Eurobarómetro: els europeus mostren el seu suport als principis digitals

• Copiar

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

09 desembre 2021

Un gran nombre de ciutadans considera útil que la Unió Europea defineixi i promogui els drets i principis europeus per garantir una transformació digital reeixida.

Els resultats de l'enquesta (Obre en nova finestra) indiquen que més de vuit de cada deu europeus (81%) senten que per 2030, les eines digitals i Internet seran importants en les seves vides. Més del 80% dels ciutadans de la UE pensa que el seu ús portarà almenys tants avantatges com a desavantatges. Si ben sol una petita minoria (12%) espera més desavantatges que avantatges de l'ús d'eines digitals i Internet per 2030.

Preocupacions pels danys i riscos de la connexió online

Més de la meitat (56%) dels ciutadans de la UE enquestats van expressar la seva preocupació pels ciberatacs i els delictes cibernètics, com el robatori o abús de dades personals, programari maliciós o phishing. A més, més de la meitat (53%) d'ells també van indicar estar preocupats per la seguretat i el benestar dels nens en línia, i prop de la meitat (46%) dels ciutadans de la UE es preocupen per l'ús de la informació i les seves dades personals per part de les empreses o les administracions públiques. Aproximadament un terç (34%) dels ciutadans de la UE es preocupen per la dificultat de desconnectar i trobar un equilibri entre la seva vida fora i dins d'internet, i al voltant d'un de cada quatre (26%) està preocupat per la dificultat d'aprendre noves habilitats/habilitats digitals necessàries com a part de la societat. Finalment, aproximadament un de cada cinc (23%) ciutadans de la UE va expressar la seva preocupació per l'impacte mediambiental dels productes i serveis digitals.

Suport a la declaració sobre principis digitals

Una gran majoria (82%) dels ciutadans de la UE considera útil que la Unió Europea defineixi i promogui una visió europea comuna sobre els drets i principis digitals. Aquests principis haurien de tenir implicacions concretes per als ciutadans, per exemple, nou de cada deu (90%) estan a favor d'incloure el principi que totes les persones, incloses les persones amb discapacitat o en risc d'exclusió, haurien de beneficiar-se de serveis públics digitals de fàcil accessibilitat i usabilitat. Les persones volen estar informades de forma clara sobre els termes i condicions que s'apliquen a la seva connexió a Internet, poder accedir a Internet a través d'una connexió assequible i d'alta velocitat, i poder utilitzar una identitat digital segura/segura i fiable per accedir a la gran quantitat de serveis online públics i privats.

Necessitat d'un major coneixement de drets digitals

Segons els resultats de l'enquesta, la majoria dels ciutadans de la UE pensa que la UE protegeix ben els seus drets en l'entorn en línia. Així i tot, un nombre significatiu (gairebé el 40%) dels ciutadans de la UE no són conscients que els seus drets, com la llibertat d'expressió, la privadesa o la no discriminació també han de respectar-se en la seva connexió online, i en sis Estats membres de la UE, més de tres de cada quatre ciutadans pensen el mateix. No obstant això, una gran majoria de ciutadans de la UE considera útil saber més sobre aquests drets.

Propers passos

El resultat d'aquesta primera enquesta de l'Eurobarómetro ajudarà a desenvolupar la proposta de declaració europea sobre drets i principis digitals del Parlament Europeu, el Consell i la Comissió. La Declaració promourà una transició digital conformada per valors europeus compartits i per una visió de la transició tecnològica centrada en l'ésser humà.

Després d'aquesta primera enquesta, es planificarà la realització d'una sèrie d'enquestes de l'Eurobarómetro anualment (a partir de 2023) per recopilar dades qualitatives, basats en la percepció dels ciutadans sobre com els principis digitals, una vegada inclosos a la Declaració, s'adopten en la UE.

Informació sobre l'enquesta

L'Eurobarómetro especial (518) investiga la percepció dels ciutadans de la UE sobre el futur de les eines digitals i Internet, i l'impacte que Internet, els productes, serveis i eines digitals tindran en les seves vides per 2030. Es va dur a terme entre el 16 de setembre i el 17 d'octubre de 2021 mitjançant una combinació d'entrevistes virtuals i presencials. Es va entrevistar a 26.530 ciutadans dels 27 Estats membres de la UE.

El 9 de març de 2021, la Comissió va exposar la seva visió sobre la transformació digital d'Europa d'aquí a 2030 en Comunicat sobre la brúixola digital: el camí europeu cap a la dècada digital,(Obre en nova finestra) i va proposar compilar un conjunt de principis digitals que encarnen el camí europeu para el digital. transformació i orientar la política de la UE en matèria digital. Això cobreix àrees com l'accés als serveis d'Internet, a un entorn en línia segur i segura/segura i a l'administració i els serveis públics digitals centrats en l'ésser humà, així com les llibertats en línia.

Sobre la base d'aquest informe, al setembre de 2021, la Comissió va proposar un sòlid marc de governança per aconseguir els objectius digitals en el comunicat Camí cap a la Dècada Digital.(Obre en nova finestra)

La Comissió també va realitzar una consulta pública oberta sobre els principis digitals, que es va dur a terme del 12 de maig al 6 de setembre de 2021. Els resultats d'aquesta consulta(Obre en nova finestra) van mostrar un ampli suport als Principis Digitals Europeus dels enquestats. La consulta va rebre 609 respostes, de les quals el 65% van ser de ciutadans i el 10% d'organitzacions de la societat civil.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Cooperació interadministrativa
  • Ciutadà