L'Agència Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha presentat avui la Guía "Protecció de dades i Administració Local " per facilitar l'adequació al Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) dels tractaments de dades que realitzen les entitats locals. La presentació ha tingut lloc en un acte celebrat amb representants de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i del Consell General de Secretaris, Interventors i Tresorers d'Administració Local (COSITAL), i que ha comptat amb la presència de representants d'ajuntaments i diputacions provincials.
L'Administració Local recull i tracta dades personals dels ciutadans per poder prestar els serveis públics que tenen a veure amb les seves competències i realitzar les funcions que tenen encomanades. El padró municipal d'habitants, les subvencions i ajudes, la gestió de tributs, les borses de treball o el registre de documents són només alguns exemples i, en la mesura en què aquestes entitats efectuen tractaments de dades, estan obligades a adaptar-se al Reglament General de Protecció de Dades, que s'aplica el 25 de maig d'aquest any.
La guía incluye una primera parte dedicada a conceptos básicos, en la que delimita que los responsables del tratamiento de datos en el ámbito local son los municipios y las diputaciones locales. Éstas últimas cumplen una doble vertiente, como responsables de sus respectivos tratamientos, y como encargados de tratamiento en aquellos casos en que presten servicios a los municipios y esa prestación implique un tratamiento de datos.
Sota l'epígraf de ‘Adequació al RGPD dels tractaments de dades de l'Administració Local’ la guia inclou un full de ruta que recull els elements que les entitats locals han de tenir present amb el nou context normatiu, entre els quals destaca el canvi de mentalitat que suposa el principi de responsabilitat proactiva, els supòsits de legitimació del tractament de dades, les Avaluacions d'Impacte en la Protecció de Dades (EIPD), la privadesa des del disseny i per defecte o el Delegat de Protecció de Dades (DPD). Així mateix, s'inclou un apartat específic sobre les ‘smart cities’, per la possibilitat que la tecnologia ofereix als responsables dels municipis d'obtenir informació sobre els ciutadans en temps real.
La tercera parte de la guía contiene un catálogo de consultas frecuentes que ha sido elaborado tomando como referencia los informes realizados por el Gabinete Jurídico de la AEPD en respuesta a las cuestiones planteadas por los responsables de la Administración Local en los últimos años. Entre ellas se encuentran, por ejemplo, aquellas relacionadas con la posibilidad de ceder datos del padrón municipal para fomentar la participación ciudadana, la grabación de sesiones de los plenos municipales y posterior publicación en redes sociales o la relación entre protección de datos y transparencia administrativa. Todas las respuestas tienen en cuenta la inminente aplicación del RGPD.
Amb aquesta guia, que inclou quadres-resumeixen amb nombrosos exemples pràctics, l'AEPD afegeix un nou recurs amb el qual reforça el repositori de guies i materials al que poden recórrer les entitats públiques per completar la seva adaptació al nou Reglament, com la infografia amb informació simplificada per a l'adaptació de les Administracions al nou Reglament, el impacte del RGPD sobre l'activitat de les AAPP , de les Administracions Locals o el document sobre el Delegat de Protecció de Dades .
Aquests recursos es complementen amb INFORMA_RGPD , el canal de recent creació per donar resposta a les qüestions que puguin plantejar responsables, encarregats i delegats de protecció de dades; la celebració de jornades de formació conjuntes amb Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i l'Institut Institut Nacional d'Administració Pública (INAP) , així com sessions informatives realitzades per l'AEPD en centres o instituts de formació autonòmics de les Comunitats Autònomes per explicar l'abast dels canvis normatius.