El concepte Legal Tech fa referència a el ús de nous processos i eines tecnològiques per oferir serveis jurídics més eficients. És per tant un concepte extens, que aplica tant a eines que faciliten l'execució de tasques (per exemple, la gestió financera) com a serveis que aprofiten els avantatges de tecnologies disruptives com la intel·ligència artificial o el blockchain.
En ocasions s'utilitza el terme LawTech com a sinònim de LegalTech. Encara que alguns juristes diuen que són termes diferents i que no cal confondre'ls , no existeix consens i en alguns llocs, com Regne Unit, està estès l'ús de LawTech en substitució de LegalTech.
A través de l'aplicació de diferents tecnologies, estàs eines poden realitzar diferents funcions, com per exemple:
-
Localitzar informació en grans volums d'informació legal. Existen eines capaces d'extreure aquest contingut jurídic, utilitzant tècniques de Processament del Llenguatge Natural (PLN). Con elles se cerca facilitar el filtrat i localització d'informació d'interès, així com posar-la a la disposició de l'usuari d'una manera visual. D'aquesta forma s'ajuda als juristes a realitzar una millor recerca i, en conseqüència, reduir el temps de preparació dels casos i definir estratègies processals més sòlides. Un exemple d'eina en aquest àmbit és Ross Intelligence .
-
Realitzar anàlisis predictives. Al mercat també trobem eines dirigides a analitzar informació legal i elaborar prediccions que anticipen els comportaments i resultats de, utilitzant intel·ligència artificial. Aquestes eines tracten de respondre a preguntes com quant va a durar un procés judicial, quin és la sentència més probable o si existeix possibilitat de recurs. Herramientas d'aquest tipus són LexMachina , Blue J , Watson d'IBM o Jurimetria .
-
Resoldre consultes legals. Utilitzant assistents conversacionals (chatbots) basats en Intel·ligència artificial es pot donar resposta a diverses preguntes, com per exemple: com superar les multes d'aparcament, com recórrer les comissions bancàries o com posar una denúncia. Aquest tipus d'eines alliberen als advocats de tasques senzilles, podent dedicar el seu temps a activitats de major valor. Un exemple de chatbots legal és DoNotPay .
-
Ajudar en la redacció de contractes i demandes. Les eines de LegalTech també poden ajudar a automatitzar i simplifica determinades tasques, generant estalvis de temps i costos. És el cas de Contract Express que automatitza la redacció de documents jurídics estàndard.
-
Resoldre disputes legals. Existeixen alguns litigis que es poden resoldre de manera senzilla utilitzant eines tecnològiques de codi obert com Kleros , un protocol de resolució de litigis online o. Kleros utilitza blockchain per resoldre conflictes de la forma més justa possible.