accesskey_mod_content

La Comissió aprova un pla espanyol per valor de 88,3 milions d'euros amb càrrec al Mecanisme de Recuperació i Resiliència per recolzar la connectivitat a les zones rurals

  • Escoltar
  • Copiar
  • Imprimir PDF
  • Compartir

"Notícia disponible únicament amb finalitats històriques i d'hemeroteca. La informació i enllaços mostrats es corresponen amb els quals estaven operatius a la data de la seva publicació. No es garanteix que continuïn actius actualment".

18 novembre 2022

El règim d'ajudes forma part de l'estratègia d'Espanya per satisfer les necessitats de la ciutadania i les empreses en el context de la digitalització del país. 

La Comissió Europea ha aprovat, conformement a les normes sobre ajudes estatals de la UE, un pla espanyol per valor de 88,3 milions d'euros assignat amb càrrec al Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) per recolzar la prestació de serveis majoristes i minoristes de banda ampla a les zones rurals d'Espanya. El règim d'ajudes forma part de l'estratègia d'Espanya per satisfer les necessitats dels ciutadans i les empreses en el context de la digitalització del país. També contribueix als objectius estratègics de la UE en relació amb la transició digital(Obre en nova finestra) .

L'ajuda espanyola

El règim d'ajudes, que s'aplicarà fins al 31 de desembre de 2027, es finançarà amb càrrec al MRR, després de l'avaluació positiva per part de la Comissió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) espanyol i la seva adopció pel Consell. El PRTR espanyol contempla importants projectes d'inversió en el sector de les comunicacions electròniques, tals com a ajudes a les zones rurals remotes d'Espanya perquè disposin d'una connectivitat de banda ampla amb una velocitat de descàrrega d'almenys 100 Mbps.

El règim està concebut com una solució temporal per facilitar i accelerar l'accés a serveis de banda ampla fixa eficaces a preus assequibles. L'ajuda recolzarà la prestació de serveis majoristes i, sobre aquesta base, la de serveis minoristes assequibles de banda ampla en una ubicació fixa amb una velocitat de descàrrega d'almenys 100 Mbps i una velocitat de càrrega de 5 Mbps. L'ajuda s'executarà en zones rurals remotes, disperses i escassament poblades en les quals no existeix cobertura a tals velocitats a preus assequibles. 

En virtut del pla, l'ajuda adoptarà la forma de subvencions directes als proveïdors de telecomunicacions electròniques. Els beneficiaris s'escolliran mitjançant un procediment de selecció obert, competitiu, transparent i no discriminatori. L'ajuda cobrirà una part de la reducció dels preus majoristes fins que siguin comparables als preus majoristes a les zones més rendibles. Els operadors que es beneficiïn de preus majoristes més baixos prestaran al seu torn serveis minoristes a un preu no superior a un preu màxim predefinit per subscripció mensual als serveis minoristes de banda ampla pertinents. L'ajuda també finançarà els costos directament relacionats amb l'accés dels usuaris finals a aquest servei, inclosa la compra d'equips d'usuari, la seva instal·lació i funcionament fins a un preu màxim, independentment de la tecnologia utilitzada.

L'avaluació de la Comissió

La Comissió ha avaluat el règim conformement a les normes sobre ajudes estatals de la UE, i en particular l'article article 107, apartat 3, lletra c)(Obre en nova finestra) , del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, que autoritza les ajudes estatals que facilitin el desenvolupament de determinades activitats o zones econòmiques.

La Comissió ha tingut en compte les consideracions que figuren a continuació.

  • L'ajuda és necessària i proporcionada per esmenar deficiències del mercat, a saber, la falta de serveis de banda ampla eficaces i assequibles en zones remotes i escassament poblades d'Espanya. L'existència d'una deficiència del mercat s'ha avaluat mitjançant una cartografia de les infraestructures i serveis de banda ampla actualment disponibles i previstos, així com per mitjà d'una consulta pública duta a terme per les autoritats espanyoles. Aquesta últimes revisaran anualment la determinació de les zones objectiu en el marc del règim.
  • La mesura té un efecte incentivador. Recolzarà l'adopció per part dels usuaris finals de serveis de banda ampla eficaces en zones en les quals els preus de tals serveis de banda ampla siguin molt superiors als preus cobrats a les zones més poblades.
  • El règim compta amb salvaguardias suficients per garantir que els falsejaments indeguts de la competència siguin limitats i que les ajudes no alterin les condicions dels intercanvis comercials de forma contrària a l'interès comú. En particular, tots els beneficiaris del règim s'escolliran mitjançant un procediment de selecció obert, competitiu, transparent i no discriminatori. A més, l'ajuda garanteix un accés equitatiu, obert i no discriminatori als serveis majoristes subvencionats.

Atenent a aquestes raons, la Comissió ha aprovat el règim d'ajudes espanyol conformement a les normes corresponents de la UE.

Context

Totes les inversions i reformes que impliquin ajuda estatal contemplades en els plans nacionals de recuperació presentats en el marc del MRR han de notificar-se a la Comissió per a la seva aprovació prèvia, tret que estiguin cobertes per una de les normes d'exempció per categories d'ajudes estatals.

La Comissió avalua amb caràcter prioritari les mesures que impliquen ajudes públiques incloses en els plans nacionals de recuperació que es van presentar arran del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i ha ofert orientació i respatller als Estats membres en les fases preparatòries dels plans nacionals, per facilitar una implantació ràpida d'aquest Mecanisme. Al mateix temps, la Comissió se cerciora en la seva decisió que es compleixin les normes sobre ajudes estatals aplicables, a fi de preservar la igualtat de condicions al mercat únic i garantir que els fons del MRR s'utilitzin de manera que quedin reduïts al mínim els falsejaments de la competència i no quedi exclosa la inversió privada.

La connectivitat mitjançant banda ampla revesteix una importància estratègica per al creixement i la innovació d'Europa en tots els sectors de l'economia i per a la cohesió social i territorial. La mesura notificada per Espanya també contribueix als objectius estratègics de la UE establerts en Comunicació sobre el gigabit(Obre en nova finestra) , la Comunicació sobre la configuració del futur digital d'Europa(Obre en nova finestra) , la Comunicació «Brúixola Digital»(Obre en nova finestra) i la proposta de Decisió de la Comissió per la qual s'estableix el programa polític «Itinerari cap a la Dècada Digital» de 2030(Obre en nova finestra) .

El règim aprovat avui és la quarta mesura aprovada per la Comissió en el marc del PRTR espanyol relativa a importants projectes d'inversió en el sector de les telecomunicacions electròniques. El 17 d'octubre de 2022(Obre en nova finestra) , la Comissió va aprovar un règim espanyol per recolzar el desplegament de xarxes de tornada de banda ampla en zones rurals ( SA.103451(Obre en nova finestra) ). El 14 de juny de 2021(Obre en nova finestra) , la Comissió va aprovar una pròrroga d'un règim espanyol de suport a l'accés a serveis de banda ampla d'alta velocitat en zones insuficientment ateses ( SA.62696(Obre en nova finestra) ). El 15 de desembre de 2021(Obre en nova finestra) , la Comissió va aprovar un règim de suport al desplegament d'infraestructures passives per a xarxes mòbils ( SA.64394(Obre en nova finestra) ).

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

  • Infraestructures i serveis comuns