El Registre Central de Delinqüents Sexuals va entrar en funcionament fa un any per complir amb la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, que exigeix l'obligatorietat de presentar el certificat de delictes de naturalesa sexual als ciutadans que exerceixen o vagin a exercir una activitat que impliqui contacte habitual amb menors. Des de la seva engegada s'han expedit més de 2,1 milions de certificacions, de les quals 1,6 milions s'han emès de forma electrònica.
La creació d'aquest registre ha suposat un recolzo en la lluita contra la delinqüència sexual que s'exerceix sobre els menors, un dels delictes que mereix un major retret social i un esforç proporcional per part de tots els operadors implicats a castigar als delinqüents i articular lleres de prevenció més eficients. A través de la informació que proporciona el Registre Central de Delinqüents Sexuals es protegeix als menors contra l'explotació i l'abús sexual mitjançant un mecanisme de prevenció que impedeix que els qui han estat condemnats en sentència ferma per aquests delictes puguin realitzar activitats que impliquin el contacte habitual amb menors.
El Registre Central de Delinqüents Sexuals obté les seves dades gràcies a la seva interoperabilitat amb el Registre Central de Penats i el de Sentències de Responsabilitat Penal dels Menors sense que els òrgans judicials hagin de realitzar cap inscripció addicional. Al seu torn, facilita la informació a jutges, fiscals i Policia Judicial per a la recerca i persecució d'aquests delictes. A més, permet de manera gratuïta i per mitjans electrònics, la certificació de les dades inscrites, la qual cosa possibilita al ciutadà acreditar la manca de delictes de naturalesa sexual o, si escau, l'existència dels mateixos.
Els canals per sol·licitar el certificat de delictes de naturalesa sexual són els següents:
- Sol·licitud presencial en les gerències territorials del Ministeri de Justícia, en les delegacions i subdelegacions del Govern, en els registres de qualsevol òrgan administratiu que pertanyi a l'Administració General de l'Estat, Administració Autonòmica i Administració Local i al Centre d'Atenció al Ciutadà de Madrid.
- Sol·licitud per internet a través de la Seu Judicial Electrònica del Ministeri de Justícia amb certificat digital electrònic o DNI electrònic.
- A través de la Plataforma d'Intermediació de Dades del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública. Qualsevol organisme públic o privat que delegui en alguna Administració Pública pot recaptar informació dels seus treballadors o candidats de forma individual o conjunta, previ consentiment exprés d'aquests.