La informació en temps real pot tenir impactes positius en la ciutadania. Per exemple, aplicacions que utilitzen dades obertes poden suggerir les rutes més eficients, considerant factors com el tráfico i les obres en curs; la informació sobre l'accessibilitat d'espais públics pot millorar la mobilitat de persones amb discapacitats; les dades sobre rutes ciclistes o per als vianants animen a optar per maneres de transport més ecològics i sans, i l'accés a dades urbanes pot empoderar a la ciutadania per participar en la presa de decisions sobre la seva ciutat.
En altres paraules, l'ocupació ciutadana de dades obertes no solament millora l'eficiència de la ciutat i els seus serveis, sinó que també promou una ciutat més inclusiva, sostenible i participativa.
Per il·lustrar aquestes idees, en aquest article s'aborden mapes per “navegar” ciutats, realitzats amb dades obertes. És a dir, es mostren iniciatives que milloren la relació de la ciutadania amb el seu entorn urbà des de diferents aspectes com l'accessibilitat, la seguretat escolar o la participació ciutadana. El primer projecte és Mapcesible , que permet a usuaris i usuàries mapear i avaluar l'accessibilitat de diferents llocs a Espanya.
El segon, Eskola BideApp , una aplicació mòbil dissenyada per recolzar els camins escolars assegurances. I finalment, uns mapes que fomenten la transparència i la participació ciutadana en la gestió urbana. El primer identifica la contaminació acústica, el segon situa els serveis disponibles a diverses àrees que es troben a un màxim de 15 minuts i el tercer visualitza els bancs que hi ha a la ciutat. Aquests mapes utilitzen diverses fonts de dades públiques per oferir una visió detallada de diferents aspectes de la vida urbana.
La primera iniciativa és un projecte d'una gran fundació, la segona, una proposta col·laborativa i local, i la tercera, un projecte personal. Encara que parteixen de plantejaments molt diferents, les tres tenen en comú l'ús de dades públiques i oberts i la vocació d'ajudar a entendre i viure la ciutat. La varietat d'orígens d'aquests projectes indica que l'ús de dades públiques i oberts no està limitat a grans organitzacions.
A continuació, realitzem un resum de cada projecte, seguit d'una comparació i una reflexió sobre l'ocupació de dades públiques i oberts en entorns urbans.
Mapcesible, mapa per a persones amb mobilitat reduïda
Mapcesible es va llançar en 2019 per avaluar l'accessibilitat de diversos espais com a comerços, condícies públiques, estacionaments, allotjaments, restaurants, espais culturals i entorns naturals.
Aquest projecte compta amb el suport d'organitzacions com l'ONG Confederació Espanyola de Persones amb Discapacitat Física i Orgànica ( COCEMFE ) i l'empresa ILUNION . Actualment compta amb més de 40.000 espais accessibles avaluats i milers d'usuaris i usuàries.
Mapcesible utilitza dades obertes com a part del seu funcionament. Específicament, l'aplicació incorpora catorze conjunts de dades d'organismes oficials, incloent del Ministeri d'Agricultura i Medi ambient, ajuntaments de diferents ciutats (inclosos Madrid i Barcelona) i dels governs autonòmics. Aquestes dades obertes es combinen amb la informació aportada per les persones usuàries de l'aplicació, que poden mapear i avaluar l'accessibilitat dels llocs que visiten. Aquesta combinació de dades oficials i col·laboració ciutadana permet a Mapcesible proporcionar informació actualitzada i detallada sobre l'accessibilitat de diversos espais en tota Espanya, beneficiant així a les persones amb mobilitat reduïda.
Eskola BideAPP, aplicació per definir trajectes escolars assegurances
Eskola BideAPP és una aplicació desenvolupada per Montera34 –un equip que es dedica a la visualització de dades i el desenvolupament de projectes col·laboratius— en aliança amb l'Associació Solasgune per recolzar els camins escolars. Eskola BideAPP ha servit per garantir que els nens i les nenes puguin accedir a les seves escoles de manera segura/segura i eficient.
El projecte usa sobretot dades públiques de la llista de carrers de OpenStreetMap , per exemple, dades geogràfiques i cartogràfics de carrers, voreres, creus, així com dades recaptades durant el procés de creació de rutes segures/segures perquè els nens i les nenes vagin caminant als seus col·legis amb l'objectiu de promoure la seva autonomia i la mobilitat sostenible.
L'aplicació ofereix un panell de control interactiu per visualitzar les dades recopilades, la generació de mapes en paper per a sessions amb l'alumnat, i la creació d'informes per a tècnics municipals. Utilitza tecnologies com QGIS (un sistema d'informació geogràfica de programari lliure i de codi obert) i un entorn de desenvolupament per al llenguatge de programació R, dedicat a la computació estadística i gràfics.
