper del Portal Europeu de Dades dins de la iniciativa d'espais de dades de la UE

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

13 juny 2022

Data.europa.eu i els espais comuns de dades europees: metodologia de l'Informe.

“Data.europa.eu and the European common data spaces”(Obre en nova finestra)  és el primer de dos informes que analitzen el paper que data.europa.eu podria exercir en el context dels  espais de dades emergents i comunes de la Unió Europea(Obre en nova finestra) , prevists en la  Estratègia Europea de Dades(Obre en nova finestra) . Cabe destacar que parte de esta estrategia es el desarrollo de los espacios de datos comunes europeo a lo largo de diferentes sectores e interoperables entre ellos, una iniciativa que aún  està en procés de consolidació(Obre en nova finestra) .

L'objectiu de l'informe és doble. D'una banda, cerca identificar als titulars de dades obertes que estan involucrats en implementacions d'espais de dades en curs. Per un altre, ofereix una reflexió sobre el papel que podrían desempeñar los portales de datos abiertos en estas implementaciones, especialment el  portal europeu .

Per dur a terme el desenvolupament d'aquest primer informe, els seus autors van realitzar una profunda anàlisi de la documentació oficial existent sobre l'Estratègia Europea de Dades, a més de revisar recursos online i casos d'ús d'iniciatives com  IDSA(Obre en nova finestra)Gaia-X(Obre en nova finestra)  o el  OpenDEI (Obre en nova finestra) .

Simultàniament, van realitzar diferents entrevistes amb desenvolupadors d'arquitectures i espais de dades. Dado que todavía no existen implementaciones completas, el análisis se ha basado en casos de uso, trabajos en desarrollo y hojas de ruta, en vez de en espacios de datos operativos.

Principals conclusions de l'informe

Aunque este es sólo el primero de los dos estudios, los autores han sido capaces de resaltar varias conclusiones de gran alcance:

1. Les dades obertes s'esmenten habitualment al costat de les dades privades i personals com un tipus de font de dades. No obstant això, els titulars de les dades obertes no solen estar involucrats en iniciatives de desenvolupament d'arquitectures de referència de l'espai de dades o les seves implementacions. Aquesta situació ha de canviar, assegurant-se la seva implicació.
  2. Els titulars de dades obertes tenen una àmplia experiència en la publicació de dades, la gestió de metadades, els indicadors de qualitat, el descobriment de conjunts de dades i la seva federació, així com en tecnologies i estàndards com  DCAT . No obstant això, hi ha molt poca transferència de coneixements i tecnologies des de la comunitat de dades obertes a la comunitat d'espais de dades.
  3. L'ús de dades de múltiples fonts requereix interoperabilitat a diversos nivells. La necessitat d'intermediaris de dades que actuïn com a agents neutrals per garantir la interoperabilitat és un tema poc explorat en el context dels espais de dades. Les administracions públiques, aprofitant la seva experiència en la publicació de dades, són les més indicades per assumir aquest paper.

El segon informe - que es publicarà una vegada que les implementacions de l'espai de dades estiguin disponibles en 2023 - explorarà tres escenaris d'espai de dades, amb data.europa.eu com a titular o intermediari de dades. A més, analitzarà detalladament els desafiaments i oportunitats per al portal europeu en el context d'aquests desenvolupaments.

Un  webinar  per aprofundir més en el paper del Portal Europeu de Dades als espais de dades

El concepte “espai de dades” sorgeix de la necessitat de voler oferir la màxima obertura possible de la informació i de reconèixer alhora que algunes dades no haurien d'estar completament oberts. Com a resultat d'aquesta dicotomia neix la idea de crear una comunitat de partícips que comparteixi i usi les dades sobre la base de  unes regles preestablertes(Obre en nova finestra) , garantint-se un entorn de sobirania i confiança

Idees com aquestes van donar motiu al fet que el passat 4 de maig, en el marc de la  data.europa.academy(Obre en nova finestra) , se celebrés un webinar sobre dades obertes i el seu encaix en ecosistemes d'espais de dades més àmplies. Durant aquesta sessió en anglès, a l'enregistrament del qual pots accedir  a través d'aquest enllaç(Obre en nova finestra) , es va aprofundir en alguns punts clau de la anàlisi de l'informe sobre el paper que el Portal Europeu de Dades jugarà dins de la iniciativa d'espais de dades de la UE. A més de l'enregistrament de la sessió,  pots consultar i descarregar gratuïtament la presentació (Obre en nova finestra) en PDF que es va utilitzar com a guia de el webinar.

Propers passos

En definitiva, els espais de dades pertanyen a un camp emergent que encara compta amb alguns biaixos i limitacions. Les fonts de dades de govern obert, els portals i els seus professionals no estan tan representats com podrien, ni tan sols en sectors on juguen un paper clau, com la mobilitat o les ciutats intel·ligents. És necessari canviar aquesta situació.

El futur de la recerca realitzada en aquest informe passa per esperar la publicació de l'anteriorment citat segon informe, que es farà efectiva una vegada que es disposi d'espais comuns de dades europees més desenvolupats i s'hagi completat el treball sobre els recursos de referència per part de   IDSA   Gaia-X.

Aquestes properes accions permetran formular recomanacions més específiques que puguin estar basades en les característiques dels espais de dades reals en funcionament.

Font oficial de la notícia(Obre en nova finestra)

• Informació i dades del sector públic