Per entendre la necessitat i utilitat del govern de la dada, ha de tenir-se en compte que, com a premissa, tota organització hauria de partir d'una estratègia organitzacional. Per il·lustrar millor l'article considerem l'exemple de l'ajuntament d'una localitat imaginària trucada Vistabella. Suposem que l'estratègia organitzacional de l'Ajuntament de Vistabella és maximitzar la transparència i qualitat dels serveis públics, reutilitzant la informació del servei públic .
Aplicació de l'especificació UNEIX 0077:2023 a les dades obertes
"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".
06 setembre 2023
La principal motivació d'article és explicar com usar l'especificació UNEIX 0077 de govern de la dada per establir mecanismes aprovats i validats que donin suport organitzacional als aspectes relacionats amb l'obertura i publicació de dades, per al seu posterior ús per la ciutadania i altres organitzacions.
Per donar suport a aquesta estratègia organitzacional, l'Ajuntament de Vistabella necessita una estratègia de la dada, que el seu objectiu principal és potenciar la publicació de dades obertes als corresponents portals de dades obertes i fomentar la seva reutilització per oferir a les seves veïnes dades de qualitat de manera transparent i responsable. El alcalde de l'Ajuntament de Vistabella ha de llançar un programa de govern de la dada que permeti aconseguir aquest objectiu principal. Per a això, encarrega a un grup de treball format per tècnics especialitzats en dades obert de l'Ajuntament que abordin aquest programa. A aquest grup de tècnics se'ls dota de l'autoritat necessària, d'un pressupost i se'ls assigna una sèrie de responsabilitats.
A l'hora de començar, aquests tècnics decideixen seguir l'aproximació a processos proposada en UNEIX 0077, ja que els proporciona una guia adequada per executar les accions necessàries de govern de la dada, identificant quins han de ser els resultats de procés de cadascun dels processos, i com aquests poden materialitzar-se en determinats artefactes o productes de treball.
En aquest article s'explica com els tècnics han usat els processos de l'especificació UNEIX 0077 per aconseguir el seu objectiu. Dels cinc processos que es detallen en l'especificació, ens centrarem a manera d'exemple només en tres d'ells: el que descriu com establir l'estratègia de la dada, el que descriu com establir polítiques i bones pràctiques i el que descriu com establir estructures organitzatives.
Abans de començar cal recordar l'estructura que té la descripció dels processos en les diferents especificacions UNEIX 0077 , UNEIX 0078 , i UNEIX 0079 . Tots els processos estan descrits mitjançant un propòsit, un llistat dels resultats esperats del procés (és a dir què s'espera aconseguir quan s'executa el procés), una sèrie de tasques que es poden seguir, i una sèrie d'artefactes o productes de treball que són la manifestació dels resultats del procés.
Processo “Establiment de l'estratègia de la dada”
El grup de tècnics de l'Ajuntament de Vistabella va decidir seguir cadascuna de les tasques proposades en l'especificació UNEIX 0077 per a aquest procés. A continuació, es mostren alguns aspectes de l'execució d'aquestes tasques:
- T1. Avaluar capacitats, acompliment i maduresa de l'Ajuntament per a la publicació de dades obertes. Per a això, el grup de treball va recopilar tota la informació possible sobre les habilitats/habilitats, competències i experiències en publicació de dades obertes que ja tenia l'Ajuntament de Vistabella; també va recopilar informació sobre les descàrregues que s'han fet fins ara de dades publicades, així com una descripció de les pròpies dades i els diferents formats en què s'han publicat. També es va analitzar l'entorn de l'Ajuntament per conèixer la forma de treball amb les dades obertes. El producte de treball generat va ser un Informe d'avaluació de les capacitats, acompliment i maduresa de dades de l'organització.
- T2. Elaborar i comunicar l'estratègia de la dada. Donada la seva importància, per elaborar l'estratègia de la dada, el grup de treball va prendre com a referència el Pla de mesures d'impuls de l'obertura i reutilització de dades obertes per modelar l'estratègia de la dada enunciada anteriorment sobre “potenciar la publicació de dades obertes als corresponents portals de dades obertes i fomentar la seva reutilització per oferir a les seves veïnes dades de qualitat de manera transparent i responsable”. A més, és important tenir en compte que els projectes d'obertura de dades seran plantejats per acabar formant part dels serveis estructurals de l'Ajuntament de Vistabella. Els productes de treball generats seran: l'estratègia de la Dada pròpiament adaptada i un pla de comunicació concret d'aquesta estratègia.
