"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
Després de mesos de treball, l'III Desafiament Aporta arriba a la seva fi. Sota el lema “El valor de la dada a l'educació digital”, aquest any se cercaven solucions que utilitzessin dades obertes per impulsar millores en el sector educatiu.
La competició, organitzada per la Iniciativa Aporta, llançada per Red.es juntament amb la Secretaria d'Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial, va tirar a rodar a l'octubre de 2020, amb una primera fase que consistia en un concurs d'idees. Després de la valoració del jurat, es van triar 10 finalistes que han comptat amb tres mesos per transformar les seves idees en un prototip. Aquests prototips van ser presentats el passat 22 de juny en una sessió online.
Deu propostes que destaquen per la seva qualitat
Els 10 treballs presentats són una gran mostra de el poder de les dades obertes per transformar el sector educatiu, millorant la seva eficàcia i eficiència. La necessitat d'un accés universal al coneixement a través d'una educació inclusiva i de qualitat ha quedat encara més palesa en el context actual de pandèmia que vivim. Les dades obertes poden ajudar a superar aquest repte. Poden ser analitzats i utilitzats per donar forma a solucions que ajudin a millorar l'experiència de l'alumnat en el procés d'aprenentatge, per exemple, a través de la personalització de l'educació, la identificació de problemes de comportament o la presa de decisions informada, entre altres aspectes.
Tots els treballs presentats mostraven una gran qualitat, reflex de l'esforç demostrat per tots els equips finalistes. El jurat, integrat per experts representants de empreses, administracions públiques i organismes lligats a l'economia digital i el món acadèmic , ho ha tingut complicat a l'hora de triar als tres guanyadors. Finalment, els tres guanyadors són UniversiDATA-Lab, Projecte MIP i EducaWood, que es porten un premi de 4.000€, 3.000€ i 2.000€ respectivament.
Primer premi: UniversiDATA-Lab
El primer premi ha estat para UniversiData-Lab, un portal públic per a l'anàlisi avançada i automàtic dels datasets publicats per les universitats. Es tracta d'un projecte complementari a UniversiData : mentre que l'objectiu d'UniversiDATA és facilitar l'accés a conjunts de dades universitàries d'alta qualitat i amb formats i criteris estàndard, l'objectiu d'UniversiDATA-Lab és posar en valor aquests datasets, duent a terme anàlisis avançades i automàtics dels mateixos, aprofitant l'homogeneïtat del contingut.
UniversiDATA-Lab ofereix un catàleg d'aplicacions creades gràcies a l'aplicació de tècniques avançades d'anàlisis i visualització, dutes a terme en llenguatge R. En la sessió online van mostrar l'anàlisi de desplaçaments interurbans, l'anàlisi del CO2 que generen els desplaçaments dels alumnes i l'anàlisi de les diferències de gènere en les diferents branques universitàries.
Aquestes anàlisis poden ser fonamentals a l'hora de ajudar a les universitats a prendre decisions relacionades amb l'administració i la gestió, amb grans beneficis en el medi ambient, l'economia i la societat.
Segon premi: Projecte MIP
Projecte MIP, el guanyador del segon premi, és un servei online on qualsevol usuari pot registrar-se i començar a crear MIPs (Marked Information Picture). Un MIP és un suport d'informació que consisteix en una sèrie de capes interactives sobre imatges estàtiques que faciliten la retenció d'informació i la identificació d'elements.
El prototip inclou un convertidor en Python de dades obertes GeoJSON al format necessari per desenvolupar atles interactius. Al seu torn, també ofereix un núvol públic de MIPs accessibles lliurement per a consultes, estudis o aprenentatge independent.
Gràcies a aquesta eina els professors poden crear MIPs de forma ràpida i senzilla, dibuixant manualment regions d'interès sobre qualsevol imatge importada a través de la web. Una forma més amena d'educar i amb la qual atreure més fàcilment l'atenció de l'alumnat.
Tercer premi EducaWood
EducaWood és un portal web soci-semàntic que permet explorar la informació forestal d'una zona del territori espanyol i enriquir-la amb anotacions d'arbres. El seu objectiu és impulsar les activitats d'aprenentatge mediambiental, un dels aspectes principals de la “ Educació per als Objectius de Desenvolupament Sostenible ” de la UNESCO, i que forma part de la Agenda 2030 del Govern espanyol.
Gràcies a l'ús de EducaWood, el professorat pot proposar activitats que els estudiants realitzen de manera presencial o online (a través de visites virtuals al camp). En la modalitat presencial, els estudiants visiten zones naturals i realitzen anotacions d'arbres, com la localització i identificació d'espècies, mesures, microhábitats, fotos, etc. Aquestes anotacions passen a estar disponibles per a tota la comunitat com a dades obertes, possibilitant així l'ús de l'aplicació en remot. Aquestes dades són enriquides, a més amb altres fonts com el Mapa Forestal Español , el Inventari Forestal Nacional , GeoNames o DBPedia .
Educawood ajuda a l'alumnat a conèixer millor el seu entorn, alhora que es promociona la presa de consciència ecològica.
Font original de la notícia
- Govern obert, Informes i Estudis
- Cooperació interadministrativa