Les solucions obertes, que comprenen els recursos educatius oberts (REVA), l'Accés obert a la informació científica (OA, per les seves sigles en anglès), el programari lliure i de codi obert (FOSS) i les dades obertes, fomenten la lliure circulació de la informació i el coneixement, constituint-se així en una base per respondre als desafiaments mundials, tal com recorda la UNESCO.
L'organisme de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura reconeix així el valor de les dades obertes en l'àmbit educatiu i considera que el seu ús pot contribuir a mesurar el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment l'objectiu nombre 4 de Educació de qualitat . Altres organismes internacionals reconeixen també el potencial de l'obertura de dades a l'educació. Per exemple, la Comissió Europea ha catalogat el sector educatiu com un àmbit en el qual les dades obertes tenen un alt potencial.
Les dades obertes es poden utilitzar com una eina per a l'educació i la formació de diferents formes . Així, es poden utilitzar per desenvolupar nous materials didàctics i per recopilar i analitzar informació sobre l'estat del sistema educatiu que serveixin per impulsar millores.
La pandèmia mundial va marcar una fita en l'àmbit educatiu, quan es va fer imprescindible l'ús de les noves tecnologies en el procés d'ensenyament-aprenentatge que va passar a ser íntegrament virtual durant mesos. Encara que des de feia anys es venia parlant dels beneficis d'incorporar les TIC i les solucions obertes a l'educació, una tendència que es coneix com Edtech, el Covid-19 va accelerar aquest procés.