- T3. Identificar què dades han de ser governats d'acord amb l'estratègia de la dada. L'Ajuntament de Vistabella ha decidit que va a publicar més dades sobre els mitjans de transports públics urbans i sobre l'organització de esdeveniments culturals del municipi, per tant, aquests són les dades que han de ser governats. Això inclouria dades de diferent naturalesa: dades estadístiques, dades geoespacials i algunes dades financeres. Per a això es proposa utilitzar novament el Pla Pla de mesures d'impuls de l'obertura i reutilització de dades obertes . El producte del treball serà un llistat de les dades que han de ser governats, i en aquest cas també publicats en la plataforma. Més endavant, se'ls demanarà als tècnics que arribin a un acord sobre el significat de les dades i que triïn les metadades més representatives per descriure les diferents característiques de negoci, tècniques i/o operatives.
- T4. Elaborar la cartera (portfolio) de programes i projectes de dades. Per aconseguir l'objectiu específic de l'estratègia de la dada, s'identifiquen una sèrie de projectes concrets relacionats entre si i es determina si són viables. El producte de treball generat mitjançant aquesta tasca serà una cartera de projectes que cobreixi aquests objectius:
- Planificació, control i millora de qualitat de dades obertes
- Assegurament del compliment d'estàndards de seguretat
- Desplegament de mecanismes de control per a la intermediació de dades
- Gestió de la configuració de les dades publicades al portal
- T5. Monitorar el grau de compliment de l'estratègia de la dada. Per a això, el grup de treball defineix una sèrie d'indicadors clau de rendiment que són mesurats periòdicament per monitorar aspectes claus relacionats amb la qualitat de les dades obertes, amb el compliment d'estàndards de seguretat, amb l'ús dels mecanismes d'intermediació de dades i amb la gestió de canvis a les dades publicades al portal. El producte de treball generat consta d'informes periòdics sobre el seguiment de l'estratègia de la dada.
Procés de “Establiment de polítiques, bones pràctiques i procediments de la dada”
L'estratègia de la dada s'instrumenta a través d'una sèrie de polítiques, bones pràctiques i procediments. Per determinar estàs polítiques o procediments, es pot seguir el procés de Establiment de polítiques, bones pràctiques i procediments de la dada detallada en la UNEIX 0077. Per a cadascun de les dades identificades en el procés anterior, pot ser precís definir una vegada i una altra polítiques específiques per cada àrea d'actuació descrita en l'estratègia de la dada establerta. Per tenir una forma d'actuació sistemàtica i consistent i per evitar errors, el grup de treball de l'Ajuntament de Vistabella decideix modelar i publicar un procés propi de definició d'estratègies basat en la definició genèrica d'aquest procés contingut en Especificació UNEIX 0077, i particularitzat d'acord amb les característiques pròpies de l'Ajuntament de Vistabella. Aquest procés podria ja ser seguit pel grup de treball quantes vegades fes mancada per definir i aprovar les polítiques, bones pràctiques i procediments de la dada.
En qualsevol cas, resulta important per a la particularització d'aquest procés, la identificació i selecció dels principis, estàndards, aspectes ètics i legislació vigent relacionada en aquest cas amb les dades obertes. Per a això, es defineix un marc de treball format per un marc regulatori i un marc d'estàndards.
El marc regulatori inclou:
- El marc legal relacionat amb la reutilització d'informació del sector públic .
- El Reglamento General de Protección de Datos (RGPD) per assegurar que es compleixen els mínims quant a seguretat i privadesa de la informació a l'hora de publicar les dades obertes al portal.
El marc d'estàndards inclou entre uns altres:
- La guia pràctica per a la millora de qualitat de dades obertes , que proporciona suport per assegurar que les dades compartides són de qualitat.
- Les pròpies especificacions UNEIX 0077,0078, i 0079 que contenen les bones pràctiques de govern, gestió i qualitat de dades.
