accesskey_mod_content

El Govern aprova el Projecte de Llei d'Eficiència Digital del Servei Públic de Justícia

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

20 juliol 2022

Estableix un marc jurídic d'avantguarda per promoure i facilitar l'avanç en la transformació digital de la Justícia, regulant els serveis digitals accessibles al ciutadà, reforçant la seguretat jurídica en l'àmbit digital i orientant a la dada els sistemes de Justícia.

El Govern ha aprovat, en Consell de Ministres, el Projecte de Llei d'Eficiència Digital del Servei Públic de Justícia, que el seu objectiu fonamental és donar cobertura jurídica i regular la transformació digital del servei públic de Justícia.

Este proyecto establece un marco jurídico de vanguardia para promover y facilitar el avance en la transformación digital de la Justicia, regulando los servicios digitales accesibles a la ciudadanía, reforzando la seguridad jurídica en el ámbito digital, impulsando su eficiencia y orientando al dato los sistemas de Justicia.

Al mateix temps, atén de forma prioritària a l'eliminació de qualsevol bretxa o desigualtat en l'accés a la Justícia, ja sigui per raons de gènere, geogràfiques, culturals o de qualsevol altre tipus, per construir una Administració de Justícia accessible i integradora, millorant la cohesió social, territorial i digital.

Aquest projecte de llei és un dels pilars legislatius del pla Justícia 2030, junto con las otras dos leyes de eficiencia procesal y organizativa, actualmente ya en trámite parlamentario. Desde marzo de 2020 hasta junio de este año, gracias a la digitalización de la Justicia, impulsada a raíz de la pandemia, se han producido más de 920.000 actuaciones procesales no presenciales -entre juicios telemáticos y otros tipos de actuaciones-, lo que ha supuesto un ahorro estimado en desplazamientos de más de 19 millones de euros y se ha evitado la emisión de 9.124 toneladas de CO2, equivalente a 1.382 vueltas al mundo.

Cogobernanza

La necessitat d'adaptar-se a la nova realitat tecnològica del segle XXI és compartida pel Ministeri de Justícia i les comunitats autònomes (CCAA) amb competències transferides en matèria de Justícia. Aquest model de coordinació i decisió basat en la cogobernanza suposa també un impuls a les funcions d'organismes com el Comitè Tècnic Estatal de l'Administració Judicial Electrònica (CTEAJE) o la creació d'uns altres com el Consell Consultiu de la Transformació Digital de l'Administració de Justícia, on es podran integrar altres col·lectius i organitzacions, fins i tot del sector privat.

Generalització de mitjans electrònics

El projecte de llei generalitza l'ús de mitjans electrònics per relacionar-se amb l'Administració de Justícia, potenciant el ja existent Punt d'Accés General de l'Administració de la Justícia, així com de les seus judicials electròniques. Al costat d'aquests mitjans d'accés, s'incorpora un sistema únic i personalitzat d'identificació segura/segura que permet accedir amb garanties a la Carpeta de Justícia, i que possibilitarà a cada persona consultar els seus assumptes, els seus expedients, els seus actes de comunicació i demanar cita prèvia.

La nova llei regularà els sistemes d'identificació i la signatura digital electrònica, a més de la regulació del sistema Cl@ve Justícia, per a la identificació i signatura no criptogràfica en les actuacions i procediments judicial per videoconferència; així com la millora en les prestacions dels serveis notarials i registrals sense necessitat de presència física.

Es confereix, també, un marc adequat perquè tots els professionals i el personal al servei de l'Administració de Justícia puguin exercir les seves funcions mitjançant teletreball i treball deslocalizado.

Un altre dels aspectes essencials d'aquest projecte de llei és el de garantir la plena seguretat jurídica en la inmediación digital. Amb aquesta fi, es regulen els denominats punts d'accés segurs/segurs, així com els llocs segurs/segurs. 

Orientación a la dada

La llei enfortirà la interoperabilitat dels sistemes existents mitjançant l'intercanvi i la transmissió de documents electrònics entre òrgans judicials o fiscals. En aquest sentit, contempla la potenciació de l'Expedient Judicial Electrònic, introduciendo un cambio de paradigma, por el que se pasa de la orientación al documento a la orientación al dato. Atendiendo a la importancia capital de los datos en nuestra sociedad digital, se apuesta por su empleo racional, incorporando en la Administración de Justicia el concepto de dato abierto.

Aquesta orientació a la dada permetrà actuacions automatitzades, proactives i assistides, aunque siempre con el respeto pleno a las leyes procesales y bajo criterios legales objetivos y públicos, atendiendo a la importancia que tiene para la sociedad obtener resoluciones judiciales en un plazo razonable.

D'igual forma, la preferència per les comunicacions judicials telemàtiques, sempre en condicions de plena seguretat jurídica, tindrà similar orientació a la dada, preveient-se mecanismes per a la transmissió de comunicacions massives.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

Presentació de la Llei d'Eficiència Digital del Servei Públic de Justícia (PPTX, 3.56MB)(Obre en nova finestra)

  • Serveis electrònics
  • Informació i dades del sector públic