accesskey_mod_content

La Comissió anuncia mesures per a importacions segures/segures i sostenibles a través del comerç electrònic

  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

06 febrer 2025

Aquestes accions formen part de la Comunicació sobre comerç electrònic «Una àmplia caixa d'eines de la UE per a un comerç electrònic segur/segur i sostenible», que la Comissió va proposar el 5 de febrer de 2025

La Comissió està prenent mesurades per abordar els riscos derivats de les importacions de baix valor venudes a través de detallistes en línia no pertanyents a la UE i mercats que alberguen a comerciants no pertanyents a la UE.

Aquestes accions s'emmarquen com a part de la  Comunicació sobre comerç electrònic(Obre en nova finestra) , considerada com la caixa d'eines de la UE per a un comerç electrònic segur/segur i sostenible, que la Comissió va proposar el 5 de febrer de 2025. La Comissió fomenta accions, entre unes altres, en els àmbits de les duanes i el comerç, com el llançament de controls duaners, la protecció del consumidor i les lleis de serveis digitals i mercats digitals.

Aquestes accions formen part de la  Comunicació sobre el comerç electrònic,  «Un conjunt complet d'instruments de la UE per a un comerç electrònic segur/segur i sostenible», que la Comissió proposa avui. La Comissió fomenta accions, entre unes altres, en els àmbits de les duanes i el comerç, com l'engegada de controls duaners, la protecció dels consumidors i la Llei de Serveis Digitals i la Llei de Mercats Digitals.

L'any passat, al voltant de 4 600 milions d'enviaments d'escàs valor, és a dir, mercaderies amb un valor no superior a 150 EUR, van entrar al mercat de la UE, la qual cosa equival a 12 milions de paquets diaris. Això és el doble que en 2023 i el triple que en 2022, i molts d'aquests productes han incomplit la legislació europea. Aquest creixement exponencial està suscitant nombroses preocupacions. Principalment, cada vegada són més els productes nocius que entren en la UE. Més encara, els venedors europeus, que respecten els nostres elevats estàndards de productes, corren el risc de veure's perjudicats per pràctiques deslleials i la venda de productes falsificats a través de mercats en línia. Finalment, la gran quantitat de paquets que s'envien i transporten té una petjada ambiental i climàtica negativa.

A Europa, els consumidors han de gaudir de tot el potencial del comerç electrònic i tenir accés a productes en línia convenients, assequibles, assegurances i d'alta qualitat. De la mateixa manera, les empreses europees haurien de beneficiar-se d'unes condicions de competència equitatives al mercat únic.

En la Comunicació, la Comissió exposa tots els instruments que ja disposa la UE i destaca les iniciatives que actualment debaten els colegisladores. A més, proposa noves accions conjuntes per abordar les preocupacions derivades de l'augment de productes insegurs, falsificats i d'altra banda no conformes o il·lícits que entren al mercat: 

  • Reforma duanera, inclòs la crida als colegisladores perquè adoptin ràpidament el paquet de reforma de la unió duanera proposat, permetent la ràpida aplicació de noves normes per anivellar les condicions de competència en l'àmbit del comerç electrònic. Aquestes inclouen la supressió de l'exempció de drets per a les parcel·les d'escàs valor per valor inferior a 150 EUR i el reforç de les capacitats de control, com un millor intercanvi de dades i una millor avaluació de riscos. La Comissió també convida als colegisladores a considerar noves mesures, com una taxa de tramitació no discriminatòria, sobre els articles de comerç electrònic importats en la UE directament als consumidors, per fer front als costos creixents de la supervisió de la conformitat de milers de milions de tals enviaments amb les normes de la UE.
  • Mesures específiques per a les mercaderies importades, inclòs el llançament de controls coordinats entre les autoritats duaneres i de vigilància del mercat, així com accions coordinades en matèria de seguretat dels productes, com el primer escombratge de seguretat dels productes. Això hauria de donar lloc a la retirada del mercat dels productes no conformes i contribuir a la recollida de proves per a l'anàlisi de riscos dels pinsos i a accions complementàries. S'intensificaran els controls futurs de determinats operadors, mercaderies o fluxos comercials, de forma contínua, a la llum de l'anàlisi de riscos. Com més gran sigui el percentatge d'incompliment, major ha de ser el nivell de vigilància en les fases posteriors, mentre que les sancions han de reflectir els casos d'incompliment sistemàtic.
  • Protegir als consumidors als mercats en línia, destacant les pràctiques de comerç electrònic com una clara prioritat de compliment en virtut de la Llei de Serveis Digitals, així com eines com la Llei de Mercats Digitals i les que s'apliquen a tots els comerciants: el Reglament sobre la seguretat general dels productes, el Reglament sobre la cooperació en matèria de protecció dels consumidors i la Xarxa de Protecció dels Consumidors.
  • Utilitzar eines digitals, que poden ajudar a facilitar la supervisió del panorama del comerç electrònic a través del passaport digital de productes i noves eines de IA per a la detecció de productes potencialment no conformes.
  • Protecció del medi ambient, inclosa l'adopció del primer pla d'acció sobre el Reglament sobre disseny ecològic per a productes sostenibles, i demanant la ràpida adopció de la modificació específica de la Directiva marc sobre residus.
  • Capacitar als consumidors i comerciants mitjançant campanyes de sensibilització sobre els drets dels consumidors, els riscos i els mecanismes de recurs.
  • Cooperació i comerç internacionals, inclosa la realització d'activitats de formació sobre les normes de seguretat dels productes de la UE i l'avaluació de qualsevol prova que pugui sorgir en relació amb el dúmping i les subvencions.

La Comissió demana als Estats membres que s'uneixin per exercir un paper important com a Equip Europa a fi de millorar l'eficàcia de les mesures adoptades per les autoritats nacionals i la Comissió.

La Xarxa de Cooperació en matèria de Protecció dels Consumidors (CPC) de les autoritats nacionals de protecció dels consumidors i la Comissió també van informar a Shein sobre l'engegada d'una acció coordinada.

Propers passos

La Comissió demana la cooperació amb els Estats membres, els colegisladores i totes les parts interessades per engegar les mesures descrites en la Comunicació.

En el termini d'un any, la Comissió avaluarà l'efecte de les accions anunciades i publicarà un informe sobre les conclusions de l'augment dels controls.

A la llum dels resultats i en consulta amb les autoritats pertinents dels Estats membres i les parts interessades, la Comissió estudiarà si els marcs existents i les activitats d'execució són suficients i adequats. En cas contrari, s'estudiaran noves mesures i propostes per reforçar l'aplicació i el compliment de les normes de la UE.

Antecedents

El comerç electrònic aporta molts beneficis als consumidors, a les empreses —incloses les pimes— i a l'economia de la UE en el seu conjunt, ja que al voltant del 70 % dels europeus compra regularment productes en línia. No obstant això, també planteja certs desafiaments. Això és especialment cert quan es tracta de la importació de productes de comerç electrònic que es venen i lliuren directament als consumidors de la UE a través de detallistes i mercats en línia.

Les autoritats duaneres s'enfronten a una càrrega de treball cada vegada major i estan sorgint riscos relacionats amb la seguretat i el compliment dels productes, les mercaderies il·lícites, la sostenibilitat i la competència deslleial per a les empreses responsables. Per exemple, al voltant de la meitat dels productes falsificats confiscats a les fronteres de la UE que vulneraven els drets de propietat intel·lectual de les pimes es van comprar en línia.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra) (Comissió Europea)

Font original de la notícia(Obre en nova finestra) (Digital Strategy UE)

  • Ciutadà
  • Seguretat i Protecció de Dades