El ministre d'Hisenda i Administracions Públiques va presidir ahir la constitució de la Comissió d'Estratègia TIC, el màxim òrgan de decisió en matèria de Tecnologia de la Informació i les Comunicacions en l'Administració General de l'Estat.
Amb aquesta comissió es culmina la posada en funcionament del model propugnat per la Comissió per a la Reforma de les Administracions Públiques, la CORA, amb l'elevació al Consell de Ministres del Pla de Transformació Digital de l'Administració General de l'Estat i els seus organismes públics, l'Estratègia TIC.
Cristóbal Montoro ha assegurat que l'obertura d'aquesta Comissió amplia els fronts per aconseguir l'Administració Electrònica i "potencia la digitalització dels processos interns perquè l'electrònic generi millores d'eficàcia, estalvi i transparència significatives".
Espanya ocupa el lloc 12º mundial en Administració Electrònica, havent escalat 11 llocs segons l'informe UNPAN de l'ONU. L'aposta per una Administració netament digital, sense barreres, profundament interconnectada i que, sobretot, pren com a referent al ciutadà com a client actiu i això es posa de manifest en els projectes TIC posats en funcionament durant aquesta legislatura:
1. Creació d'un nou sistema de Governança TIC, en el que se engloba la presente Comisión, además de las Comisiones Ministeriales de Administración Digital. Este modelo viene reforzado por la próxima aprobación en Consejo de Ministros de la Estrategia TIC de la AGE, cuya propuesta ha sido aprobada en esta comisión y por los también aprobados en esta reunión: el Modelo de Gestión de Servicios Compartidos y la declaración de los primeros 14 servicios compartidos.
2. Avanços en matèria d'infraestructures de comunicacions:
- El núvol SARA (Sistema d'Aplicacions i Xarxes per a les Administracions), conjunt d'infraestructures de comunicacions que connecta les Administracions Públiques Espanyoles i institucions europees per a intercanvi d'informació i accés a serveis i que dona cobertura ja al 93,19% de la població espanyola, evolucionant cap a un sistema tipus Núvol.
- La plataforma d'Intermediació de dades, que permite que los ciudadanos no tengan que presentar documentos que ya obran en poder de la administración. El sistema permite verificar automáticamente y on-line, con el consentimiento del ciudadano, los datos de identidad, residencia, deuda con la AEAT o la SS, Prestaciones por Desempleo, Datos Catastrales, Títulos educativos, etc. Hasta la fecha ha permitido más de 100 millones de intercambio de documentación certificada.
- La nova Xarxa Unificada de Telecomunicacions en AGE, compartida per 12 ministeris i 51 organismes depenents dels mateixos, dona servei a més de 3.400 seus de l'AGE a Espanya i 500 en 125 països, amb 125.000 usuaris interns i més de 2.000 milions de pàgines visitades a l'any. Ha permès reduir 400 seus nacionals i internacionals i uns estalvis de més de 124 milions de €en 4 anys.
- Sistema d'Interconnexió de Registres, que ha permitido 1.150.000 asientos registrales intercambiados electrónicamente entre distintas administraciones, evitando el desplazamiento de ciudadanos y el intercambio de papeles.
3. Programes i serveis desenvolupats
- Sistema Cl@ve, d'identitat digital per unificar l'accés electrònic del ciutadà mitjançant claus compartides i en mobilitat i que permet accedir a qualsevol Administració. 1.400 usuaris registrats
- Servei comú de signatura electrònica, integrat amb la plataforma cl@ve , amb 190 milions de transaccions només aquest any
- Sistema de Notificacions Electròniques, que proporciona a ciutadans i empreses una bústia segura/segura associat a una Adreça Electrònica Habilitada (DEH) en la qual rebre notificacions electròniques. 36.550.691 notificacions en la legislatura i més d'un milió d'adreces electròniques actives. 47 milions de notificacions a ciutadans només en 2014, la qual cosa va suposar un estalvi de 126 milions d'euros per als ciutadans i 41,6 milions per a l'Administració de l'Estat.
- Procediments susceptibles de tramitació electrònica en l'AGE. El 99% de la tramitació de l'AGE ja pot realitzar-se electrònicament i el 81,33% ja s'han fet electrònicament en aquesta legislatura.
- Telèfon 060, que ha atès més de 14 milions de trucades i que està incrementant el nombre d'organismes que paren esment al ciutadà a través d'aquest servei compartit que ja usen Interior, Tráfico, Ocupació, Educació, AAPP, Extranjería, etc.
- Portal de Factura Electrònica FACe, punt únic que permet als proveïdors facturar electrònicament a les AAPP. Un èxit de col·laboració amb el sector privat que es tradueix en més de 3.500.000 factures i més de 19.000 milions d'euros facturats i exemple de col·laboració entre administracions públiques, amb 16 CCAA i més de 7.300 ajuntaments integrats.
- Punt d'Accés General, que permet conèixer els serveis públics de l'Administració a través d'un únic punt en Internet, amb més de mig milió de pàgines vistes mensuals.
- Uns altres, com el Portal de Licitació Electrònica, Estrangeria o Jurats d'Expropiació.
Més informació sobre la Comissió d'Estratègia TIC i el model de governança