accesskey_mod_content

Les Administracions Públiques i la transició entre IPv4 i IPv6.

  • Opinar
  • Escoltar
  • Imprimir PDF
  • Compartir
Las Administraciones Públicas son al mismo tiempo agentes promotores del proceso de transición y actores en el mismo.

Les Administracions Públiques i la transició entre IPv4 i IPV6

Les Administracions Públiques són al mateix temps agents promotors del procés de transició i actors en el mateix. D'un costat, han d'establir les condicions de col·laboració en el que necessàriament ha de ser una tasca col·lectiva, mitjançant la cooperació amb la indústria i operadors de telecomunicacions i realitzant labors de difusió i conscienciació en els usuaris d'Internet. D'un altre costat, les mateixes Administracions Públiques necessiten una ampliació del recurs escàs que són les adreces d'Internet. Sensors mediambientals, Forces Armades altament tecnificades, Administració en temps real, … són necessitats d'un futur pròxim per a l'aplicació de les TIC dins de l'activitat administrativa. A tot això hauria d'afegir-se el paper de les Administracions Públiques com a proveïdors de serveis a la Societat a través d'Internet.

Per la naturalesa global d'Internet, aquest procés no pot abordar-se exclusivament des de l'òptica nacional, sinó que ha de realitzar-se des de la coordinació amb organismes internacionals. Un punt de partida en l'esforç coordinat dels Estats per desenvolupar polítiques homogènies en aquest àmbit és la Declaració Ministerial de l'OECD sobre el Futur de l'Economia d'Internet (Seül, 2008). En la mateixa els Estats membres es comprometien a fomentar l'adopció d'IPv6 tant pels Governs com pels grans consumidors d'adreces IPv4(Obre en nova finestra) . Como directrices para el desarrollo de políticas públicas en este sentido, la OECD recomana(Obre en nova finestra) :

  • Treballar amb el sector privat i altres parts interessades per augmentar l'educació i la conscienciació i reduir els colls d'ampolla
  • Demostrar el compromís del govern a l'adopció d'IPv6
  • Cercar la cooperació internacional i el seguiment d'implementació d'IPv6.

Fites més recents en la cooperació internacional en la transició entre IPv4 i IPv6 provenen de l'ITU-T i la Unió Europea. En tots dos casos, es comença a obrir pas un rol més actiu de les Administracions Públiques en el procés de migració, incitant-les a liderar amb l'exemple el mateix. La resolución 180 del ITU-T adoptada en la Conferencia celebrada en Guadalajara en Octubre de 2010(Obre en nova finestra) , incitaba a los Estados miembros de la organización a actualizar sus sistemas y servicios más relevantes dentro del ámbito del servicio público para garantizar la compatibilidad con IPv6 . Por otro lado, la Comisión Europea, tanto dentro de la “Agenda Digital para Europa” como del “ Pla d'Acció d'Administració Electrònica per a Europa 2011-2015(Obre en nova finestra) ”, incitan al apoyo al proceso de migración mediante la interoperabilidad de los servicios de Administración Electrónica con IPv6.

Els acords internacionals sobre el camí a seguir en la transició d'IPv4 a IPv6, juntament amb la cada vegada més urgent necessitat de començar-la de manera efectiva pel proper esgotament de l'espai d'adreçament IPv4, està donant lloc a una nova generació de plans de migració nacionals, fixant d'una manera més exigent dates limiti per al procés. Ejemplo d'això és el Memoradum dictat al Govern Federal d'Estats Units “ Transition to IPv6(Obre en nova finestra) ”. Les accions més comunes en ells són

  • Realizar un inventario de las capacidades IPv6 previamente desarrolladas, técnicas y humanas
  • Definir un perfil d'equipament d'adquisicions compatible amb IPv6(Obre en nova finestra)
  • Implantar la obligación de cumplir el perfil definido en todas las adquisiciones
  • Fer visibles els serveis públics des de les connexions IPv6

Al respecto del último de los puntos, es importante señalar que ello no implica necesariamente una transición global de todo el equipamiento interno de las Administraciones Públicas. La utilización de los mecanismos de interoperabilidad descritos en la RFC 4213 puede evitar en algunos casos el coste de una migración completa y ser funcionalmente satisfactoria.

En el cas de les Administracions Públiques espanyoles, en el procés de migració serà essencial contemplar l'impacte de la transició a IPv6 de la “Xarxa de Comunicacions de les Administracions Públiques Espanyoles”, definida en l'article 43 de la Llei 11/2007. L'evolució d'aquesta xarxa, com a element clau de la interoperabilitat entre les Administracions Públiques Espanyoles, suposarà la modificació dels instruments d'interoperabilitat que la suporten i que estan definits en el Reial decret 4/2010 (“Pla d'Adreçament de l'Administració” previst en el seu article 14 i Norma Tècnica d'Interoperabilitat “Requisits de connexió a la Xarxa de comunicacions de les Administracions Públiques espanyoles” previst en la seva Disposició Addicional Primera).

Aquests i altres aspectes han estat contemplats en l'Acord de Consell de Ministres de 29 d'abril de 2011, pel qual s'aprova el Pla de foment per a la incorporació del protocol IPv6 a Espanya(Obre en nova finestra) .

0 Comentaris

No hi ha comentaris