accesskey_mod_content

L'acord del Parlament Europeu i els Estats membres sobre la proposta de Llei de serveis digitals

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

25 abril 2022

La Comissió acull amb satisfacció l'acord polític sobre les normes que garanteixen un entorn en línia segur i responsable.

La Comissió va presentar la seva  proposta(Obre en nova finestra)  sobre la Llei de Serveis Digitals el 15 de desembre de 2020, juntament amb la proposta de Llei de Mercats Digitals, sobre la qual el Parlament Europeu i el Consell van arribar a un  acord polític(Obre en nova finestra)  el 22 de març de 2022,

Ara, la Comissió acull amb satisfacció el ràpid acord polític aconseguit el passat 23 d'abril entre el Parlament Europeu i els Estats membres de la UE sobre la proposta de Llei de serveis digitals (DSA),  proposta per la Comissió(Obre en nova finestra)  al desembre de 2020. La DSA estableix un nou estàndard sense precedents per a la responsabilitat dels usuaris en línia. plataformes pel que fa a contingut il·legal i nociu. Brindará una millor protecció als usuaris d'Internet i els seus drets fonamentals, a més de definir un conjunt únic de regles al mercat interior, la qual cosa ajudarà a les plataformes més petites a expandir-se.

El nou marc de la DSA es basa en valors europeus, inclòs el respecte dels drets humans, la llibertat, la democràcia, la igualtat i l'estat de dret. Reequilibrará els drets i responsabilitats dels usuaris, els intermediaris en línia, incloses les plataformes en línia i les plataformes en línia molt grans, i les autoritats públiques.

La DSA conté obligacions de diligència deguda en tota la UE que s'aplicaran a tots els serveis digitals que connecten als consumidors amb béns, serveis o contingut, inclosos nous procediments per a una eliminació més ràpida de contingut il·legal, així com una protecció integral dels drets fonamentals dels usuaris en línia.

En l'àmbit de la DSA hi ha diversos serveis d'intermediació en línia. Sus  obligacions(Obre en nova finestra)  en virtut de la DSA depenen de la seva funció, grandària i impacte en l'ecosistema en línia. Estos serveis d'intermediació en línia inclouen:

  • Serveis d'intermediació que ofereixen infraestructura de xarxa: proveïdors d'accés a Internet, registradors de noms de domini;
  • Serveis d'hostalatge tals com a computació en el núvol i serveis d'hostalatge web;
  • Motors de cerca en línia molt grans amb més del 10% dels 450 milions de consumidors en la UE i, per tant, més responsabilitat per frenar el contingut il·legal en línia;
  • Plataformas en línia que reuneixen a venedors i consumidors, com a mercats en línia, botigues d'aplicacions, plataformes d'economia col·laborativa i plataformes de xarxes socials;
  • Plataformas en línia molt grans, amb un abast de més del 10 % dels 450 milions de consumidors en la UE, que podrien presentar riscos particulars en la difusió de contingut il·legal i danys socials.

Concretament, el DSA conté:

  • Mesures per contrarestar béns, serveis o continguts il·legals en línia, tals com:
  1. un mecanisme perquè els usuaris marquin fàcilment aquest contingut i perquè les plataformes cooperin amb els anomenats "marcadors de confiança";
  2. noves obligacions sobre la traçabilitat dels usuaris comercials als mercats en línia;
  • Noves mesures per empoderar als usuaris i la societat civil, incloent:
  1. la possibilitat d'impugnar les decisions de moderació de contingut de les plataformes i cercar reparació, ja sigui a través d'un mecanisme de disputa extrajudicial o reparació judicial;
  2. provisió d'accés a investigadors examinats a les dades clau de les plataformes més grans i provisió d'accés a les ONG pel que fa a l'accés a dades públiques, per proporcionar més informació sobre com evolucionen els riscos en línia;
  3. mesures de transparència per a plataformes en línia sobre una varietat de temes, inclosos els algorismes utilitzats per recomanar contingut o productes als usuaris;
  • Mesures per avaluar i mitigar els riscos, tals com:
  1. obligacions per a plataformes molt grans i motors de cerca en línia molt grans de prendre mesures basades en riscos per evitar l'ús indegut dels seus sistemes i sotmetre's a auditories independents dels seus sistemes de gestió de riscos;
  2. Mecanismos per adaptar-se ràpida i eficientment en reacció a crisi que afectin la seguretat pública o la salut pública;
  3. Noves garanties per a la protecció de menors i límits en l'ús de dades personals sensibles per a publicitat dirigida.
  • Supervisió i execució millorades per part de la Comissió quan es tracta de plataformes en línia molt grans. El marc de supervisió i compliment també confirma el paper important dels Coordinadors de Serveis Digitals independents i la Junta de Serveis Digitals.

Propers passos

L'acord polític aconseguit pel Parlament Europeu i el Consell està ara subjecte a l'aprovació formal dels dos colegisladores. Una vegada adoptat, el DSA serà directament aplicable en tota la UE i s'aplicarà quinze mesos o a partir de l'1 de gener de 2024, la qual cosa sigui posterior, després de l'entrada en vigor. Pel que fa a les plataformes en línia molt grans i els motors de cerca en línia molt grans, el DSA s'aplicarà a partir d'una data anterior, és a dir, quatre mesos després de la seva designació.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Serveis electrònics