Aquest marc de treball juntament amb el procés definit, serà usat pel grup de treball per elaborar les polítiques de la dada específiques que hauran de ser comunicades mitjançant la publicació corresponent, tenint en compte les eines jurídiques més apropiades de les quals disposen. Algunes d'aquestes polítiques, es podran publicar per exemple com a resolucions o bàndols municipals, complint amb la legislació vigent a nivell regional o nacional.
Processo “Establiment d'estructures organitzatives per al govern, gestió i ús de la dada”
Encara que el Grup de Treball establert sigui el que estigui fent els esforços inicials per abordar l'estratègia, és necessari crear una estructura organitzativa que s'encarregui de coordinar els treballs necessaris relacionats amb el govern, gestió i gestió de la qualitat de les dades obertes. Per a això se seguirà el procés corresponent detallat en la UNEIX 0077. Igual que al primer apartat, s'aborda l'explicació amb l'estructura de les tasques a desenvolupar:
T1. Definir una estructura organitzativa per al govern, gestió i ús de la dada. És interessant visualitzar l'Ajuntament de Vistabella com un conjunt federat de regidories i altres serveis municipals, que podria compartir una forma comuna de treballar, encara que cadascun amb la independència necessària per poder definir i publicar les seves dades obertes. Recordem que inicialment aquestes dades eren els corresponents a transports i esdeveniments culturals. Això implica la identificació de rols unipersonals i col·lectius, de cadenes de responsabilitats i rendició de comptes, així com la definició d'una forma de comunicar-se entre elles. El principal producte del treball serà una estructura organitzativa per donar suport a les diferents activitats. Aquestes estructures organitzatives han de ser compatibles amb les estructures de rols funcionals que ja existeixen a l'Ajuntament. En aquest sentit, pot citar-se i a manera d'exemple, la unitat responsable d'informació, la figura de la qual ve recollida en la Llei 37/2007 , com un dels rols més importants. La unitat responsable d'informació té fonamentalment les següents quatre funcions:
- Coordinar les activitats de reutilització de la informació amb les polítiques existents en matèria de publicacions, informació administrativa i administració electrònica.
- Facilitar la informació sobre els òrgans competents, dins del seu àmbit, per a la recepció, tramitació i resolució de les sol·licituds de reutilització que es transmeten.
- Promoure que la informació sigui proveïda en els formats adequats i estigui actualitzada en la mesura del possible.
- Coordinar i fomentar les activitats de promoció, conscienciació i formació.
T2. Establir les habilitats/habilitats i coneixements necessaris. Per a cadascuna de les funcions esmentades anteriorment de les unitats responsables d'informació, serà necessari identificar què habilitats/habilitats i coneixement són necessaris per poder gestionar i publicar les dades obertes dels quals són responsables. És important tenir en compte que els coneixements i habilitats/habilitats han de ser tant tècnics en l'àmbit de la publicació de dades obertes, com a específics del domini de les dades que s'estan obrint. Tots aquests coneixements i habilitats/habilitats haurien d'estar convenientment reconeguts i llistats. Més endavant, se li podrà demanar a un grup de treball que s'encarregui de dissenyar plans de formació per garantir que les persones implicades en les unitats responsables d'informació compten amb aquests coneixements i habilitats/habilitats.
T3. Monitorar l'acompliment de les estructures organitzatives. A fi de poder quantificar l'acompliment de les estructures organitzatives, serà necessari definir i mesurar una sèrie d'indicadors que permetin modelar diferents aspectes del treball de les persones incloses en les estructures organitzatives. Això pot incloure aspectes tals com l'eficiència i eficàcia del seu treball o la seva capacitat de resoldre problemes.
Arribem al final d'aquest primer article en el qual s'han descrit alguns aspectes sobre com utilitzar tres dels cinc processos de l'especificació UNEIX 0077:2023 per perfilar com hauria de ser el govern de les dades obertes usant per a això un exemple d'un Ajuntament d'una ciutat imaginària trucada Vistabella que té interès a publicar dades obertes de transports urbans i esdeveniments culturals.
- Informació i dades del sector públic
- Govern obert, Informes i Estudis