El funcionament i els beneficis del futur Euro Digital

21 maig 2024

Aquesta moneda virtual permetria canviar la forma en què es realitzen les transaccions. Els ciutadans encara no tenen accés als diners públics digitals, però la Unió Europea està analitzant una proposta per a la seva possible implantació.

L'euro digital, seria una forma d'efectiu per a ús minorista emesa i recolzada pel Banc Central Europeu (BCE), amb format electrònic. Seria acceptat en tota la zona euro per als pagaments en botigues, en Internet i de particular a particular.

Aquesta moneda digital seria una forma de diners públics, també conegut com a diners de banc central, que és l'emès per una institució pública. Això ho diferencia d'altres instruments financers electrònics com els criptoactivos o les targetes intel·ligents, la validesa de les quals com a mitjà de pagament no té el respatller directe de cap institució pública.

D'altra banda, les transaccions d'euros digitals entre particulars també es diferencien dels sistemes de pagament sense efectiu actuals, la infraestructura del qual està proveïda per bancs comercials i altres entitats privades. Encara que la casuística és variada, els sistemes de pagament sense efectiu vigents depenen, en general, de l'existència de dos dipòsits bancaris entre els quals es transfereix els diners. A més, la pròpia transferència és un servei financer la provisió del qual pot implicar costos addicionals.

En el cas de l'euro digital, els ciutadans podrien realitzar pagaments entre moneders digitals sense necessitat involucrar comptes bancaris, i mitjançant un sistema operat de forma neutral i sense costos: alguna cosa molt similar a l'ús de diners físics, però de forma íntegrament electrònica.

Com funcionaria?

Un euro digital s'emmagatzemaria en un moneder electrònic creat al banc o en un intermediari públic. A continuació, l'usuari podria dipositar diners en ell, a través d'un compte bancari o mitjançant efectiu. A partir d'aquest moment seria possible realitzar qualsevol pagament electrònic de forma gratuïta utilitzant el telèfon o una targeta, amb connexió o sense ella.

Substituiria a l'efectiu?

La nova moneda virtual no substituiria als diners en efectiu, sinó que es tracta d'un complement al mitjà de pagament tradicional. L'efectiu continuaria estant disponible en l'eurozona, igual que altres mitjans de pagament electrònics privats que ja s'utilitzen avui dia.

Quins serien els beneficis de l'euro digital?

El 55% dels consumidors de la zona euro prefereixen ja els pagaments electrònics, segons les últimes dades del BCE. Per això/Per això, la Unió Europea està estudiant la possible introducció de l'euro digital per combinar els avantatges dels diners públics amb les dels pagaments en l'àmbit digital.

Alguns dels beneficis de l'euro digital serien els següents:

• Eficiència: una dels principals avantatges de l'euro digital seria la seva capacitat per agilitar el procés de transferència de diners. Les transaccions podrien completar-se instantàniament, eliminant els retards associats amb els sistemes de pagament tradicionals.
  • Inclusió financera: l'euro digital tindria el potencial d'augmentar la inclusió financera en permetre que persones que no tenen accés a serveis bancaris tradicionals participin en l'economia digital.
  • Reducció de costos: en eliminar intermediaris i simplificar els processos de liquidació, l'euro digital comptaria amb el potencial d'eliminar els costos associats a les transaccions.
  • Privadesa: l'euro digital proporcionaria un grau de privadesa major que el d'altres mètodes de pagament digitals. Per disseny, no es podria identificar a particulars a través de les seves operacions, i es garantiria la possibilitat que les dades personals dels pagaments solament anessin coneguts per l'ordenant i el beneficiari.
  • Política monetària: l'euro digital també oferiria noves eines per a la política monetària, permetent al BCE influir directament en l'economia ajustant l'oferta de diners de manera més precisa.

Quan podria ser una realitat?

Al juliol de 2021, el Banc Central Europeu va iniciar la fase de recerca del projecte de l'euro digital, que va concloure a l'octubre de 2023.

De forma paral·lela, al juny de 2023, la Comissió Europea va presentar una proposta legislativa per a un possible euro digital.

La fase de preparació i experimentació en el BCE va començar al novembre de 2023 i podrà durar al voltant de tres anys. No obstant això, l'inici d'aquesta nova fase no suposa necessàriament el llançament de l'euro digital.

És necessari que el Consell de la Unió Europea i el Parlament Europeu adoptin prèviament el marc legislatiu pertinent perquè el BCE decideixi si introdueix o no aquesta nova forma digital de diners.

Font original de la notícia(Obre en nova finestra)

• Intel·ligència Artificial i Blockchain
  • Ciutadà