accesskey_mod_content

Modificació de la Llei Orgànica de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

10 maig 2023

L'experiència ha demostrat la necessitat d'introduir modificacions tant en la tramitació d'alguns procediments de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) com en el seu Estatut.

El Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) de data 9 de maig de 2023, ha publicat una modificació de l'Obre Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals (LOPDGDD)(Obre en nova finestra) . Després de diversos anys des de l'aplicació del Reglament General de Protecció de Dades ( RGPD ) i l'entrada en vigor de la Llei Orgànica, l'experiència ha demostrat la necessitat d'introduir modificacions tant en la tramitació d'alguns procediments de l'Agència Espanyola de Protecció de Dades ( AEPD ) com en el seu Estatut.

Això es deu, en primer lloc, a la correcció d'errors del RGPD publicada el març passat en el Diari Oficial de la Unió Europea, de la qual es desprèn que no s'ha de considerar la prevenció com una sanció, tal com es considerava en l'ordenament jurídic espanyol. Aquesta correcció requereix, donada l'aplicació directa del RGPD , modificar la LOPDGDD per configurar la prevenció com una mesura adequada, de naturalesa no sancionadora, inclosa dins dels poders correctius de les autoritats de control.

En segon lloc, l'increment i la major complexitat dels assumptes abordats per l'Agència en els procediments sancionadors mostra la necessitat de ampliar alguns dels terminis per resoldre. Aquesta complexitat s'ha vist accentuada a més per la instauració per part del del RGPD mecanisme de “finestreta única”, que requereix d'un sistema de cooperació i coherència entre les diferents autoritats de protecció de dades de l'en UE determinats casos. Per això, la modificació contempla l'augment de nou a dotze mesos en la durada màxima del procediment sancionador, i de dotze a divuit mesos en les actuacions prèvies de recerca.

A continuació, es recullen algunes de les modificacions més rellevants de la Llei:

  • La creació de el procediment de prevenció com un procediment específic, més flexible i ràpid, amb una durada màxima de sis mesos, que va a permetre agilitar la resposta a les reclamacions presentades pels ciutadans.
  • La forma de realitzar les actuacions de recerca a través de sistemes digitals, per regular l'opció de realitzar no només recerques presencials sinó també remotes.
  • La possibilitat d'establir models de presentació de reclamacions davant l'Agència en tots els àmbits en els quals tingui competència, que seran d'ús obligatori per als interessats independentment que estiguin obligats o no a relacionar-se electrònicament amb les Administracions Públiques. Aquests models seran publicats en el BOE i a la Seu electrònica de l'AEPD, seran de compliment obligat al mes de la seva publicació i facilitaran i simplificaran la presentació de reclamacions.

La modificació completa pot consultar-se en aquest enllaç(Obre en nova finestra) .

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Seguretat i Protecció de Dades
  • Informació i dades del sector públic