El projecte es divideix en tres etapes principals:
- Recol·lecció de dades mitjançant qüestionaris a les aules.
- Anàlisi i discussió de resultats amb els nens per co-dissenyar rutes personalitzades.
- Prova de les rutes dissenyades.
Pablo Rei, un dels promotors de Montera34 juntament amb Alfonso Sánchez, informa per a aquest article que Eskola BideAPP, des de 2019, s'ha usat en vuit municipis, inclosos Derio, Erandio, Galdakao, Gatika, Plentzia, Leioa, Sopela i Bilbao. No obstant això, ara mateix només està operativa en els dos últims esmentats. “La idea és implementar-la en Portugalete a principis de 2025”, afegeix.
Mereix la pena recordar els mapes de Montera34 que mostraven el “efecte” AirBnB a Sant Sebastià i en altres ciutats, i les anàlisis de dades i mapes publicats durant l'epidèmia de Covid-19 , que també visualitzaven dades públiques. A més, Montera34 ha usat dades públiques per analitzar la abstenció , segregació escolar , contractes menors o posar les dades obertes a la disposició del públic. Per a aquest últim projecte, Montera34 ha començat per les ordenances de l'ajuntament de Bilbao i les actes dels seus plens, de manera que no solament estiguin disponibles en un document PDF sinó en forma de dades obertes i accessibles.
Mapes de Madrid sobre contaminació acústica, serveis i ubicació de bancs
Abel Vázquez Montoro ha realitzat diversos mapes amb dades obertes que resulten molt interessants, per exemple, l'elaborat amb dades de el Mapa Estratègic de Soroll (MER) ofrecido por el Ayuntamiento de Madrid y datos del catastro. El mapa muestra el ruido que afecta a cada edificio, fachada y planta en Madrid.
Aquest mapa s'organitza com un dashboard amb tres seccions: dades generals de la zona visible en el mapa, mapa dinàmic en 2D i 3D amb opcions configurables i informació detallada d'edificis específics. Es tracta d'una plataforma oberta, gratuïta i d'ús no comercial que usa programari lliure i de codi obert com GitLab — una plataforma web de gestió de repositoris Git— i QGIS.
El mapa permet avaluar el compliment de les normatives de soroll i l'impacte en la qualitat de vida, ja que també calcula el risc per a la salut associat als nivells de soroll, utilitzant la proporció de risc atribuïble (RA%).
15-minCity és un altre mapa interactiu que visualitza el concepte de la "ciutat de 15 minuts" aplicat a diferents àrees urbanes; és a dir, calcula cuán accessibles són diferents serveis dins d'un radi de 15 minuts a peu o amb bicicleta des de qualsevol punt de la ciutat seleccionada.
On asseure's a Madrid
Per últim, "On asseure's a Madrid" és un altre mapa interactiu que exposa la ubicació de bancs i altres llocs per asseure's en espais públics de Madrid, destacant les diferències entre barris rics (generalment amb més seients públics) i pobres (amb menys). Aquest mapa utilitza l'eina per a creació de mapes, Felt , per visualitzar i compartir informació geoespacial de forma accessible. El mapa presenta diferents tipus de seients, incloent bancs tradicionals, seients individuals, graderies i altres tipus d'estructures per asseure's.
Els seus mapes visualitzen dades públiques d'informació demogràfica (per exemple, dades poblacionals distribuïdes per edats, gènere i nacionalitats), informació urbanística sobre l'ús del sòl, edificacions i espais públics, dades socioeconòmiques (per exemple, renda, ocupació i altres indicadors econòmics dels diferents districtes i barris), dades mediambientals, incloent qualitat de l'aire, zones verdes i altres aspectes relacionats, i dades sobre la mobilitat.
Què tenen en comú?
Aquests projectes comparteixen l'enfocament d'emprar dades obertes per millorar l'accés als serveis urbans, encara que difereixen en els seus objectius específics i en la forma de recopilar i presentar la informació. Mapcesible, Eskola BideApp, MAdB i "On asseure's a Madrid" tenen un gran valor.
Por un lado, Mapcesible ofrece información unificada y actualizada que permite a personas con discapacidad moverse por la ciudad y acceder a los servicios. Eskola BideApp involucra a la comunidad en el diseño y testeo de rutas seguras para ir caminando al colegio; esto no solo mejora la seguridad vial, sino que también empodera a los y las más jóvenes para que sean agentes activos en la planificación urbana. Entretanto, 15-min city, MER y los mapas desarrollados por Vázquez Montoro visualizan datos complejos sobre Madrid de manera que la ciudadanía pueden entender mejor cómo funciona su ciudad y cómo se toman las decisiones que les afectan.
En el seu conjunt, el valor d'aquests projectes radica en la seva capacitat per crear una cultura de dades, ensenyant a valorar, interpretar i utilitzar la informació per millorar les comunitats.
Font original de la notícia