L'edició de 2023 de l'Informe sobre la situació de l'Administració pública digital i la Interoperabilitat aprofundeix en tres àrees de polítiques clau que estan al centre del panorama polític actual:
- Interoperabilitat i serveis públics digitals interoperables.
- Ús innovador de tecnologies per part del sector públic.
- Intercanvi de dades a Europa.
Per a això, mostra iniciatives digitals entorn de/entorn d'aquests temes implementades per 31 països europeus, així com empreses a nivell de la UE. A partir de una visió general i una anàlisi exhaustiva, l'informe identifica marcs de referència, millors pràctiques destacades i possibles àrees de millora per als països europeus. El primer capítol aprofundeix en la interoperabilitat transfronterera, la formulació de polítiques preparades pel digital i la reutilització de solucions; el segon capítol se centra en
L'informe mostra que els països europeus han adoptat una àmplia gamma d'iniciatives per facilitar el seu camí cap a un sector públic més digitalitzat, la qual cosa confirma una tendència que ja s'ha observat des de fa alguns anys, especialment després de la pandèmia de Covid-19. Així mateix, de l'informe es desprèn que les administracions públiques segueixen perseguint un “canvi de mentalitat” pel que fa a l'ús d'eines digitals i la concepció dels serveis públics digitals, posant el focus en la centralitat en l'usuari, la usabilitat i la interoperabilitat”.
- Quant a la interoperabilitat, s'han aconseguit avanços notables en el camp de la interoperabilitat transfronterera, la formulació de polítiques preparades pel digital i la reutilització de solucions a nivell nacional o internacional. No obstant això, persisteixen desafiaments comuns, com la sensibilització sobre la importància de la interoperabilitat i la necessitat de trencar amb les sitges, a més dels desafiaments tècnics d'interoperabilitat .
- Per a el ús innovador de les tecnologies per part de les administracions públiques, els enfocaments de la IA i la GovTech són bastant diversos i heterogenis. Esto sovint depèn de la maduresa digital dels països europeus, especialment per GovTech, que encara es troba en una etapa primerenca d'adopció.
- Pel que fa a el intercanvi de dades, les administracions públiques han desenvolupat formes innovadores de compartir dades, principalment mitjançant la creació de noves infraestructures de dades avançades, com a plataformes i espais de dades. Malgrat això, el principal desafiament segueix sent la dificultat per compartir i utilitzar dades a causa de múltiples factors, com la falta d'interoperabilitat, la por de les parts interessades a proporcionar o obrir dades , la falta d'eficiència en la recopilació de dades, l'absència d'una governança de dades. marc i diferents qualitats de dades.
España
España, tal com reflecteix el Seguiment del Marc Europeu d'Interoperabilitat (EIF) , lidera la mitjana de resultats en els tres camps analitzats: KPIs, Recomanacions de l'EIF i Pilars de l'EIF. El Mecanisme de Seguiment de l'EIF està organitzat en tres pilars (Principis, Nivells i Model conceptual de la interoperabilitat) que agrupen 47 recomanacions i 68 KPIs. En la majoria d'aquests indicadors, España se situa per sobre de la mitjana europea.
L'informe d'aquest any assenyala dins de l'apartat d'Intercanvi de dades entre administracions els països que han establert infraestructures que permeten la interconnexió de diferents registres-basi a nivell nacional, destacant el cas d'España, els registres desenvolupats del qual a nivell local, autonòmic i nacional estan interconnectats a través de la Plataforma d'Intermediació: “En constant expansió, la plataforma permet a qualsevol administració consultar 130 certificats oferts per més de 45 proveïdors de dades. Les biblioteques de programari desenvolupades per la plataforma es poden utilitzar com a part del programari d'integració per facilitar la connexió dels registres basi a la plataforma.”
A l'apartat de ‘Elaboració de polítiques preparades pel digital’, l'informe destaca entre les millors pràctiques els països que han decidit mesurar l'impacte digital de les legislacions abans de la seva adopció; en el cas d'España assenyala que “d'acord amb el Codi d'Administració Electrònica, España emet informes d'impacte regulatori per a cada projecte de llei, que avaluen el nivell de digitalització d'una determinada proposta considerant la simplificació administrativa amb procediments digitals, entre altres criteris.”
A l'apartat d'Intel·ligència Artificial, l'informe cita en el cas d'España el Reial decret-Llei 9/2021 sobre algorismes, intel·ligència artificial i drets dels treballadors, que va introduir el dret dels comitès de treballadors a ser informats per l'empresa sobre els paràmetres, regles i instruccions en les quals els algorismes i els sistemes de
Així mateix, l'informe cita a l'apartat d'Interoperabilitat transfronterera, el cas d'Espanya i Portugal, que compten amb serveis privilegiats d'intercanvi de dades per als seus ciutadans. Quant als espais de dades, l'informe posa com a exemple el cas espanyol en la creació d'espais de dades locals o regionals, destacant entre les millors pràctiques la de València, que ha presentat una iniciativa per gestionar l'espai públic i la mobilitat urbana per a grups específics.
Informe de situació de l'administració pública digital i interoperabilitat 2023 (PDF)